Perser iFokus

Perser

Etikett11-utställning
Läst 1526 ggr
Amorstroll
2008-12-07 23:08
0

BIRKA idag !

Hej igen!

Jag la in hela lördagens resultat under englagirl's inlägg "Och jag har….."

Här kommer söndagen den 7 decembers nomineringar och BIS på Birkas utställning på Solvalla travbana

Det var 55 perser/exoter anmälda och av dem var ca 11 absade (inte närvarande)

Resultat

Steph Bruin
Junior- IxiDixi´s Wild Ride "Ufot" - **BIS och JW!
**Kastrat hane- EC SW08 LiteSinLiten Fivel, PER n - BISKastrat hona - EC Aritzia´s Sunshine of Wamampys, PERns11 - **BIS
**Ungdjur - Ormeryds Sesame Sweet, PER n - **BIS
**Vuxen hane- IxiDixi´s Less is More, EXO ns2262
Vuxen hona - CH Arzish Scomber Scombrus, EXO f24

**Laura Burani
**Junior - Petrés Vanessa, PER fs0121
Kastrat hane- ingen nominerad
Kastrat hona-EP Targa´s Our Treasure Carrera DSM, PER f
Ungdjur - Fru Musikas Firebird Legend, PERe33
Vuxen hane - SW08 Precious Double O Seven, PERw62
Vuxen hona - GIC Celestina La Vie en Rose E - **BIS
** 
**Lee Selassa
**Junior - IxiDixi´s Baby Ghost, EXOfs2262
Kastrat hane - EP IxiDixi´s Take a Chance, EXOa23
Kastrat hona - ingen nominerad
Ungdjur - Böörs Noel Harrison, PER d
Vuxen hane- GIC Maradan B Gumersindo, PER d - **BIS
**Vuxen hona - GIC Marylands Nike, PER d

JÄTTEGRATTIS även till er som är nöjda med sina katters resultat idag!

önskar

Lisa L

S*Amors Troll

Livandas
2008-12-08 01:23
0

SORT GRATTIS till alla på Birkas utställning i dag!

Ett extra Grattis till Anna, Therese, och Chatrine naturligtvis som uppfödare av Ixidixi's Wild Ride-Ufo:)

Ha det så gott!

//Susanne

Erna
2008-12-09 18:36
0

Grattis Chatrine till  

IxiDixi´s Wild Ride,  BIS och JW. på Birkas show.

Grattis till ditt 10:e JW!
Grattis till ägarna Anna Ceder & Therese Lindborg! Jag fick inte tillfälle att gratta på plats.  

Grattis även till farmor Lisa Lehtonen, vars hane Amors Troll Ghost Rider är pappa till 5 av IxiDixis som blivit JW.  

MVH Erna Dahlhjelm

www.yamacatos.se

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

simzonites
2008-12-09 19:27
0

Grattis till alla fina resultat ni som ställde ut.

/Lotta

/Lotta

Amorstroll
2008-12-09 21:30
0

WOW!

Vad uppmärksam du är Erna! TACK, vad gulligt att du tänker på mig som uppfödare till rödsilvertabbyn "Labbe" f d avelshane hos IxiDixi.

Han är faktisk bakom det 6:e BIS't också! Han är morfar till IxiDixi's Wild Ride, det 10:e BIS't.

Kram Lisa

frukove
2008-12-09 21:46
0

Grattis Ixi Dixi till alla dina JW!Imponerande må jag säga!Det är inte lätt att pricka in så många utställningar att man kan bli JW!Att sen lyckas sälja till de som är så intresserade av utställning att de vill åka på utställningar med katten innan den blivit 10 månader.Och dessutom bli BIS 5 gånger!

Jag satt och undrade över föräldrar till alla dessa katter och om de har nån gemensam nämnare .Nu fick jag ju ett svar av Erna att Labbe ligger bakom en hel del av dem.

Grattis till dej Lisa som fött upp honom!

Ha en skön advent nu alla duktiga uppfödare som är så framgångsrika!

Heléne

Songhios
2008-12-09 21:54
0

Ursäkta! Men det finns väl mammor också bakom dessa vackra katter?

Amorstroll
2008-12-09 22:17
0

Naturligtvis finns det det Inga-Lill! Det borde du väl vet…fniss..fniss..

Men den gemensamma nämnare är samma hane som tydligen passade ihop med olika honor! Det är guld värd att ha en sådan i sin uppfödning, eller hur?

tycker

Lisa L

S*Amors Troll

englagirl
2008-12-09 22:20
0

# 2,4,5

Nu kan jag inte vara tyst längre!!!!!

VAD TRÖTT JAG BLIR PÅ DETTA J…A TJAT OM VEM SOM ÄR PAPPA TILL FRAMGÅNGSRIKA ixidixikatter och att Chatrine alltid "lyckas" få "oss" köpare att ställa "hennes" snygga katter!!!!!

HerreGud! Det bestämmer vi väl själva om vi vill ställa eller inte men faktum är att det är såååå kul att få visa upp en snygg ixiDixikatt !!!!

Labbe måste vara den mest omtalade hanen genom tiderna!!!!!

#6 Bra ……..SJÄLVKLART har dom en mamma oxå och jag är stupsäker på att Chatrine hade fått fram snygga framgångsrika katter UTAN Labbes inblandning, förresten det visar hon väl redan nu genom att gång på gång visa oss den ena efter den andra snygga katten i hennes katteri.

Ursäkta mig, men det känns bara patatiskt och det luktar AVUNDSJUKA lång väg.

Jag är stolt ägare av två ixikatter och att den ena har Labbe som pappa bryr jag mig inte om, men det kommer väl att skrivas många långa inlägg den dagen Droppen får bebisar oxå, för då är ju Labbe morfar!!!!

// Lena

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

frukove
2008-12-09 22:58
0

#8 Jag vet inte om du haft några kullar än-men jag tycker att det ÄR fantastiskt att man hittar köpare till ens kullar som tycker om att ställa ut kattungen de köpt.Det är ju verkligen inget man kan ta förgivet heller.Dessutom gäller det ju att köparen har tid och råd att ställa ut om det nu finns utställningar i "närheten" och för att bli JW-dessutom innan de blir 10 månader.Självklart förstår jag att det är kul att "visa upp en snygg Ixidixikatt!

Vad jag menar med" gemensam nämnare" är- har några samma föräldrar och är helsyskon eller kullsyskon?Sånt tycker jag är kul att veta.Nu är det ju så att 5 har Labbe till pappa och är åtminstone halvsyskon…Och "looken" på katter är ju sånt som går i arv…Jag har faktiskt pratat med de som ställt ut i många,långa år och som kan se vilka linjer katter har bakom sej till stor del i alla fall.Så givetvis förstår jag att Lisa är stolt att ha fött upp en katt som Labbe!Det skulle vi väl allihopa vara?

Heléne

Amorstroll
2008-12-09 23:06
0

Tusen Tack Lena!

Vad glad jag blir att du uppskattar att du har mina finaste katter i stamtavlan på en av dina katter från IxiDix! Där finns bla Årets Katt Nr 1 i Sverak 3 gånger om, både som Kattunge och Vuxen,  NOM World Winner i Helsingfors etc. etc……. Du skriver mest omtalade hane……jag har aldrig sett dig nämna honom i något sammanhang annars!!??

Visst grämer det mig att jag inte behöll en av kattungarna i den kull jag fick för snart 5 år sedan. Samtliga var jättefina´, en av dem blev Årets Kattunge Nr 1 i Finland, en annan fick många BIS i Norge och en hamnade hos IxiDixi. Den kombinationen har inte lyckats sedan dess föutom en liten trollunge jag fick i år men hon var en liten sällis inte alls i klass med sina 4 år äldre syskon.

Jag har under årens lopp aldrig fått någon kredit för att ha sålt denna fina hane varken privat eller officiellt. Har någon sett något om detta?? Förutom mina andra kattungeköpare som reagerat på detta och ställt upp för mig…..

undrar

Lisa

S*Amors Troll

manbukten
2008-12-10 07:24
0

Bra Erna alla har fått sin stjärna av dig. Men det är svårt att vara diplomatisk i kattvärlden

Har fått lära mig att båda föräldrar har en inblandning i avkommorna, men ibland präglar någon av dem hårt sina avkommor. Att köpa in något gör vi väl när vi gillar det och får möjligheten. Även om personkemin inte stämmer handlar det inte om kattenursprung eller inte  Ingen avkomma efter två inköpta katter är bara uppfödarens arbete. Men en avkomma styr inte  flera generationer då är det planering och tur av uppfödaren. Vi måste kunna släppa taget.

Tycker absolut att äran skall ges till alla inblandade, men det får inte ske hela tiden.

Men till hankattuppfödarens  försvar denna gång som jag kan se det, är det hennes tråd och inlägg av en annan som starttar det hela

Uppfödare av en linje med äran sker efter flera generationer.

Vi köper alla in linjer vi vill ha om vi får möjlighet. Och två  katter från olika håll ger bara en bra planering och tur.

Här går ej att göra den bedömningen då bakgrunden bara är känd ur en synvinkel.

Hur många generationer har det blivit från en och samma uppfödare för att få fram denna hane?

Vore intressant att veta mera

Förstår mycke väl både besvikelse av utebliven kredit och irritationen över upprepade inlägg i samma fråga om och om igen.

Men det har ju också med mångfalden resultat

Som jag nämde i en tidigare tråd så är det bedrövligt hur vi behandlar varandra kör över varandra. respektlöst och utan logik

Detta har inget med katterna att göra det är ren och skär personkemi

Och det gynnar ingen av er och absolut inte Persern

Tack för ordet och lycka till alla inblandade och framförallt de nya ägarna. Som hedrar linjerna med utställning men var glädje måste grusas av sånt här

Tessan73
2008-12-10 10:19
0

Jag måste nog hålla med talare #8 Englagirl här. När vi andra skriver ut våra resultat på katterna efter en utställning så får vi gratulationer, men ofta när Chatrine skriver ut sina resultat på sina katter så ska det tas upp vad det är för linjer bakom. Det är tråkigt. Jag vill gratulera  Chatrine för hennes framgångar och fina avelsarbete i stället för att titta bakåt i hennes stamtavlor. Katterna heter ju Ixidixi trots allt. Alla har vi ju andra katter i våra stamtavlor inte bara egen uppfödda. Är det avundsjuka? Jag tycker att vi ska glädjas åt varandras fina resultat och för att persern och exoten är så fin. Så stå på dig Chatrine, sträck på dig, för du har underbara katter och det är ditt tänkande och avelsarbete som tagit fram så fina katter, och vad som än ligger bakom så heter dom IXIDIXI. All lycka till dig med ditt fortsatta avelsarbete och kommande utställningar.

Kram Tessan

smiley34
2008-12-10 10:38
0

Oj oj oj vad det  tjatas om denne hane som Ixidixi har använt i sin  avel, här och på listor!

Men vilka linjer ligger bakom denna katt, egentligen? Hur många generationer av AmorTroll katter/generationer finns det i honom? Eftersom Amor trolls anses skall ha all kredit för Chatrines vinnande katter? Jo EN - en enda katt  har stamnamnet Amors Troll!!! Resten är bla Athelstones 2 ggr med  bla  Cattrax bakom sedan är det Ormeryds 3ggr med Yquem, No Comment osv bakom dessa linjer….

Och, för att citera en persons uttalande som hördes på utställningen i helgen på Birka "Bästa uppfödare i Sverige är Ixidxi"..

ixidixi
2008-12-10 10:52
0

STORT TACK till er alla som tycker om mitt avelsarbete och mina katter!

Det värmer verkligen ska ni veta!!!!

Tur att det finns människor som er……..Kyss

Ha en bra dag

Kram Chatrine

four-x
2008-12-10 14:40
0

#8 och #12 och #13

Jag håller med er och jag har påpekat det tidigare också. Att bakom denna omtalade "Labbe" finns dessa fantastiska katter från Ormeryds. Athelstones. Cattrax mm.

Och jag tycker att detta påhopp på Chatrine börjar bli så långtråkigt och är inte rättvist längre. Varför inte låta henne vara ifred. Ni som inte gillar läget.. ..låt bli att gratta henne.. ..men sluta att trakassera henne med negativa inlägg..

SÅ STÅ PÅ DIG CHATRINE!!

Det är du som har gjort dessa kombinationer med dina honor. Och många av dessa stamtavlor som det talas om har du många av dina egna katter med längre bak i stamtavlan.

Grattis även till de svensa uppfödarna Ormeryds och Athelstones och de utländska uppfödarna som står bakom till en del av dessa fina katter.

Ha en bra vecka!!

lillan

Erna
2008-12-10 15:28
0

Hallå!!!

Vilket liv det blev för att jag grattade de som är närmat inblandade bakom JW!

Jag har inte gjort några som helst värderingar om katter eller uppfödare.  Jag tyckte att det var fantastiskt att en hane lyckats prägla så framgångsrikt. Det är inte lätt att hitta såna hanar, det ska gudarna veta.

Än en gång: JÄTTEGRATTIS till alla inblandade bakom JW "Ufot"!

MVH Erna

Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

simzonites
2008-12-10 18:11
0

Vill bara tala om att vi håller ett extra öga på den här tråden…Diskussionen som har kommit upp i den har varit på gång i flera andra trådar tidigare, personligen tycker jag att den inte behöver upprepas, det blir bara en massa tjafs, eller hur?
Vill ni som är berörda diskutera det er emellan ta det då privat.

/Lotta

/Lotta

four-x
2008-12-10 20:54
0

Jag kan inte annat än att hålla med dig!!

Men så länge det tas upp så kommer vi att försvara Chatrine i det här. Men på en nivå som inte överskrider reglerna här.. ..det vet jag som redan har fått en varning på grund av det här.

Och jag lovar att nästa gång det händer ska jag verkligen ta det privet.. ..inte här..

lillan

Erna
2008-12-10 22:06
0

Är det någon som anser att jag har hoppat på någon???

Jag har visat min uppskattning för ett gott avelsarbete. Härmed utökar jag till att gratta alla uppfödare och katter minst 20 generationer bakåt.

För att ingen ska ta illa upp, grattar jag alla vinnare på Birkas show.

I enlighet med genetikens regler kunde inte Ufot finnas utan vare sig mamman eller pappan.

Är det julnerverna som slår till, eftersom ni verkar så retliga?

Kom ihåg att universum ger tillbaka 10-falt eller 100-falt av det man tänker. Gott ger gott tillbaka och tvärtom.

Gläd minst en person dagligen!

MVH Erna

Erna Dahlhjelm
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Annkis54
2008-12-10 22:41
0

jag tror inte att nån anser att du har hoppat på nån Erna:)
jag tror att denna tråden håller på att lugna ner sig nu:)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

frukove
2008-12-10 22:57
0

Erna!Du är så klok!Tänk om fler skulle leva efter devisen:gläd minst en person dagligen!Så trevligt vi skulle ha det här på jorden då!

Uppfödare tycker jag att man kan gratta hur många gånger som helst,allt är ju inte en dans på rosor och NOM;BIV;BIS;JW ;BOB och DSM varje katt och varje gång man ställer ut.Utan planer spolieras, katter blir sjuk och alla kattungar går inte ställa ut, ibland får de lite väl lång nos med mera!Ibland så löper inte honan som man planerat…

Så jag tycker vi fortsätter gratta de det går bra för,gång efter annan!

Och vi som inte har några utställningar att se fram emot får fortsätta att läsa om resultat och gratta dessa som lyckas så här i stället!

Heléne