Perser iFokus

Perser

Etikett02-allmänt-kattprat
Läst 729 ggr
Sofia883
0

Ej stamtavla

Hej alla.

Jag har en fråga här som jag har funderat över en tid.

Jag är inte så insatt i det här med avel och samtavla och jag har för bara ett litet tag sedan köpt min första raskatt.

Det jag nu undrar är om annonser på blocket, de säljer perser men så kan det stå tex. så här:

"Är renrasig men har ej stamtavla därav priset"

Varför gör man så? Detta är bara en allmänfråga, och det jag undrar egentligen är väl om det ligger något verkligt bakom om man väljer att inte utfärda stamtavala?

Hoppas någon vet.

Mvh Sofia

frukove
0

En jättebra fråga du har.Jag undrar också varför man inte beställer stamtavla till kullen.Billigare katter-jaa men en stamtavla kostar ju bara 200:- och det får du ju lätt tillbaka när du sen säljer kattungen med stamtavla.Är det nån som vet nån bra anledning?

Heléne

Bart
0

Det kan finnas olika skäl till det.T.ex. att någon eller båda föräldrarna är oregistrerad eller att någon av dem har avelsförbud infört i stamtavlan.Att honan kanske redan har fått sina kullar inom ramen för 24-månadersregeln.Att uppfödaren inte har stamnamn eller är utesluten ur Sverak/Idp.Ja som du ser finns det många olika anledningar,men ingen av dem är bra.En raskatt ska ha stamtavla.

Sofia883
0

Ja det var precis som du skrev Heléne som jag tänkte. Att de förlorade ju pengar och att det inte kostar mycket med en stamtavla.

Men usch det var ju verkligen inte bra om det beror på att de har misskött sig :/

Summerwinds
0

Jag tror en av de största orsakerna till att man säljer oreggat/blandraser är att man ju i princip inte följa några regler alls som privat person/ej medlem i någon kattklubb. En del har fått för sig att man kan tjäna pengar på oseriös "uppfödning" av oreggade "raskatter"…och en del gör det säkert också! "Uppfödarna" har ju inga kostnader alls förutom inköp av katterna, mat, sand och annons på Blocket! Guld i mun

Som uppfödare har man en massa kostnader som man inte kommer undan: man måste först och främst, betala medlemskap i en kattklubb, ha navelbråcksintyg på föräldrarna och testikelintyg på hanen. Man behöver ha stamnamn (från 1 el 2 kullen). Kattungarna måste man registrera, vaccinera, avmaska, ev chip märka. Eventuella utlägg för att testa föräldrarna för tex. PKD-test, FIV/FeLV-test, HCM-test, blodtyp osv. Det kostar pengar att ställa och meritera sina katter. Eventuellt lånar man en meriterad hane med bra stam som också kostar osv…

//Eva