Perser iFokus

Perser

Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 816 ggr
Bullan
0

Livmodersinflamationer :(

Ja, som många av er nu vet, så har jag fått kastrera båda mina honor inom 2.5 månader pga livmodersinflamation. Båda gångerna var det enl. veterinärerna mkt aggressiva bakterier och där det inte skulle ha hjälpt med antibiotika ens.

Vad jag tycker vi ska diskutera här är ex….

*Varför är vissa katter mkt mottagligare än andra?

*Går det undvika livmodersinflamation med selektiv  avel?

*Hur kan en ung katt få livmodersinflamation utan att   ens ha sett en hane, på 2:a löpet dessutom!?

*Finns det olika sorters bakterier som ger el. leder till livmodersinflamation?

*Kan dessa bakterier "smitta" honor emellan?

Ja…fritt fram att spåna i detta ämne!!! Ska bli intressant att höra era åsikter och erfarenheter m.m.

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

frukove
0

Oj vad  bra att du försöker få igång en diskussion om detta!

Jag har gått och funderat vad det kan bero på, sen du fick kastrerat både Bullan och Ditha.Och hur ska två honor kunna smitta varann,finns det nån annan smittväg än  den "traditionella"?Jag har själv inte kastrerat nån än så jag har så lite erfarenhet…Om man nu ska behöva ha din erfarenhet i detta ämne,Nina…Lycka till i fortsättningen!

Hoppas på mycket info i ämnet i alla fall.

Ha det så bra Nina!

Marita-L
0

Jag hade två honor samtidigt.. först fick min Felicity en spontan abort som ledde till livmodersinflammation..sedan bara några dagar senare så ser jag att min ung hona på sitt första löp har gul vita flytningar som också var livmodersinfl. Min Felicity blev kastrat gick inte att rädda hennes livmoder medans min unghona fick Alizin behandling med gott resultat.

Tester tog på min unghona och på felicity så tog prover på innehållet osv..

Allt skickade till SVA fick svar att det inte var någon infektion eller liknande bara "ren " otur att två blev drabbade samtidigt…

Men ändå undrar man ibland om dessa bakterier kan smittas mellan honorObestämd

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

yadhayezibas
0

Följer detta med stort intresse. Har inte haft oturen att få det på nån av mina ännu. Peppar peppar!
Har en hona som löper såååå intensivt o länge när hon inte får p piller men hon har ändå klarat sig.

SKa verkligen bli intressant att se om fler skriver om sina erfarenheter.