Perser iFokus

Perser

Etikettot-allmänt-prat
Läst 782 ggr
isnornin
2008-12-18 09:46
0

Skraj..

Jag känner mig lite rädd inför morgondagen..Luzifer ska kastreras. Jag vet att ingreppet inte är lika stort som när Izabella kastrerades, men jag är så rädd att något ska gå galet! Här sitter jag med tårarna rinnandes och ser knappt vad jag skriver. Jag har läst artiklar om kastrering och allt som jag kan tänka mig att jag ska leta reda på. MEN.. är det något som ni kan komma på som jag behöver veta/ha med mig?

Är tacksam för svar

Kram från orolig matte!

MVH Isnornin

Bullan
2008-12-18 10:12
0

Hankattskastreringar är väldigt okomplicerade, så du behöver inte vara orolig. De ligger inte i narkos, utan är djupt sederade istället. Då du får hem honom är han en litet på "lyset", och trött, men inte värre än så. Pungkulorna är utanför kroppen, så det är inget stort ingrepp alls. Man skär endast av 1 blodkärl och sädesledare per pungkula, och blodkärlet knyts åt, så att det inte blöder. Man syr inte ens igen hålet där kulan tas ut. Det är väldigt ovanligt att en hankatt får infektion i såret. Det är bara under rötmånad det är en risk egentligen, och det är det ju knappast nuFlört

Det du ska tänka på är att inte ge honom mat! Katter kräks ofta och mår litet illa då de sederas om de ätit. Så fastande ca 8 timmar innan är att föredra.

Och om han är frisk i övrigt, så har du inget att vara orolig för!

Det som kan vara bra, är att ha med sej en rymlig bur att lägga katten i då du tar hem honom och ha något varmt att ligga på i buren, samt papper eller handduk…för det är vanligt de kissar på sej de närmsta 12 timmarna och kan ha litet svårare att hålla värmen.

Och då du kommer hem, se till att han inte kan klättra i någon kattställning, så att han ramlar ner och gör illa sej. Ha honom gärna i badrummet tills han är helt pigg. Ta undan maten till han är helt vaken, så han inte sätter i halsen och ha bara litet vatten i vattenskålen, så han inte somnar i den…om han är trött.

En del katter är helt vakna då de kommer hem efter kastreringen, medans andra är väldigt trötta…men det är så olika hur veterinärerna föredrar att skicka hem katten.

Men som sagt, du har inget att vara orolig för, det är extremt ovanligt med komplikationer om katten är frisk!

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

isnornin
2008-12-18 10:21
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack Bullan!

Nu mår jag bättre! Skrattande     Skönt att veta!

Kram!

MVH Isnornin

Bullan
2008-12-18 10:24
0

#2 Så braSkrattande 

En annan grej att tänka på…kan vara att man måste ha litet koll på hullet efteråt…de har mkt lättare för att bli feta som kastrerade, så ta gärna hem prover på foder anpassat till kastrerade katterFlört

Jätteläckert tabbymönster på den killen du!!!

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Marita-L
2008-12-18 10:41
0

Ser att du har fått bra svar ! Jätte fin kille Glad

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

isnornin
2008-12-18 12:27
0

Tack för tipset!! Tack, Ja han är fin min Luzifer, vacker som månsken är han!! Jo en "liten" tjockis är han.. Vart kan jag få proverna ifrån?

MVH Isnornin

Cybercat
2008-12-18 12:36
0

Vilket kanonsvar Bullan, här fanns ingenting att tillägga :)

Annat än att hålla med Bullan och Marita - det där ser ut som en riktig Nallebjörn :)  All lycka med kastreringen, pussa på honom lite extra när han kommer hem :)

/Emma

isnornin
2008-12-18 13:05
0

#6 Tack! Ja det ska jag göra!!:)

MVH Isnornin

Annkis54
2008-12-18 16:45
0

#5..angående prover på mat
så har oftast djuraffären där du köper ditt foder idag…små provpåsar
annars så kan man ofta få det från företaget om man ringer
kastreringen kommer att gå så bra så:)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Bullan
2008-12-18 17:13
0

Även många de flesta djursjukhus som säljer Royal, har välanpassade foder som ligger i stort sett samma pris som de som finns i djuraffärerna. Jag köpte Royals veterinärfoder Young Female, det är till för kastrerade honor upp till 7år, men det finns även till hanar, och kastrater med känslig mage t.o.m.

Men de säljer ju även ofta både Hill's och Specific också, som säkert också har fodersorter anpassade till kastrater.

isnornin
2008-12-18 19:56
0

Vad bra då vet jag! Tack för hjälpen!!

MVH Isnornin

isnornin
2008-12-19 19:50
0

Nu är vi hemma. Jag tror att han mår bra, det ser då ut som så.. han har varit på lådan och kissat. Jag är lättad att det är över.

Tack för ert stöd!

MVH Isnornin

Annkis54
2008-12-19 21:09
0

så gott att det är över
nu ska du se att han snart beter sig som vanligt

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

simzonites
2008-12-20 17:53
0