Historien bakom ert stamnamn?
Varför har ni valt det stamnamn som ni har? Finns det någon historia bakom osv.
/Lotta
/Lotta
Mitt stamnamn; Simzonite's har jag valt efter min första avelshane, Fina Stina's Suveräna Simzon. Jag klurade på hur jag skulle kunna få fram något från namnet Simzon och Simzonite's blev resultatet. Det var mitt förstahands val och jag fick det godkänt i IDP 2001 och nu i år i SVERAK.
En del tycker uttalet kan vara svårt (något som hörs ibland på utställningar) men det ska uttalas på engelska så blir det rätt. En liten slogan för min uppföding; Simzonite's that's Dynamite!
rimmet ger rätt uttal 
/Lotta
/Lotta

Jag som avgudar Sagan om Isfolket, skriven av Margit Sandemo ville att vi skulle ha ett namn förknippat med just Sagan. Jag skrev till Margit Sandemo och bad om tillåtelse att använda något från hennes böcker och fick tillåtelse. Vi skickade in en lista till SVERAK med tio namn från Sagan och inte något av dom var lediga.
Nu gällde det att hitta något annat namn. De som Micke kom med accepterade inte jag och de som jag kom med accepterade inte Micke.
En dag stod vi i en djuraffär och helt plötsligt sa Micke bara Quinoa's och jag undrade förstås vad han menade med det. Han sa att vi kunde ha det som stamnamn och det tyckte jag om.
Quinoa är ett ört och den är släkt med spenat och rödbeta. Quinoafröet växer i klasar på 150 cm höga bladgröna örter. Det är det lilla fröet som man äter och det används som gryn eller mjöl.
Quinoa är naturligt fritt från gluten och det finns som gryn, mjöl och pasta och kan numera hittas i de flesta livsmedelsbutiker.
Quinoa finns även i vissa sorter av hund och kattmat i Amerika.
/Yvette
Another year over, and we're still together
It's not always easy but McFly's here forever

Min dotter idag 21 år satt o tänkte ut vårt Stamnamn, hon tyckte de söta Hello kitty katterna va så söta, så kom hon på Kittentott´s
vi var sååå tråkiga när vi kom fram till vårt
det var min äldsta dotter o jag som började tillsammans 1994
hon heter Gabriella o jag Ann-Christin så det blev hälften av varje AnnKriellas HA HA
Dålig fantasi
OM jag skulle regga om idag….så skulle jag ta ett så kort namn som möjligt…eftersom det är ett visst antal bokstäver o mellanslag som man får ha i kattungarnas namn. O AnnKriellas har tagit nästan hälften. Men det är bra att ha nåt som börjar på A…för är man i några listor så syns man ju bland de första
#2 Sagan om Isfolket lusläste jag oxå då på den tiden. Hade alla böckerna o tänke namna kattungar efter människorna där…men när man började tänka på Tengel den onde o den gode…näää det blev inte så

Kung Bore's är efter min första katt Vite Knuts Kung Bore. Denna perserkille köpte jag som sällskapskatt och eftersom han aldrig fick några bebisar ville jag att hans namn skulle bli ihågkommet. Detta var mitt första alternativ som blev godkänt. Stamnamnet har jag haft sedan 1990 medan första kulle kom först 1992.

Mitt kommer ur en del, av min ena honas namn Marcasite.Av det har det blivit Marcasite's.
Mitt är efter då jag startade med Siameser och Tonkaneser 1988 då bodde jag mitt ute i ingenstans, alltså mitt ute i Ödemarken med inga grannar.
Hoppas fler svarar för det är kul att höra
Visst funderar man ibland på vad stamnamnet kommer ifrån och hur det uttalas osv. Tycker det är jättekul att få veta varför man har det stamnamn man har 
/Lotta
Eftersom jag heter Lilja i efternamn så blev det Liljekattens av det. Kort story om mitt stamnamn 

Vårt stamnamn är Harlibrie´s Formula
Jag har samma stamnamn som jag har till hundkenneln…
…det blev lixom enklast så.
Ja, vi heter ju Harlin, därav första delen Harli…Hundrasen heter Briard Eller på franska, Berger de Brie; så där har ni andra delen,dvs …brie´s sen är sista delen formula och det skulle absolut grabbarna ha med för de är Formula 1 fantaster (håller så klart på Kimmie R). Jag skulla vilja säga att sista delen står för att det är våran "blandning/recept/uppfödning" men då skriker välan grabbsen här!
Till vardags har det blive´ som sådan att vi kallas nog för Harlibrie´s & iom att folk vet vem jag e´under det stamnamnet så ser jag ingen anledning att byta!
Trivs bra med att vara Harlibrie´s Tina faktiskt!
Ja var namn har sin historia! *skratt*
Kramar!
Harlibrie´s Tina
Jag började va på ridsport o då blev det hästen i brist på fantasi… ; )
#12 I den här tråden handlar det om varför vi valt det stamnamn vi har på vår kattuppfödning
Hästen är ju ditt "nick" på i.fokus 
/Lotta

I södra Finland finns ett ställe som heter Rönnstrand. Min pappa och hans syskon föddes och växte upp där. När jag bestämde mig för att skaffa stamnamn, tog jag det för att känna anknytningen till hemlandet.
Till saken hör dock, att jag inte alls föder upp katter. Stamnamn ville jag enbart ha för att kunna skriva det på kokader som jag skänkte på utställningar.
Att skänka kokarder på utställningar har förresten nästan helt glömts bort. Det är ju ett jättebra tillfälle att visa att man har en uppfödning. Man skänker kokarder till ägare med samma ras eller så.
Vi kommer från en by i Norbotten och häromkring är det mest barrskog. Jag och min syster har alltid gillat att vandra omkring i skogen så därför blev det Barrskogens för oss…
Raktajino är från StarTrek min absoluta favoritserie. Raktajino är ett mycket starkt kaffe som Klingon dricker :D
Försökte länge svänga till det med persiska namn ( min mammas man är från Iran så han hjälpte mig ) men det var så svårt att uttala hehe så då blev det Raktajino istället som iiinte aaaalls är svårt att uttala egentligen … man säger det precis som det stavas.

För min del kom namnet ifrån min första "egna" hona. Hon heter Beautiful´s Nigth Flight o kallas Flisan så vårat stamnamn Flisan´s kommer från henne
på så vis kommer hon alltid leva kvar här hos oss 

#14 Det stämmer att det var vanligare förr med skänkta kokarder. Jag hade själv sådana kokarder som gick i aprikost, svart och silver. Stora som hus var de också :)

Hade en kompis som födde upp vorster med stamnamnet Wilhelm Tells, kul tyckte jag och ansökte om Robin-Hoods till mina hundar.Ett par år senare kom Birmorna in i mitt liv och jag hade många förslag på stamnamn som jag tyckte var fina.
Alla ratades och jag hade slut på fantasie så jag skickade in Robin-Hood´s och se det gick bra så därför blev det Robin-Hood´s.
Hade också kokarder jag skänkte förr men även fick.Var lite roligt tyckte jag.
Mitt stamnamn är inspirerat från min första perserkattunge jag köpte: Halkatlas Wind Chasing. Hon kallas Windy och i kombination med summer, tycker jag att jag fick till det riktigt bra
Två underbara ting i samma namn: Sommar
och min kära Windy 

Mitt stamnamn var mitt 3 val. Kommer inte ens ihåg vad de andra valen var längre.
På 80-talet var det en engelsk TV serie om galopphästar. En häst hette Not-A-Quita. Mening och uttal Not A Quitter. D v s någon som inte ger upp ;)
Ett lagom långt namn som har visat sig vara passande för mitt katteri och som jag trivs bra med :) Innan stamnamnet tjuvstartade jag med en stamnamnslös kull :O Två supersöta svarta perserpojkar som döptes till Hugin och Munin :) I alla fall inom SVERAK får man ju faktiskt göra så.
#21 om jag inte har helt fel så får man ta 2 kullar inom IDP innan man måste regga ett stamnamn
#22, 1 kull får man ta i IDP utan stamnamn.

From 1/1-2008 gäller samma i Sverak som IDP, dvs en kull utan stamnamn. Dessutom blir det dubbel registreringsavgift när man registrerar kattungarna utan stamnamn.
ok var inte säker
#24 Det där med dubbelavgift på kullen utan stamnamn är kanske inte så dumt…det borde man kanske lägga en IDPmotion om 

#24 det där med dubbel avgift tycker jag är fånigt. Fattar egentligen inte meningen med det :O
Det är väl vettigt att folk som funderar på att prova på uppfödning ska kunna testa att ta en kull utan att ekonomiskt straffas för det utan att behöva gå igenom processen att ta ett stamnamn?
Det finns ju faktiskt de som tar en kull och upptäcker att detta var inget som de vill arbeta vidare med.
Men å andra sidan. Det är mycket med SVERAK och deras beslut och motioner (från styrelsen och råden) på senare år som jag inte förstår mig på ;)

Nä det fattar inte jag heller. Men har också för mig det va 2 kullar man fick ta då jag stratde 2002 innan man behövde ha stamnamn, men det är nog ändrat idag
Ingen mer som vill berätta om sitt stamnamn?
/Lotta

Det där med att man får ta en kull innan man ska ha stamnamn, gäller inte inte inom alla IDP-klubbar. I SNRF t ex måste man ha stamnamn redan från första kullen.
#30..Aha…det skulle man ju egentligen ha förstått
eftersom vi vet att alla IDP klubbar bestämmer sina egna regler
puttar upp, några nytillkomna?
/Lotta
Mitt stamnamn kommer från Tolkiens "Sagan om ringen" Mörkmården är den plats där alven Legolas är prins. Jag läste böckerna för några år sedan då jag varit med om en ridolycka och inte kunde göra mycket mer än att ligga och läsa. Min sambo hade "tjatat" om hur himla bra de var så jag tänkte att jag måste väl försöka. Min största behållning blev alla mysiga ord och namn, som ni kanske förstår. Jag var glad då filmerna kom..som skippar alla långa beskrivningar på vem som var släkt med vem.
Eftersom det är så svårt att hitta på ett namn som ingen annan har fick det bli efternamnet i första hand eftersom mitt är ovanligt, sen kommer jag ju att älska alla mina katter,så det blev mitt första val. Och jag är nöjd med det.
S * Tesch Love You
Mitt stamnamn KRASIVIS är en försvenskning av det ryska ordet KRASIVOJE (stavningen är på svenska) som betyder "de vackra" om katter. Krasivoje var redan upptaget, förmodligen av någon i Ryssland, så då blev det mitt andra handsval KRASIVIS.
Vi sysslar med ideellt hjälparbete gentemot fattiga människor i Baltikum så jag pratar lite ryska. Jag känner så stor kärlek till det ryska folket och språket. Varför vet jag inte egentligen. Men, jag är inte för kommunismen som ställt till med så mycket elände i de baltiska länderna.
Min tik heter Chornie som betyder svart på ryska. Egentligen skulle hon heta Chornaya som betyder den svarta, men jag kallar henne bara Chornie.
Ja, det var min berättelse om mitt stamnamn. Jag har ju ännu inte haft någon kull. Min Exotichona fick ungar på dag 50 och det gick ju inte något bra. Nu hoppas jag på mina små kattungar. De blir sex månader nu den 20:e. Så jag får vänta ett tag till.

Mitt kommer från ett av min katts namn.Marcasite är för övrigt en ädelsten.

Hej!
Jag har nog det mest annorlunda stamnamnet eftersom vi jobbar med katter
S*Monkey´s ….Jag hade en honkatt som var en blandning av bondkatt och nåt långhårigt.Hon var så otroligt speciell och vi kunde spela pingis med henne och hon fångade bollen stående på bakbenen och såg ut som den lilla svartvita apan som hoppar.Sen klättrade hon upp för stegar som en liten apa.
För att ALLTID minnas henne så tog jag det namnet vi kallade henne
Mina första 10 förslag godkändes inte. En kompis föreslog att jag skulle söka på Krulltotten's, hon kallade mina hundar för krulltottarna(Curly coated Retrievers) och mina Devons har ju också krull. Eftersom jag ville ha ett namn på engelska började jag söka på krull och krummelur och hamnade till slut på curlicue=småsaker, småplock mm. Nu har jag haft stamnamnet S*Curlicue's sedan -95 och kan inte tänka mig nåt' annat.
Anna-Karin
”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”
kul att läsa

Mitt stamnamn är Betty Back`s. Jag ville gärna ha ett namn som är lätt att komma ihåg och som är relaterat till Trollhättan, som jag bor i. Tidigare bodde jag vid Betty Back`s park och blev nyfiken på vem hon var, I slutet av 1800 talet bodde BB i en liten röd stuga som låg där parken nu finns. Hon kokade och sålde knäck till skolbarnen. I dag finns stugan i Forngården här i stan. När jag fick reda på detta blev valet självklart för mig. En snäll liten gumma som tyckte om barn, hon gillade säkert katter med.
Lena W
Betty Back`s Exotics

vad gulligt
puttar eftersom det är en likadan tråd nu

Mitt namn Leonardos har vi tagit från Leonardo Da Vinci som var en överlevnadskonstnär. Träffande nog hette min Exo hane som jag köpte i samma veva X Leonardo. Dock döpt efter diCaprio, det var bara för träffande för att låta bli. Det är lite långt men väldigt mjukt o lätt att uttala på olika språk vilket gör att jag kan använda både svenska och engelska namn på kattungarna.
Ja, det var väl i stort sett det hela.
/ Gittan
Det här var en kul tråd tycker jag. Vårat stamnamn är persiska. Jag ville ha nåt persiskt och det skulle betyda nåt fint. Jag klurade o klurade och kom fram till "vackra minnen" för det vill jag att alla våra kattungar ska vara. Så fick jag hjälp av en person som heter Gunilla som har en arbetskamrat som kan persiska och så översatte han det och skrev det med våra vanliga bokstäver - YadhayeZiba. Vi ansökte om det och fick det, hade två andra persiska förslag oxå men dom minns jag inte ens.. 

Jag har också stamnamn, även om jag inte haft några bebbar ännu.
Muchachas är det.
Min ena katt heter (kallas) Bonita Muchacha, och då jag hoppas att hon ska bli den som ska får ge mig mina första bebbar så tyckte jag att det passade bra.
Bonita Muchacha är spanska och betyder söt flicka
Mitt uppfödarnamn, FORMOSITAS, är latin och betyder skönhet. Jag tyckte det passade på perser/exotic. Registrerades som uppfödare 1998 och 2007 tog jag även det namnet till min kennel.
Skulle jag ha tagit namn efter min först renraskull så skulle det nog ha blivit BamBam………… En härligt stooooor persertjej som det inte gick så bra för i livet. Dog på grund av vanvård :-( Då jag fick hem henne hade hon tappat mer än 70% av den vikt hon hade då hon flyttade två-tre månader tidigare!
Det är inte alla det går bra för, tyvärr!
Mitt uppfödarnamn, FORMOSITAS, är latin och betyder skönhet. Jag tyckte det passade på perser/exotic. Registrerades som uppfödare 1998 och 2007 tog jag även det namnet till min kennel.
Skulle jag ha tagit namn efter min först renraskull så skulle det nog ha blivit BamBam………… En härligt stooooor persertjej som det inte gick så bra för i livet. Dog på grund av vanvård :-( Då jag fick hem henne hade hon tappat mer än 70% av den vikt hon hade då hon flyttade två-tre månader tidigare!
Det är inte alla det går bra för, tyvärr!
Jag har alltid blivit kallad Trini av min man, ända sedan vi träffades för 10 år sedan! Så det blev naturligt med TriniCat´s Dessutom så är det nästan mitt riktiga namn Cathrine om man sätter Cat framför Trini hi hi..
Först nu när det var en tråd ang kattvaccin så har jag uppmärksammat att det finns ett som heter Tricat och det visste jag inte (har bara använt purevax), det är ju rätt likt TriniCat, hmm… Hoppas ingen tar misste och tror att de kan köpa vaccin hos oss istället för kattungar ha ha!

Mitt stamnamn Peach's, kommer ifrån att min son berättade på dagis att vi skaffat en katt…när de frågade vad för katt sa han att det var en persika
(nu är sonen snart 19 och medveten om att vi föder upp perser och inte persikor
.
Det var inte mitt första allternativ, kommer inte ihåg …men jag hade många allternativ före. Det är inte så lätt att få igenom stamnamn.
Det finns en i IDP som föder upp sphynx som heter Peaches. Det tycker jag är lite för nära egentligen. Jag var ett tag sugen på att börja föda upp sphynxar, och då hade det ju varit trist att ha så lika namn inom samma ras!
När vi förra året skulle skaffa ett kennelnamn var det viktigt att det var något som man lade på minnet…tänkte jag…Tasseriet blev det och det tycker jag är enkelt och lätt att komma ihåg och även lätt att stava.

Jag fick mitt 3:e alternativ.Optimus Prime-blev Optimal Prime´s hos SVERAK.
Det är en Transformers figur.Som lyckades rädda universum från hatpest!
Optimal Prime´s är också ett superlativ för det jag vill uppnå med min uppfödning!
Det optimalt bästa.
Mina andra alternativ hade med Skellefteå-Gulsstaden(Rönnskärs tillverkning av guld!)att göra!
Tycker att det är bra att ha den kopplingen med.Men det fanns för många liknande!
Ska oxå förklara mitt användar namn!
När vi fick internet skulle man ju alltid ha ett användarnamn.
Min man kallas för kove(Jan-Ove)så han tog det till vår mailadress.
Jag skulle ju oxå ha användar namn.Provade många.Glömde de hela tiden.
Skulle ha nåt jag alltid kom ihåg.Gift med kove.Alltså frukove.
Nu använder jag alltid det .Det är ju så mycket lättare.
Heléne Fahlgren
#51 Mina barn skulle bli överlyckliga om vårt katteri hetter Optimus Prime! De älskar transformers!
Kul att läsa om alla historier!

Min "första runda" från 1988-92 hette mitt stamnamn "Af Hjälmås". Det var rätt vanligt då med stamnamn som las till efter namnet - och eftersom jag heter Hjälmås och perserna var så adligt vackra fick det bli så. IDP var det den gången (KKN)
CyberCats kom till 1999. Jag hade flyttat hem från Belgien och blivit tillsammans med en Australiensare som jag hittade på nätet (rätt ovanligt på den tiden!). Vi var datatokiga båda två så istället för att ta upp mitt gamla stamnamn hittade vi på ett nytt ihop. CyberCats var första valet, och då i SVERAK. Sedan i år är samma namn reggat i CFA (jag hade sådan tur, det var upptaget i flera år, men hade precis blivit ledigt!)
Alla mina ungar har döpts till datarelaterade namn, och vi har försökt vara lite fyndiga… Som CyberCats LapTop till exempel =)
Hmmm..har vi två trådar om stamnamn..eller..är det jag som minns fel..har bestämt för mej att jag skrivit om mitt stamnamn!!??
Hur som helst fick jag mitt första val Heliotropes, eftersom jag är en naturmänniska blev det något av kombinerat växt och sten i namnet….den lila(gillar färgen:) växten Heliotrop,som älskar sol och värme.(liksom jag:)
och det finns även en sten Heliotrop,den är mörkgrön med röda stänk,kallas även Blodsten och Jaspis..används bla. i healing för energi,värme,fysisk styrka och den sägs förlänga livet,det sägs också att om den bärs ger den mod och tar bort ängslan och ilska.Den sägs även att den används för att nå framgång med pengar och affärer….vem vill inte det..;))))
Ordet heliotrope betyder *strävan mot solen*
puttar upp denna tråden också
/Lotta

Hej. funderade länge på vad jag skulle ha för stamnamn. En dag var min man ute och fönstret stod på glänt och han sprang fram och tillbaka där ute och höll på med olika saker. Ena gången han sprang förbi fönstret så tittade jag ut och han sa tjing ling när han sprang förbi, därav mitt stamnamn Tjing-Ling cat´s.
Ann-Louise.

Att komma på ett bra namn var svårt, till slut blev det som många av er andra en kombination av namn. Junomas katteri betyder alltså: Julia Noel Monicas katteri. Blandning av mina barn o mig
Som tur var blev mina första 3 val ej godkända, när jag sedan skulle komma på nya förslag så förstår jag inte varför jag inte kom på det med en gång. Jag har ju mina två trollbollar hemma och varför då inte ha stamnamnet Trollbollen´s - och det blev godkänt!

Mitt stamnamn tog jag efter min egna första raskatt Européen S*Hedehös Dollemina.