Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 561 ggr
MonicaLagerquist
0

Behöver ni höja ert blodtryck?

I så fall kan jag rekomendera den här hemsidan.

http://hem.passagen.se/kattavel/

Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta åt eländet.

Stolt ägare till tre La permer

Dolleminas
0

Snacka om att vrida saker så man får de svar man vill ha… Den person som gjort detta "arbete" kan ju inte vara katägare iaf känns det som…

Alsace
0

Det är ungefär som fan tolkar bibeln

Lill-Kisse
0

Lägg märke till att det inte står något om i vilket syfte denna s k "studie" har gjorts eller vilka den riktar sig till. Någon klar uppfattning om vem som har sammanställt dessa synpunkter, får man inte heller, men möjlighet till kontakt via mailadress finns. Källor har angivits, liksom uppgifter om intervjuade. Språk och stavning håller inte den klass, man förväntar sig av en uppsats inom skolans värld. Det verkar vara ett privat arbete.

Man kan kalla det här för en "ambitiös ansats" som har en plats i den allmänna debatten om avel på katter. Ur den synvinkeln är det inget att hetsa upp sig på. Ordet är fritt och yttrandefrihet gäller.

Alsace
0

#3 Självklart är ordet fritt! Samt att du har rätt i det du skriver. Saknar syfte,m.m.

Silvestris
0

Jag får känslan av att det handlar om en gymnasietuppsats. Det är ungefär den kvalité arbetet håller. De källor som anges skulle aldrig godkännas på akademisk nivå.

Det finns många faktafel också. Lite skrattretande är det när de skriver detta:

Eftersom båda dessa raser har etablerats genom inavel och att dess anlag är recessiva anser vi att detta inte på något sätt är naturligt eller gynnande för katten i fråga. Enligt Darwins teorier om det naturliga urvalet, att endast de starkaste och mest anpassade överlever, känns det inte så troligt att dessa två raser skulle ha kunnat etablera sig i det vilda.

Devon rex härstammar från en huskatt som blivit lockig helt naturligt och man vet att det fanns fler lockiga katter i området. Förvildade, lockiga katter. Mao. vet man att dessa katter faktiskt fanns och överlevde i det vilda och England är inte direkt känt för sitt milda klimat.Flört Det är inte heller ovanligt att rexar hålls som utekatter så handikappade katter my a**.Tungan ute