torr/blöt mat relaterat till urinsten
tycker att det kan vara intressant att se om ni har haft problem med urinsten…vilken sort det nu kan vara:)
o vad ni ger för mat…torr eller blöt
jag börjar med mig själv igen
har alltså varit uppfödare i 14 år
nu senaste 10 åren eller så har jag bara gett torrfoder..Iams o nu RC
nu ger jag ingen blötmat alls förutom nötfärs när jag har ungar. Orsaken till att jag inte ger blötmat är flera.
reagerande magar
söligt, luktar illa
fläckar ner mina vitfläckar:):)
Inga problem med urinsten har jag haft under hela denna tiden.
ingen som har erfarenheter här?
Vi har inte haft några katter med urinstensproblem. Vi försöker ge en varierad kost. De har fri tillgång till torrfoder, vi ger mjukmat/blötmat en gång per dag, oftare om vi har kattungar. Ibland får de istället kokt fisk, makrill, tonfisk, kokt kyckling, hjärta (nöt och gris) nötfärs eller nötkött.
/Lotta
/Lotta

Har inte haft kattuppfödning hela tiden men varit Perserägare sedan tidigt 80 tal Då fixade man sammansatt kost efter kostcirkel.
Sedan -03 torrfoder RC fri tillgång av tre sorter (inga problem ) bjuder också på blötmat som godis 2-3 gånger i veckan. Så jag kan inte se något samband. Älsta killen 6 år peppar peppar frisk.
Mina har hittills varit väldigt billiga i vet. kostnader.
Om jag fattat saken rätt finns det urinstenhämmande i RC men kan behöva tillägg av lite köttprodukter
Och får man problem ska man nog inte skylla allt på maten

´Har haft katter och hundar i hela mitt liv och aldrig varit med om det problemet på ngt av våra djur……….
#4 ger du blöt eller torrfoder

torrfoder+ lite smått och gott, nötfärs, välling. skinka, ost m.m.

Jag har en bekant som har en hane som är kastrerad.Det blev problem med kisseriet,han blev satt på Baytrill.Efter en veckas behandling visade det Struviter i urinen.Det är väl samma som urinsten eller?
Hon har nu fått råd att ge Specificfoder mot urinsten och strängt tillsagd mängd mat per dag.Hon fick också en sort tabletter,om dom skulle motverka urinsten.
Är det någon som kan om det här?Hon har ju tre katter till,hur göra med matningen? Och om det är väldigt viktigt med speciell mängd och dyl.Lite råd gärna.
// Anja

En av katterna här hemma äter Specific och har struviter lite då och då. Nu har han inte haft det på några år som tur är. Men det går över med specialmaten från Specific.
Den andra pojken har tidigare ätit RC (vanlig från djuraffär) och hade kalciumoxalatstenar. Äter nu RC veterinärmat men håller på att gå över på Hill's.

Är du noga med mängden?Eller har du framme maten jämt?Enligt veterinären så verkar det jättenoga.Men våra djurdoktorer här i Gällivare är väldigt dålig på katter.
Måste dessa katter stå på den maten hela livet?
Har du flera katter som äter vanligt foder?

Jag har maten framme hela tiden. Kan inte minnas att någon av veterinärerna jag varit hos har sagt något om att mäta upp den. Har du läst på specifics hemsida? Det kanske står något där om mängden?
Ja, de måste äta urinstensmat resten av livet, annars ökar risken att den kommer tillbaka. Har tre katter, den tredje är en hona som inte har några problem. Hon äter samma mat som katten med kalciumoxalat, det går helt enkelt inte att få de äta olika mat! Men enligt vet så skulle det inte vara någon fara med henne.
Det som kan vara viktigt är frekvensen dvs. hur ofta katten äter. Struviter orsakas ju delvis av förhöjt urin-pH och varje måltid leder till att urin-pH höjs något. Katter som har problem med just struviter bör därför få maten ransonerad. Har de fri tillgång på mat och de äter väldigt ofta kan det leda till kroniskt förhöjt urin-pH vilket är gynnsamt för struviterna. Mängden mat bör vara mindre viktig såvida inte katten är överviktig (övervikt är ytterligare en riskfaktor).

Tack så hemskt mycket,jag ska förmedla detta till Birgitta som hon heter.
Jag kanske hör av mig mer!
Ursäkta,jag kanske skulle ha startat en ny tråd om mitt problem.Jag tänkte inte på det.Sorry!

Jag har nu hört en som säger att det finns något hos Husses som man strör på maten mot urinsten.
Är det någon som vet något om det?
Jag skull inte ge några kosttillskott utan veterinärs inrådan, inte när det gäller urinsten.