OT: Har ni julpyntat?
Har ni julpyntat än? Det är ju väldigt olika när man gör det, en del tar fram till 1:advent andra bara dagarna före jul.
I dag städar jag så jag tänker börja så smått att plocka fram lite tomtar sen. 
/Lotta
/Lotta
Jag julpyntar
.. I Kväll så har vi glögg, russin å nötter, skumtomtar, choklad, frukt och tända lycktor för nu skall vi ta fram tomtarna å granen skall vi klä..vi är lite tidiga där
..
Jul musik är ett måste
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
#1 Jag älskar skumtomtar! Ja choklad med för den delen…Låter som en mysig kväll.

/Lotta

Icke då! Än är det inte jul. Däremot har jag små traditioner knutna till adventstiden. Första advent monterar jag upp adventsstjärna i fönstret och ställer fram adventsljusstakar. Det är bara elektriska som går p g a min långhåriga katt. Samtidigt köper jag en julstjärna, som jag ställer på köksbordet. Den är ju giftig, men min katt är aldrig på köksbordet.
Senare byter jag gardiner i köket och lägger juldukar på borden. Läge att komplettera med hyacinter eller nån annan julblomma. Viss tid ägnas åt att tvätta och byta plädar, överkast, kuddar och städa så att det blir rent och snyggt överallt.
Julgran, julpynt och tomtar får komma in någon enstaka dag före julafton. Då först är det jul.

Gardiner, julblommor och stakar framme resten får vänta till 4de advent.

Här Julpyntar vi vid 1a Advent
Så har det blivit eftersom barnen alltid haft sina julpysselsaker med hem
Vi har jul både ute o inne, med lysande tomtar,snögubbe, julgransris med belysning
I Fönstret har vi en extra fönsterbräda längre upp så katterna får sin plats nedan fri fr allt, de vill ju se ut på pippefåglarna
Mysig tid med all belysning
Vi myser med nybakat bröd hela Dec månaden
Och frysen är smockat med bullar o annat som bakas efterhand
Igår va jag o fyllde dotterns frys med nybakat också
Älskar denna tiden med smyckning
/ Carina

Håller på för fullt, för jag väntar släkten på julmiddag och då ska det vara fejat och alla katter ska glänsa i kapp med ljusen.
Bakningen är klar, så nu ska jag julstäda och sen pynta, så att jag bara behöver snabbstäda dagen innan. Håller på att tvätta allt som kan tvättas, så att det inte är hår på allt. Julgardinerna är uppe redan.
Ev kan det komma en kull dagen före julafton, så det gäller att allt är klart. Jag har intalat mig att julafton är nu i helgen, så att allt ska vara klart i tid. haha!
Det sista pyntet när allt är klart inomhus, är kransen på dörren.
MVH Erna
www.yamacatos.se
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se
här börjar jag pynta tiiiidigt
om jag börjar tidigt så blir jag troligtvis klar innan julen:):)
man vet ju aldrig när krafterna tryter eller när man blir sjuk eller när fibron säger nähä du
så innan 1 dec så var några advenststakar uppe o julgardinerna o kransen
sen tycker jag att det är roligt att köpa sig nåt nytt varje år
så jag letar varje gång jag är ute
o NÅN GÅNG….säger inte när…ska jag ha ett av träden ute, helt inlindad i ljus. Såna ljus som man inte tar bort år från år
Lars är medveten om det:):)

Och här har ni en som inte pyntar mer än ljus i fönstren. Och det gör jag bara för att det är så mysigt med belysningen. Fast jag har ju andra lampor resten av året. Men till vintern åker de fina stjärnorna fram.. ..i guld och silver beroende på rum.
Men inte en enda tomte kommer in i detta hus. Min man och jag firar inte jul sedan våran dotter flyttade hemifrån. All denna hysteri med mat och julklappar passar inte oss. Vi brukar "fira" jul genom att träna hund.. ..titta på film.. ..spelaTV-spel.. ..äta räkor eller annat gott.
Det är så coolt att slippa stressa. Och både Christer och jag kommer från familjer där det alltid har firats hysteriskt.. ..alla helgdagar. Så vi är glada att slippa.
GOD JUL!!
lillan
//Sylvia