Perser iFokus

Perser

Etikett12-pälsvård
Läst 1613 ggr
ifibi
2008-12-21 14:24
0

Fet päls

Badade Mysan förra helgen, men jag tycker att hennes päls är fet igen. Vad gör man åt det?!

Någon som har tips?

Annkis54
2008-12-21 16:51
0

Hej #ifibi
vissa katter har fet päls o det kan man inte göra nåt åt:(
förutom bada dem en gång per vecka…fast vem vill det:)
jag har en hona som är sån…herregud vad hon ser ut..men det är ju bara jag som bryr mig om det…så jag låter henne vara fet:)
men…om det inte är en sån katt du har…utan att det faktiskt går att fixa till…så kan du försöka med Goop avfettning
det tycker jag funkar bra…låt det inte sitta i mer än 5-10 minuter o sen tvättar du som vanligt
du kommer nog att få fler tips:)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Annika1963
2008-12-21 20:53
0

Fet päls kan även vara ett tecken på lever problem.Har själv haft en hona som alltid var flottig i pälsen. Efter 1 vecka efter bad så såg hon lika flottig ut som innan badet.Tyvärr så fick jag ta bort henne för 1 månad sedan.

/Annika

Firinella
2008-12-21 23:01
0

Det kan stämma att det kan vara leverproblem för en perserhane jag räddat har det övre gränsvärdet på sin leverfunktion och han har fetpäls. Har i början badat honom en ggr/vecka men gett upp kampen och nu klipper jag ner honom en gång per år så syns det inte /Laila

Annika1963
2008-12-21 23:41
0

För att vara riktigt säker så ska man ta ett prov hos veterinären.Jag rakade ner pälsen på min hona oxå.Vissa katter kan bli kladdiga i öronen då dom har fel på levern,vilket min hona hade.

/Annika

ifibi
2008-12-22 10:31
0

Nu vill jag ju inte tro det värsta och jag tro inte att hon har leverproblem. Det kan ju bero på något helt annat också…

Fick ett tips om att det kan vara för att hon är fertil, hon har svarthaka också. Tror mer på den teorin.

Sedan undrar jag lite varför man hasplar ur sig massa svar om levrproblem och grejjer? Ok det kanske kan vara det, men antagligen så oroar en del helt i onödan eftersom det troligaste är väl ändå att det är något helt annat?!

Bart
2008-12-22 11:48
0

Det kan bero på hur väl ursköljd pälsen är t.ex.Man måste skölja länge länge för att det ska bli bra.Jag brukar "strö" potatismjöl i min hanes svans då den blir fet,men om det går att göra i hela pälsen törs jag inte säga.Jag använder en sockerströare med många småhål,låter det sitta några minuter och borstar sedan lätt ur det.Potatismjölet suger upp fettet.Han får oxå lätt fet päls och har garanterat inget fel på levern.Han tillhör nog den kategori som skulle behöva badas varje vecka för att vara fin i pälsen.

Annika1963
2008-12-22 16:36
0

Jag skrek bara att det KAN vara leverproblem.Skrev inte att det VAR det. För att vara säker på det så kan man be en veterinär ta såna prover.Du frågade ju ju varför katten var så fet i pälsen,och då skrev jag bara vad jag själv har erfarenhet då det gäller den biten.

/Annika

Annkis54
2008-12-22 17:46
0

finns även vissa sorters puder eller torrschampo att testa
man får helt enkelt testa sig fram

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Firinella
2008-12-23 14:50
0

Håller med #7. Har bara erfarenhet av min egen hane så URSÄKTA om det var fel att skriva så men vet sa att det var troligtvis orsaken på MIN HANE till att hans päls är fet. Ville bara dela med mig av min erfarenhet…/Laila

Annika1963
2008-12-23 19:49
0

Jag provade homeopat medel med ett gott resultat.Pälsen vart bättre än innan iallafall.

/Annika

Lill-Kisse
2008-12-23 22:08
0

Fet päls kanske har något med maten att göra. Det kan vara värt att prova bättre sammansatt mat, som det finns massor av tips om på det här forumet. Dessutom kan man ge äggula lite då och då, för det är extra bra för pälsen. Prova och se. Det kan vara så enkelt.