Trångnäst!
Köpte en exotichane för några månader sedan som nu visat sig ha en trång gång i ena näsborren. Skulle använda honom till avel var det tänkt men vad tycker ni? Kan det bli bättre med tiden? Han är bara 6 månader nu. Kom gärna med kommentaren/egna erfarenheter för jag är ny på detta med uppfödning. Uppfödaren som jag köpte honom av har "lagt locket på"
6 månader är ingenting
de växer ju till de är 3 år…o huvudet breddar sig ju, o då förhoppningsvis gångarna oxå.
Hur har du fått reda på att han har en trång gång??
när man köper en katt så köper man ju det "man ser vid köpetillfället"…sen så kan man ju ändå göra nån överenskommelse om saker o ting förändras mycket från det man köpte katten.
Jag pratar både som köpare o uppfödare nu.
Jag har köpt katter som var "bra" när jag köpte dem..som inte utvecklade sig som jag önskade….men för min del har det bara varit att "gilla läget"…för jag vet ju att jag köper det jag ser vid köpetillfället.
Men just vad gäller trånga näsgångar så har jag ingen direkt erfarenhet…förutom att man måste ha is i magen o se hur katten utvecklas.
Nu förutsätter jag att katten inte har jätteproblem med andning o vätskeflöde mm…då kan man kanske inte ha is i magen.
Vad gäller om jag skulle avla på en sån katt eller inte så beror det helt på hur hans föräldrar o mer bakåt ser ut o vad jag har för honor att para honom med.
Det skulle ju kunna vara så att han har blivit så av en slump o att han inte ger det till sin avkomma….men man parar inte en trång med en trång.
Hoppas du får många svar här

Håller med Annki, vänta och se!
Alsace

Fast även om man parar trångnäst med icke trångnäst så för man ju anlaget vidare.Som sen kan ploppa upp om en eller par generationer när man parar en icke trångnäst som bär på anlaget med en trångnäst.Är det inte bättre att undvika att avla på trångnästa katter,Hälsoaspekten är ju för mig prio ett.
Stolt ägare till tre La permer
#3, håller med dej till fullt här, detta är ju en av avelns huvudpunkter att få fram sunda katter och varför använda katter som inte når upp till detta, vi har ju ändå ingen snav avelsbas inom denna ras….
Vi köpte in en perserhane till avel och han var så trång när han var 1 år att han inte kunde andas ordentligt så vi var tvugna att operera honom. Vi använde honom aldrig i avel utan han blev kastrat. Iomed det vet jag hur hemskt synd det kan vara om dom när de inte kan andas ordentligt. Och vilken skillnad på katt det blev efter OP.
Som sagt katten kan vara fin som liten och bli trång senare. De kan oxå vara trånga som små och växa ifrån det men anlaget finns ju kvar…
om man köper en sådan här katt o den inte ser trång ut vid köp tillfället eller vad man säjer hur gör ma då få man stå sitt kast då eller vad?
va då lagt locket på?

Det beror väl på vad som står i kontraktet.Har man köpt en katt för avel så ska man i förväg komma överns om vad som är fel som ska ersättas av uppfödaren.Är det en sällskapskatt man köpt så fungerar ju katten lika bra som sällskapskatt ändå.Har katten ett "rent" besiktningsinyg eller en anmärkning på trångnäsa så får ju köparen stå sitt kast om h*n köpt katten ändå.

Idetta fallet var det sagt att om katten hade någon defekt och inte skulle kunna gå och avla på så skulle jag få lämna tillbaks honom. Vi kom också överens om att dela på ev vet kostnaden. Får väl göra som någon skrev här och helt enkelt vänta ut lillgrabben.
På bes pappren står att han varit snuvig och haft ögoninfektion men när jag hämtade honom var han frisk.
Tack för alla svar…

Men du har väl ett nytt besiktningsintyg på honom eller hämtade du honom ändå?Då lär det bli svårt att få ut något på försäkringen det närmsta året om han blir sjuk eller får problem med ögonen.Problemet om man bara skriver inte kan gå i avel är att vi alla har olika åsikter om vad som man inte ska avla på och vad som man kan avla på.Det ser du ju bla i den här tråden.Nu hoppas jag att det löser sig för dig din kisse och att ni kan komma fram till en bra lösning.Men vill du verkligen lämma tillbaka honom?Det skulle nog jag ha svårt för.

Har gett upp kampen och får hoppas att det löser sig med tiden. Har förstått att det är en "djungel" där ute. Är ju ny på detta så man får gå i den hårda skolan nu i början och vad sägs det… man lär så länge man lever…
Ts. Hur långt tycker du ett uppfödaransvar ska sträcka sig? Levererar uppfödaren en kattunge med blankt friskintyg som har fint bett och testiklarna nere (om han har åldern inne) har inte uppfödaren uppfyllt sin del då?
Skulle han växa så att han blir trång i näsan, visa sig inte vara fertil, eller helt enkelt inte vara intresserad av att para är det inte något som någon kan förutse det kan vara slumpen. Det man kan göra som köpare är att titta på föräldrar och släktingar tex. hur deras nosspeglar ser ut så kan man något så när bilda sig en uppfattning om hur katten se ut när det växt klart.
Om jag köper en hona till avel som löper sig till livmoderinflammation, inte blir dräktig eller för trång och måste snittas är det också något som uppfödaren ska stå ansvarig för?
Du skrev inte hur gammal din katt var när du köpte honom. Vill man vara riktigt säker på få en fungerande avelshane är det bäst att köpa en hane är vuxen och har gett kullar.
Enligt vad jag läst på Pandecats/ Internet - så kan katter med stora näsborrar producera katter med små näsborrar. Och tvärs om! Man rekommendrerar katter med trånga näsborrar att operas, för att underlätta deras andning.
Så hur noga vi än är med att välja katter i vår avel med stora näsborrar kan vi få avkommor med små näsborrar. Mer att läsa finns på PandEcats.com

Jo men att icke trångnästa katter får trångnästa kattungar beror ju på att anlaget kan ligga dolt och därför är det ju viktigt att man inte avlar på katter som är trångnästa.Då kan man ju på sikt komma tillrätta med problemet.Självklart ska man hjälpa det katter som har svårt att andas och låta bli att avla på de.

Ursäkta frågan men vad gäller vid doldafel försäkring? Ska den inte täcka sådant som # 11 skriver tex om hanen är steril? Undrar bara…

Det bereo på vad som orsakat steriliteten.Vissa bolag ersätter ifall att katten är infertil och har varit avelsförsäkrad hela tiden.IF ersätter inte tyvärr och det är nog tyvärr svårt att få något bolag att ersätta.