tillgång till mat/tjocka katter
tyckte att det kan var intressant att se hur fri tillgång på mat leder till tjocka katter…eller tvärs om
jag har just nu 12 katter…har haft uppfödning i 14 år
har ALLTID haft fri tillgång till maten.
har ALDRIG haft tjocka eller överviktiga katter. Kämpar för att hålla hullet på mina katter. Ger RC
dock har jag inte haft kastrater förrän nu.
Just nu har jag en 10-månaders kastras som nog kan kallas ha lite "pondus"
hur är det med era??
Mina katter har också alltid haft fri tillgång till torrfoder (ger inget annat)och vatten. Just nu håller jag på att prova Advance på dem för alla verkade älska det då jag provade. Jag har liksom du, Annki, problem med att få upp vikten på dem. Inte så att det är magra katter men jag tycker om när det finns lite att ta i
. Har aldrig haft problem med överviktiga katter. Har heller aldrig kört med uppblött torrfoder för jag är av den uppfattningen att katterna måste använda tänderna för att slippa tandsten och övriga tandproblem. Jag har nästan ingen tandsten på mina och har aldrig haft det heller.
Mina katter har alltid fri tillgång till all mat. Jag ger RC, katterna gillar inte något annat foder lika mycket. Sen ger jag pussi blötmat en gång per dag, det är höjdpunkten på dan för katterna:)
Jag skulle gärna vilja ha upp vikten på katterna, men har inte hittat något foder som gör att de går upp i vikt.
Jag har flera kastrater och de går inte heller upp i vikt.
Nu har jag köpt RC Digestive, som Lena-Categoris rekomderade, och de gillar fodret jättemycket, men jag vet inte om de kan gå upp i vikt av det.
//Susanne

De flesta här har lagom hull,Bartan,fertil hane är lite tunn tycker jag,och min kära Tuss,som nu är kastrerad är överviktig. Hon är ju ingen perser,utan en stor skogistjej.De har alltid haft fri tillgång till RC Sensible.Utom i 2 perioder då jag testat annat foder.Tussis är ALLTID hungrig,hon mer eller mindre knuffar bort de andra,hon ska först i matskålen.Springer gärna emellan skålarna oxå.
Jag försöker ransonera maten lite nu så att de får 3ggr/dag och ingen mat på natten,bara för att hon inte ska bli tjockare,men det drabbar ju de andra oxå tyvärr.Hon är så hungrig på morgnarna att hon nästan tar ner mig innan maten står på golvet.Har funderat på att ha lite grann lightfoder framme på natten.Men helst inte.

Här är det fri tillgång till torrfoder. Jag fyller på morgon och kväll. Alla äter samma sort. Mina fertila katter är normalviktiga. Sen är det ju två feta kastrater. De äter aldrig burkmat. Men jag har problem när här finns kattungar som äter kitten och babycat. Mamma katt och ungarna bor i eget rum i början, utanför sitter kastraterna och gråter
. Förr släppte jag in dem, då jag trodde att de ville till mig. "Gick du på den lätta matte" Det var ju maten de ville till. Sista veckorna innan flytt är katterna ihop och det är ju mina goa tjockisar som äter mest.
Lena W
Betty Back`s Exotics
Under den tid jag lät mina katter ha fri tillgång på torrfoder hade jag iaf som minst alltid en katt som var fet. Ett problem som försvann i samband med att torrfodret försvann.
Har även fått tillbaks vuxna uppfödningar ibland som varit feta och de har haft fri tillgång på torrfoder. Även dessa har lätt bantats ner till en sund vikt efter att fodertillgången har begränsats och torrfodret som allra minst har minimerats i kosten.
I många fall upplever inte ägarna själva att katterna är feta. Det finns en del studier som visar på att det folk i allmänhet anser vara en katt i normalhull faktiskt är en katt i överhull.
Sedan är det väl allmänt så att övervikt och fetma hos katt ofta viftas bort. Det anses inte vara ett så allvarligt problem (det är tvärtom ganska gulligt och charmigt med en "mullig" katt) trots att det faktiskt kan orsaka en mängd hälsoproblem.
putt
putt

Jag var hos veterinären med Neo och då blev vi och prata foder. Narkossköterskan talad om hur en överviktig katt såg ut när de skull operera. *ryser*
Sen är det ju hälsa, precis som för oss människor och varje grams övervikt påverkar hur katten återhämtar sig och hur den klarar av operationen.
Här hemma har vi haft fri tillgång och Ludde var normal och Lucas smal så det var inget problem.
Jag vet inte hur det blir med mitt matvrak Neo, men just nu syns det verkligen att han växer, när han blir stor vet jag inte om jag kan ha fri tillgång. Den dagen det bekymmret.
Som sagt hittills har det funkat bra med fri tillgång.
Mina katter har fri tillgång till torrfodret. Ingen av dom är fet. De rör på sig mkt så kanske därför. Katter äter ca 20 ggr per dygn så de behöver nog få ha fri tillgång. Skulle bli himla jobbigt annars. 

Vi har alltid haft fri tillgång t Torrfoder, därimellan får de skinka, nötfärs, Ost, annat gott som kött mm, beror på vad vi äter, de är med oss och smakar
Aldrig haft en överviktig perser, men däremot med lite hull, vilket för mig är normalt, och detta har vi bara fått fina ord om på utställningar.
Däremot har vi en huskatt som ser ut ha 10 ungar i magen och pågång ha smått närsomhelst, fast enl veterinär ingen fara med hennes vikt, hon mår bra
Tror ju på att de ska ha fri tillgång, annars hetsäter de istället
Då vi har kattungar har vi både kattungefoder o vuxen, men vi ser inga problem i detta, de vuxna blir inte fetare för det
/ Carina