Perser iFokus

Perser

Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 1114 ggr
simzonites
0

Monte är på djursjukhuset

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Gråter Jag är så ledsen och orolig, vår perserkille Monte är på djursjukhuset.

Som många av er här vet så är Monte den ena av de två katterna som förra hösten blev så sjuk efter första vaccinationen vid 10 veckors ålder. Han hade då väldigt hög feber och det tog väldigt lång tid innan han verkade återställd trots behandling.

Vi har haft våra funderingar på om han fått någon liten hjärnskada på grund av den höga febern eftersom han emellanåt har dagar då han mått dåligt men inte så pass att vi behövt besöka veterinär.

Det börjar med att han blir nästan överaktiv och väldigt kelig och kontaktsökande, sen får han stora pupiller och piskar med svansen och verkar besvärad. Men det har gått över och det man har märkt är att han blivit trött efteråt.

Igår fick han dock kraftigare symtom, de som jag skrivit ovan samt andningsbesvär, tungan utstickande och så fräste han på oss om vi närmade oss.

Det blev ett akut besök på Kalmar djursjukhus, där veterinären sa att alla symtomen tydde på någon form av epilepsi. proverna visade inga konstigheter så vi skulle avvakta och se. Han mådde bättre och vi fick åka hem.

Men under kvällen tyckte jag att det verkade som om "anfallet" inte helt ville ge med sig, andningen var snabb och ytlig och han fick ingen ro, satt bara och stirrade. Sedan började han kännas varm, en temp visade på 40,3.

Vi har ju förmånen att ha ett jouröppet djursjukhus i vår närhet, Läckeby djursjukhus.

Man röntgade lungorna eftersom han var andningspåverkad. Syntes lite "tätare" områden, så han fick ligga med syrgas samt dropp för vätska.

På morgonen mådde han lite bättre, i eftermiddag ultraljudade de hans hjärta, för att se att inte andingsproblemen kom av något problem där.
Hjärtat var helt normalt. Men han blev väldigt stressad av undersökningen som tog ett bra tag eftersom de även kollade njurarna.
Febern gick upp till över 41 grader!
Förändringar på njurarna hittades som tyder på en varig inflammation i njurarna samt bakterier i urinen.

Monte har inte visat några tecken på besvär med urinvägarna? På proverna igår fanns heller inga värden som tydde på en så här kraftig infektion i kroppen, någon som kan säga vad det beror på?

Usch, vi är sååååå oroliga för honom. Men han får bra behandling, dropp, antibiotika, smärtlindring osv.

/Lotta

/Lotta

englagirl
0

Usch vad jobbigt för er och för Monte :-(

Håller tummarna att han får börja må bättre snart och att han snart är hemma hos er igen.

Nosgnugg till Monte och styrkekramar till er!

// Lena

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

simzonites
0

#1 Tack Lena!

Det kvittar att man har många katter i sitt hem det märks på en gång när en av dem saknas. Elvis saknar sin bästa kompis Monte.

/Lotta

IdaJ
0

Håller tummarna för er! Hoppas att han blir bra snart och att de hittar orsaken.

Annkis54
0

Usch Lotta..vilken hemsk upplevelse för er alla
jag har tyvärr ingen aning om vad som det kan bero på.
Håller i alla fall alla tummar som jag har för er
Kanske vore värt ett samtal till Marie (som är en djurkommunikatör)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Bullan
0

FyRynkar på näsan hoppas han blir bättre/bra! Håller tummarna att detta går bra!

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Dockan
0

Jag har tänkt på honom hela kvällen där han ligger ensam fy så tråkigt,han kommer nog hem imorgon.Lena

Hälsningar LENAGlad

Kittentotts
0

Kom in för se hur ni har det härinne

Så såg jag vad du skrivit Lotta

Ska tänka på er!

KRAM!

/ Carina

ophelia
0

Usch så tråkigt.hoppas innerligt att Monte kryar på sig.Kram till dig och Johan//Sylvia

Marita-L
0

Hur går det för han och er ?

Kramar Marita

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

simzonites
0

Jag har inte hört något idag, men igår sa veterinären att det betyder att det är lugnt, att han inte blivit sämre i alla fall om vi inte hör något. Så man får väl försöka tro det.

Idag sysselsätter jag mig med städning, väntar bara på att telefonen ska ringa. Sigh

Tack för allt ert stöd, det är så skönt att få dela med sig sådant här till andra som förstår precis hur viktiga katterna är för oss.

/Lotta

/Lotta

simzonites
0

Nu har de precis ringt från djursjukhuset. Monte mår bättre, han äter och spinner när de kelar och pysslar med honom. Glad

Men visst blir man lite trött när man får prata med olika veterinärer varje gång och de inte säger samma saker…Nu frågade jag om proverna igen och infektionsbilden, men det fanns inga tecken på infektion på blodproverna hos dom heller så det stämmer ju med Kalmars prover. Däremot har urinprov visat på kraftig urinvägsinfektion. Diagnosen "varig inflammation i njurarna" kan de endast ställa genom en biopsi från njurarna och det har de ju inte gjort så den diagnosen kan de inte ställa. Vad veterinären som ultraljudat honom sett var en något oregelbunden form på njuren som kan tyda på inflammation - för mig är det en jäkla skillnad!

Han svarar bra på antibiotikabehandlingen och får troligtvis komma hem i morgon Trampoline De ville ha honom kvar lite till så att han kan få ligga kvar på droppet. Det tycker jag är jättebra för då sköljer det igenom systemet så att säga. Och han har inte haft några mer andningsproblem så det trodde hon berodde på att hans kropp utsatts för stress. Om han har epilepsi är för tidigt att säga, vi får avvakta och se.

/Lotta

/Lotta

Cybercat
0

Gud så härligt att Monte mår bättre Lotta, fy f*nnnn för att ha katt på sjukhus. Håller helt med dig om att en av de jobbigaste sakerna med det är att man får prata med olika veterinärer hela tiden som sällan har hela bilden, det är "börja om från början" varje gång, så att säga, skitjobbigt!

Tänker på er.

Bullan
0

Oj så braSkrattande om än han har inflamation i njurarna, så borde ju antibiotikabehandligen även ta det, så han blir helt återställdGlad Katter är trots allt duktiga på att läka sej själva. Så jag hoppas det även är så i Montes fall.

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

simzonites
0

#12 Jag har funderat på hur det gått med Loppan, har kanske missat om du skrivit något om henne.

/Lotta

/Lotta

Ellinor Johansson
0

Vad skönt att läsa att Monte är bättre hoppas du får en riktig information om honom så du kan känna dig trygg.

Håller tummarna att han är så bra i morgon så kan kan komma hem.

Kittentotts
0

Va härligt höra det verkar vara bättre

Han är en ljuvligt söt kille

Nu håller vi tummarna allt går bra

/ Carina

simzonites
0

I söndags kväll fick Monte komma hem igen.
Veterinären hade egentligen velat behålla honom tills på måndagen för att fasta honom i 12 timmar och ta nya blodprover för att se på leverfunktionen, för de hade missat att ta bort maten kvällen innan. Obestämd
Men vi valde att ta hem honom, proverna kan de ta vid ett annat tillfälle, jag tycker inte att han ska behöva svältas mitt upp i detta när han har andra bekymmer. Han äter med god aptit fast i söndags natt och igår kräktes han flera gånger, troligtvis på grund av Metacam-behandlingen, nu får han enbart antibiotika.
När vi hämtade honom var ena framtassen 3 gågner så stor, det hade blivit stas i det benet han hade kanylen i, stackarn Gråter

Jag ska kontakta första veterinären vi var hos för uppföljning, vill gärna gå till samma veterinär och inte ha så många olika. Det är skönt att det finns djursjukhus som har jouröppet när man behöver åka akut men annars vill man ju helst gå hos dem man brukar.

Hittills har det kostat ca 15.000 kr vilken tur att man har försäkring.

/Lotta

/Lotta

Marita-L
0

Hoppas han blir bar snart..stackars liten..

nospussar från oss

/ Marita

Crystal Pearl´s

Mirra
0

Håller tummarna att det går bra, ovissheten är ju alltid värst.

// Kram Rosie

Summerwinds
0

Stackars liten! Hoppas han blir bra snart! //Kram Eva

Annkis54
0

tumhållning härifrån oxå Lotta

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Lovebuffen
0

Stackars liten!

Här hålls tummar och tår för att allt ska bli bra med er lilla Monte!

STYRKEKRAMAR!!

Kittentotts
0

#17 Va skönt han får vara hemma hos er igen i tryggheten

Hoppas allt går åt rätt väg, att han får bli frisk

Visst är det skönt ha dessa försäkringar, mkt att betala varje månad, men de kommer imellanåt till nytta, och då känns det verkligen skönt veta man har dem.

Massa kramar fr oss till er!

/ Carina

four-x
0

Jag håller med alla andra.. ..jag hopas att han blir bätre snart.

Och jag väntar oroligt på vad som ska hända.. ..och jag håller tummarna och skänker varma tankar..

kram

lillan

Cybercat
0

#14 - Nej, jag har inte skrivit mer här. Det kommer när jag orkar skriva ett epos till - men hon lever ännu (fast vi är fortsatt mkt oroliga)

simzonites
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Monte mår mycket bättre nu och han kan äta utan att kräkas. I kväll har han blivit kammad och det tyckte han var sååå skönt, ett bad behöver han också ha men det bryr vi oss inte om på ett tag än.
Har pratat med av mina "vanliga" veterinärer på Kalmar idag och han tycker vi gör en uppföljning efter nyårshelgen med nytt urinprov osv.

Monte hälsar och tackar till alla som har tänkt på honom när han mått dåligt!

/Lotta

/Lotta

Marita-L
0

Åhh vad skönt att höra Lotta !!

Crystal Pearl´s

englagirl
0

Ohhhh så skönt att höra att Monte är på bättringsvägen!

Har tänkt mycket på honom/er!

Nosgnugg till Monte och hoppas att han snart är helt frisk igen!

Kram

// Lena

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~