Blocket!
Såg på blocket att någon sålde Perser /Exotic kattungar för 2000kr!!! Renrasiga med stamtavla… Har det gått så långt…

Jaaaa, det är nog den krassa verkligheten tyvärr, då marknaden är större än efterfrågan :-(((
Jag har själv sålt några till sällskap, men då kastrerade för 2000- 2,500:- då det kostar att ha dom gå hemma osålda oxå.
Om inte efterfrågan finns så måste man tyvärr sänka priset. Rätt hem är ju trots allt viktigare än priset. Får man tillbaka för stamtavla, vacc, besiktningar och försäkring (och det får man ju om man säljer den för 2000:-) så har man ju i alla fall inte gått back på kattungen.
// Lena
//Lena
SVERAK-diplomerad uppfödare
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~

Jag har sänkt priset på min lilla Stina nu. Det är ju heller inte bra om de får gå kvar hemma för länge de små liven. Man fäster sig vid dom så otroligt mkt… Kommer bli jobbigt för hon är en jättego kisse. Hon kommer till sängen varje morgon och kelar o spinner. Och hon ger sig inte förens vi är vakna o gosar med henne.
Man kan ju inte behålla alla tyvärr…
Hon är drygt 5 månader nu redan…..
Det är inte bara perserkatter som är svåra att sälja nu, när finanskrisen kom blev det ju tvärstopp på fastigheter, bilar jag nästan allt. Jag tror att vi alla håller hårdare i plånboken och tänker oss mer för innan vi köper något när varenda nyhetssändning och tidning skriver om antalet varslade personer och det allmänna ekonomiska läget.
Träffade några uppfödare av större hundraser. De hade det verkligen tufft som satt kvar med stora halvårskullar där köpare hoppat av hundköpet trots betald handpenning för att finanskrisen påverkat familjen arbetssituation.
Om det är något positivt med detta tror jag de som bara avlar på hundar och katter för att tjäna pengar försvinner när det blir mer jobb än pengar i fickan.
#0..ja, jag höll på att dö när jag såg den
hittills har jag inte sålt nån till sällskap under 5000
men visst sitter jag kvar med några stycken
däremot så kan jag Om en köpare tar 2 st samtidigt…gå ner i pris..
#4..ja man kan ju alltid hoppas
glaset är halvfullt
jag sitter här just nu i skrivande stund o väntar på köpare från Helsingborg..som tar 2 st katter. Drömmen alltså:)
#1..jag tror det beror mycket på hur stort katteri man har..o hur många katter man har. För visst så kostar de när de går hemma. Men har man bara 2-4 st som går kvar..så spelar det inte såååå stor roll.
Det som jag tycker är mest jobbigt är just som nån skrev att man fäster sig vid dem…o att det tar tid med all grooming…o man ska ha tid med att ha de i knät o gosa

Snälla #3 yadhayezibas, inte en sån bild igen! Hjärtat brister.
Med sådan blick fann jag min lilla på blocket, en söt överbliven tjej i brokiga färger bland små silverpojkar. Varför i all världen hade ingen valt henne för länge sedan eller hade hon hamnat på fotot av misstag? Mycket billigare än bröderna var hon också. Det fanns nog för många katter på marknaden redan i fjol.
Tyvärr har jag inte möjlighet att ta mig an fler katter, men Stina ser verkligen ut som vore hon Lillans tvillingsjäl. Exakt samma blick. Hoppas hon får ett eget hem snart.

#5 jaaa det kan bero på hur stort katteri man har, MEN har man ett litet katteri med bara låt säga 6-8 katter och man får 3 kvar i en kull så är dom snart 12 st och får man en ny kull och 4 kvar i den så är man uppe i 16 katter, osv,
Det går så fort att "samla" på sig katter och alla kattungar som man INTE tänkt sig behålla bör ju flytta vid 12-14 veckors ålder och vad spelar det då för roll om man säljer dom för 2-2500:- om dom bara kommer till rätt hem?
Vi tjänar en hacka ändå på våra kullar, för dom flesta av oss har väl 4 eller fler kullar om året och då ska det gå runt + lite förtjänst som kan läggas på katterna om vi vill det :-)
Jag vet att det har skrivits en del om att detta är en dyr hobby!!!!???? Jag fattar inte det??? En rolig hobby skulle jag säga :-)
Jaaaaa, OM vi köper in en hel del nytt blod och då bl a dyra importer och åker på många utställningar med bl a övernattiningar på hotell, då blir det inte så mycket över. Men vad gör det, man har i alla fall haft roligt förhoppningsvis. Men, dom som "BARA" säljer till sällskap o har några kullar om året tjänar nog en hacka ändå skulle jag vilja påstå!
Rätta mig om jag har fel!
// Lena
//Lena
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~
Inte ens djuraffärerna blir av med sina djur, de sitter med vuxna djur av olika arter och ingen köper. Inte ens till nedsatt pris.

Ja det är tråkigt när man behöver sänka så mycket att när man räknar ut allt så har uppfödaren gått back. Har ännu inte hamnat så lågt i pris och de jag har nu är redan sålda, samt att jag har kö på nästa hona som ska ha, om allt går väl, Det är en dyr hobby och mina försäkringar vågar jag inte ens tänka el yppa om, det är nästan så man skäms, el det är nog försäkringsbolagen som ska skämmas. Men nämner man för vanliga dödliga vad försäkringarna går på för alla så dör de nästan. Att folk håller x-tra hårt i pengarna nu måste ju menas att de har levt över sina tillgångar innan..min gode vän som är mäklare har sagt under flera år att folk köpt både hus,bil, båt m.m. på avbetalning samtidigt, då de har köpt sitt boende…Då jag frågat lite undrande hur folk har råd med allt,,alla är ju inte högavlönade. Så har vi de som misst sina jobb,,, det blir inte kul framöver….Hoppas att vi slipper att sitta kvar med våra bebisar och det behöver vi nog inte för det är det enda nöjet vissa kommer att ha kvar,,,,,under en period
Jag har pratat med uppfödaren av min katt om det ni skrivit här.
Hon tycker att vissa pratar lite väl mycket om alla utgifter dom har, men ingen nämner inkomsterna från katterna. Som någon annan skrev här så får man faktiskt in en del också på kullarna och det borde täcka kostnaderna väl för att också bli över som man kan göra något kul för.
Att ta 5000.- för en sällskapskatt tycker vi båda är alldeles på tok för mycket, då undrar man vad den uppfödaren har för krav på sin avel, antagligen ska den täcka upp en inkomst också och då måste man ta dessa priser. Men man måste komma ihåg att det här är bara djur i slutändan och inget annat så när det blir sämre tider jag då drar folk ner på just sånt.
Att sedan para upp fler hohor när man inte får kattungarna man sitter kvar med sålda är väl i grund och botten väldigt obetänkt, snart är hela hemmet fullt av katter som inte blivit sålda och vad gör man då? Jo en del parar ytterligare, helt befängt anser vi.
En sak är säkert och det är att när jag börjar para min hona så kommer jag hellre att sälja mina kattungar till någon vettig person för en låg penning än ha den gåendes här tills dess mitt hem är fullt.
Bara jag får tillbaka mina utlägg så är jag nöjd.
#10, ligger mycket i det du säger, tillgång och efterfrågan är ju det som styr priset på hela marknaden och därav priserna oavsett om katterna blir till sällskap, avel eller utställning.
#7 Jag har då inte tjänat en enda krona på mina kattungar jag sålt ännu. Vi har haft veterinär kostnader, parningskostnader och diverse annat.
Får se framöver hur det går. Dock blir man ju inte så sugen på att para nån hona när det går trögt att sälja. 
#10..om du orkar läsa nedan så ser du hur mitt år 2008 har sett ut.
Just att jag har fått några av mina fina katter sålda för 8000 gör att jag inte har gått back speciellt mycket.
Jag har inte räknat med "godiset" jag ger mina katter…eller nötfärs o kattungemjölk
bara det vanliga dag till dagkostnaderna
Jag har i normalfallet 7 vuxna katter. 1 hane o 6 honor
o några kullar per år
Men jag räknar på vad jag har just nu med några stora kattungar kvar (10 katter sammanlagt)
ca 15 kg kattmat per månad= 800 kr årskostnad= 9600 kr
ca 5 paket kattsand per månad= 800 kr årskostnad=9600 kr
försäkringar per månad ca 1400 kr årskostnad =16.800 kr
15 ungar, vaccin mm ca 15000 kr årskostnad= 15000 kr
i år har jag haft
Chockos B-Kull 4 ungar
Blåpaddan kostnadfri utbyteskatt till Chockos uppfödare
Blåvit hane kvar hemma…ej hittat rätt hem ännu
Svartsköldpaddan (billigare pris för att de köpte 2 katter) 3000 kr
Svartvit hane sällskapspris 4000 kr
Z-Kullen
Pärlans 2 rödvita ungar
Zimzalabim 8000 kr
Zimply Succes 8000 kr
Nya A-Kullen
Flisans 3 st
A wish come true 8000 kr
A Girl to die 4 gratis utbyteskatt
Amore Mio (billigare vid köp av 2 katter) 5000 kr
**Nya B-Kullen
**Angels 3 ungar
Black Pudding 8000 kr
Bon Bon kvar hemma
Barbie sällskapspris 5000 kr
Chockos C-Kull 3 ungar
Cheri o Cyan till samma hem 8000 för båda
Comsi Comsi kvar hemma
Intäkter för försäljning av kattungar
57000 kr under 2008
kattmat årskostnad= 9600 kr
kattsand årskostnad=9600 kr
försäkring årskostnad =16.800 kr
vaccin mm årskostnad= 15000 kr
= 51000
jag har inte räknat nån utställning inte nåt inköp inte nåt extra veterinärbesök
**mm mm mm
**DYYYR HOBBY TYCKER JAG I ALLA FALL
SEN ÄR DEN SKITROLIG
ANNARS HADE JAG JU INTE HÅLLIT PÅ
MEN DET ENA UTSLUTER INTE DET ANDRA
Ja du Anki,ja säger dåt det vilka problem en del har,bara tjafsa hela tiden,jag tror bara det är ren avundssjuka,sen du har fantastiskt fina söta katter och tar väl bra hand om dom.Sen va katter som jag köpt spelar priset ingen roll,viktigt för mig är hur katterna haft det och att det är ordning o reda. Lena
Hälsningar LENA
Om det är mig du menar med #10 så var det inte dig jag syftade på i det jag skrev så du behöver inte SKRIKA åt mig alls?
Men nu kan jag väl ändå svara dig på det du skrivit…
Som jag ser på din uträkning så har du gått plus på din hobby vilket är att gratulera, för i vanliga fall brukar hobbyverksamhet alltid gå med förlust
Men vilka dyra försäkringar du har ? Det kanske är dags att byta försäkringsbolag?
Betala 16 800.- för 7 katter är väl i saftigaste laget 
Men totalt har väl ditt år ändå varit bra?

#15 Visst är detta en Hobby vi har, en dyr hobby
Annkis beräkning inkl ju inte allt, men man kan ju se lite av vad en uppfödning kostar, mer kommer till som hon skriver, allt skriver man liksom inte upp
Försäkringar är så dyra att ha. Om man har avel så behövs tillägg för aveln, livförsäkring höjer också, kan inte gå igenom alla tillägg man har här, men mina kostar lika mkt på ett ungefär
Kan tala om att det spelar ingen roll byta försäkringsbolag, de flesta av oss har nog flertalet ggr kollat denna möjligheten för få ner kostnaderna
Nä vi ska vara glada om det går runt med alla utgifter som en uppfödning kostar ha, men annars så är mina katter även mina små bebisar, inte bara ett avelsmatrial, detta gör ju man fortsätter. Vår uppfödning sker i en familj, de är med oss så har de flesta det här på forumet antar jag.
Jag har ju haft kull i sommar/höst, inte haft problem få sålt de jag haft( 7st) till underbara familjer. Vi hade samma pris på alla 5000, detta tycker absolut inte jag är överpris, det är ett sällskapspris idag
/ Carina

Jag tror ju att det just nu är svårare att sälja just perser då det finns "för" många som har kattungar just nu, som jag sa tidigare….tillgången är större än efterfrågan!
Jag har just nu rätt så mycket förfrågningar på perserkattungar från den o den honan med den o den hanen men vet i dagsläget inte om jag vågar para nån hona i alla fall. För risken är ju att man "bara" får "sällisar" som folk inte vill köpa!!!!!!
Inte vet jag, men jag har ju haft några kullar med ragdoll härhemma under vintern och det har varit 12 stycken sammanlagt och alla utom 2 (som jag valt att behålla ett tag) är sålda och dom har precis passerat 12 veckor och dom har flyttat och flyttar under veckan. Alla har varit tingade från ca 4-5 v ålder.
Jag har 3 kullar till på 8 st som är drygt 3 veckor nu och utav dom är 4 tingade redan, så nog kan man väl säga att det är mer efterfrågan på andra raser än perser :-(
Vad gäller försäkringar så tycker väl jag oxå att dom är lite väl dyra ( jag betalar drygt 36,000:-/år) men dom liksom det andra gällande utgifter på katter/kattungar betalar ju sig om man har nån kull per år och därför säger jag fortfarande att det INTE är en dyrare hobby än nån annan, men en bland dom roligaste :-))))
// Lena
//Lena
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~

#36- 36000:-/år i KATTFÖRSÄKRING????Hur många katter då?
Eller menade du totalt?Låter ändå mycket.Man kan kolla priset på varje objekt vars det är billigast att försäkra sina prylar på pricerunner.I bland är det billigare att försäkra i olika bolag,förr var det ju så bra rabatter om man hade allt samlat i samma bolag men det ger ju inte så mycket längre.
#17 Visst är försäkringspremierna höga men att betala 2000.-/katt i premie tycker jag är ockerpriser. Antingen är katterna livförsäkrade högt över öronen eller så är det ett dåligt bolag.
Själv betalar jag ca 1100 för varje katt och då ingår ALLT !
#18 Ja, det är en dyr hobby, men jag håller med dig den är jättekul. Och jämför man med golf så ska man inte klaga alls.

Har man ett högt livförsäkringsbelopp på katten så blir ju premierna därefter.Jag betalar runt en 1000 för mina katter som är avels och livförsäkrade de katter som bara har veterinärvård kostar ungefär halva den summan.
Stolt ägare till tre La permer
#20 Natuligtvis vill man ha bra livförsäkringar på sina katter som man har i avel, ju mer värdefull katten är i ens avelsarbete ju högre livvärde.
Vad jag förstår av dina tidigare inlägg så har du ingen uppfödning nu men när/om du börjar med det så kommer du att märka att det är en väldigt dyr "hobby".
Om man har en hona att avla på går det inte att jämföra med någon som har flera katter i sin uppfödning, en kull kanske medför extra stora utgifter medans nästa ger en "vinst" vid försäljning, men då ligger man ju redan back så att säga och då får man vara glad om det går jämt upp när man räknar ihop det hela.
Kattungarna är ju den enda inkomstmöjlighet man har i sin uppfödning.
Men här hemma, som för så många andra uppfödare, är katterna först och främst familjemedlemmar.
/Lotta
Kan ge ett exempel på försäkringskostnad på en av mina avelshonor:
Livförsäkrad i 6000kr
Grundsjälvrisk: 1100kr
Rörlig självrisk: 25%
Veterinärvård: dubbel: 40 000kr
Rehabliteringsbidrag: 2000kr
Årspremie 1021kr
/Lotta
2 olika exempel från mig
Flisan agria liv 10.000
Agria avel liv tilläggsförsäkring
plus veterinärvård 60.000
självrisk 1100 samt 10% … årspremie 1028
en importhona livförsäkring 20.000
Agria avel liv tilläggsförsäkring
plus veterinärvård 60.0004
självrisk 1100 samt 10% … årspremie 1228
det verkar som om premien höjs med 100 kr per 5000 kr
just nu för mig så har jag då några kattungar som har passerat 4-5 månader som jag därför har försäkrat upp
oj va dyrt detta verka

#10.Det här kan DU räkna på lite.
Inköpspris av katterna,
Resor i samband med inköpet.
Bör honan ställas ut någon eller några gånger? I så fall, hur mycket bedömer du som "nödvändigt" ur avelssynpunkt? Du ska inte räkna in eventuella utställningar som du åker till bara för ditt eget nöjes skull. Om du anser att katten bör ställas ut, räkna då in kostnaderna för detta - anmälningsavgift, resor, schampo med mera.
Vilka hälsotester, som har med avel att göra, bör göras under kattens livstid? Räkna in kostnader för dessa, inklusive resor. Tänk dock på att resorna kanske kan göras för fler än bara en katt samtidigt, och i så fall kan man dela på kostnaden mellan dessa katter!
Räkna in kostnader för att ha hand om honan från det att du hämtar hem henne som kattunge tills hon kastreras.
Lägg till resor i samband med parning och normal parningsavgift för din ras, dividerat med normala antalet ungar i kullarna.
Lägg till den förhöjda matkonsumtionen mamma katt förväntas ha under dräktighetstiden och digivningsperioden dividerat med normala antalet ungar i kullarna.
Hur stor andel av kattungarna i din ras tror du blir förlösta med kejsarsnitt? Ta den procentandelen och multiplicera med kostnaden för ett kejsarsnitt, dividera med genomsnittlig kullstorlek. Då får du den genomsnittliga kostnaden för detta per kattunge.
Matkostnader för en kattunge fram tills den flyttar.
Sandkostnader för en kattunge fram tills den flyttar.
Kullförsäkring eller liknande, vad kostar det?
Hur stor är risken att en kattunge behöver veterinärvård och/eller medicin innan den flyttar hemifrån?
Vaccination av kattungen, mot vad och hur många gånger innan kattungen flyttar?
Kostnad för veterinärbesiktning?
Kostnad för registrering av kattungen?
För mig kostar det minst 7000kr att föda upp en kattunge och jag säljer den för 6000kr.
Mvh Susann/Chamuel's
PS:Tänk jag förstår nu varför jag inte har nån förtjänst på det utan i stället förlorar pengar:)
Tur jag har ett jobb och inkomst så jag kan skjuta till pengar från min lön eller hur:)
Men jag älskar detta avelsarbete och är inte ute efter att tjäna pengar på detta utan enbart försöka tillföra rasen nåt gott.
Då man hör uppfödare säga att dem köpte det eller det för deras sålda kattungar då förstår jag inte hur dem gjort/Susann Jensen

Ja ibland undrar man vad man håller på med.Men det är en rolig om än dyr hobby.Visst kan det se ut som om man vissa dagar går med vinst .Tex den dagen man säljer ungarna och tusenlapparna ligger där i plånbokemn för det är väldigt lätt att blunda för de tidigare utgifterna.
Tex när jag sålde min sista unge i min andra kull så hade jag fem tusen i plånboken på lördag kväll på söndag morgon fick jag åka med en hona till Ultuna pga livmodersinflamation och där rök de pengarna.
Stolt ägare till tre La permer
#26..mycket bra skrivet Susanne
egentligen gillar jag inte dessa uträkningar, som jag själv oxå gjorde, för där får man svart på vitt hur mycket man förlorar på denna hobby….

Tack och jag gillar inte heller att behöva skriva ut det men tydligen är det nödvändigt:)
De som inte föder upp ser inte allt detta eller ännu värre dem som är uppfödare som skiter i det/Susann
Ps:För övrigt en God Jul på er:)
Med risk för attjag sticker ut hakan för mycket, men jag måste slänga in mina funderingar här… Menar ingen särskild, bara rent allmänt, så det är klart först.
Om man inte får sina katter sålda, kanske man ska ta sig en funderare över sin avel också? För tanken är väl inte att man bara ska spruta ut katter som ingen vill ha, utan att man ska tillföra rasen något också. För om man massproducerar katter bidrar man ju till att priserna sjunker?
Många uppfödare har redan köpare på sina kattungar som står på kö innan föräldrarna är parade, då blir det inga pris-dumpningar.
Fina katter för utställning håller fortfarande samma priser och det finns fortfarande folk som är villiga att betala. Så det kanske är kvalitén som måste ses över lite också?
Sen går ju intresset för just perser upp och ner också och just nu kankse det inte är just perser/exotic man vill ha till sällskap och då måste man ju även anpassa sin avel efter det…
Bara lite tankar och funderingar…
Mvh Anna-Helga
Sajtvärd Hundutställning Dvärgpinscher Sällskapshundar medarbetare söks
Medarbetare på Chihuahua
#30 sånt som läget är just nu har jag aldrig varit med om under mina 15 år som reggad uppfödare….upp o ner tider..ja..men inte så här.
O inte blir ju läget bättre av att sverige går in i en kris.
Denna kris kom ju o tog oss på pottkanten.
att ha ungar som är leveransklara o lite till….är ju en process på 20-30 veckor
För 20-30 veckor sen såg det inte riktigt ut så här.
jag tror att de flesta som nu pratar om att ungarna är svårsålda, inte är några massproducernade uppfödare.
Att människor ställer sig på kö till våra ungar är oxå ganska vanligt…men när den dagen kommer så kan de mycket väl redan ha köpt sig en kattunge….för kötiden kan vara ganska lång…som sagt var, ifrån planering till leverernansklar kattunge är tiden 20-30 veckor.
Att man kan sälja utställningskatter/avleskatter nu stämmer inte heller..tycker jag…för min sist sålda var en riktig snygging…o till slut sålde jag han som sällskap.
Bara lite från mig:):)