Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 5785 ggr
Alsace
2008-11-29 12:42
0

entropion

Jag undra om någon vet hur vanligt entropion är bland persern och exotic?? Har inte råkat ut själv men var inne på ett ställe och läste!

Så är det ngn som vet? för jag har inte särskilt mycket kunskap om det problemet!

Gunnil

Kvasthulda
2008-11-29 15:00
0

Det är mycket vanligt.

Vanligare än vad folk erkänner och ser själva.

Vad som ska kommas ihåg är att katterna lider av det då ögat irriteras hela tiden, lite salva i ögonen hjälperr till en del då det blir som en skyddande hinna men man kan inte använda salva hela kattens liv.

"Katten har rinniga ögon" är väl ett vanligt uttryck hos perser/exotic ägare, "men det är nästan standard på den här rasen" hör man också. Det är sk*t snack, ögorna behöver inte rinna.

Det säjer väl sig själv att eftersom kraniet är så förändrat på desa katter, = mycket "plattare" än på andra så blir det mer skinn över och då rullar det gärna inåt vid ögat.

Det är också under kattens ögon man skär bort skinn då man opererar det här.

Mina katter har lyckligtvis klarat sig från att ha entropio men man kan aldrig veta vad framtiden har att bjuda på.

Helena

Marita-L
2008-11-29 16:13
0

Entropion nedärv polygenetiskt (främst hos perser/exotic ) och man skall inte avla på en katt som har det. Detta brukar också upptäckas av veterinären vid en besiktning.

Personligen så tror jag inte att detta är vanligare än någon annan defekt. 

Jag anser inte att "rinnande" ögon är något som hör till raserna perser/exot. Om man katten har problem med ögonen oavsett ras så behöver den katten gå till veterinären för att få hjälp.

Eftersom det finns många "oseriösa" uppfödare som inte har så stor koll på defekter så finns det nog många katter som har just dessa problem tyvärr.

Men är man en seriös uppfödare å följer upp sina katter noga å ev avkommor så arbetar man åt rätt riktning. Vi vill ju alla att våra djur oavsett ras skall vara friska.

/ Marita

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Kvasthulda
2008-11-29 16:46
0

#2 Jag håller verkligen med dig Marita L när du skriver att det är så många "oseriösa" uppfödare. Frågan är bara hur man ska få bukt md det problemet , då har vi ändå kvar allt som heter defekter om dom finns kvar?

Förlåt alsace att jag klev in i tråden så här, men jag ville svara iallafall.

Helena

Marita-L
2008-11-29 17:06
0

#3 Skapa gärna en ny tråd om det Glad

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Ellinor Johansson
2008-11-29 17:17
0

#0 Jag är helt säker på att jag har haft entropin på flera av mina avelshonor.  Det var på 1980 talet och då det var ingen som hade kunskap om inåtrullade ögonlock utan veterinären sa när jag sökte för rinnande ögon " Det blir så när katterna är så platta i ansiktet".  Så här i efterhand kan jag lätt se att entropion är något som ärvs ner starkt och inte har något att göra med näsans längd att göra.

Att okunniga uppfödare som inte vet något om entropin avlar på de katterna är olyckligt. 

Jag tycker det är ett mycket större problem när framgångsrika etablerade uppfödare opererar katten och sen både meriterar och avlar på individen.

heliotropes
2008-11-29 17:58
0

Jag har själv varken sett det eller hört av mina närmaste perserbekanta att de har råkat ut för det. Så jag uppfattar det som väldigt ovanligt.

Eva // medarbetare på Perser

Ellinor Johansson
2008-11-29 18:13
0

# 6 Du har säkert rätt.

Det är verkligen jobbigt när kattens ögon kväver att man tvättar och smörjer dem mycket noga för att katten ska ha ett bra liv och att ansiktet inte ska se smutsigt ut. Förhoppninsvis är det flesta katter men rinnande irriterade ögon borttagna ut aveln.

amarula
2008-11-29 18:53
0

Jag har en katt som är kastrat som är opererad för Entropion 5 gånger 2 på 1 öga och 3 på det andra innan rullningen gav med sej.

Jag upptäckte det när han var ca 1 år gammal han hadde inte något speciellt rinniga ögon, på honom vart det som ett skavsår på hornhinnan, första operationon gjordes då sen dröjde det nästan ett år innan nästa öga började rulla inåt, och det blev 3 st operationer efter varann för att dom ville inte ta för mycket med risk för att han skulle få ett hängande undre ögonlock istället, plus att det andra ögat var på gång att börja rulla så då tog dom det samtidigt.

Jag hörde med veterinärerna hur pass vanligt det är och dom svarade att det är mycket mycket mer vanligt på hundar än var det är på katt och det var inte bara perser som råkade ut för det. enl veterinären kan dom inte svara om det är ärftligt eller inte.

Jag hörde mej för här inne när det hände första gången jag råkade ut för det men fick inga svar då mer än att det var ärvtligt, men sen har jag sett en och annan som har skrivit om det.

Mvh Britt-Marie

Alsace
2008-11-30 12:09
0

#3 Helena jag hade en fråga för att jag inte kan så mycket om det problemet och jag bad er om svar,,,,Då måste väll ni som kan få svara…..Har bara hört talas och sett på bild…..så jag har inga egna erfarenheter…….eller direkta kunskaper…..

Ser inte att ni skulle tagit över ngn tråd fortsätt att diskutera tack

Kram Alsace

Ellinor Johansson
2008-11-30 15:14
0

Mina katter hade också sår på hornhinnan vilket gjorde att de kisa med ögonen, var svullna i ögon kanterna, samt hade rinniga ögon. Ibland ett av dessa symtom, ibland alla symtomen var inte lika kraftiga alla gånger.

Jag fick ögondroppar/salva av veterinären katterna blev tillfälligt bra. Vi hade ju botat skadan inte orsaken till skadan. Jag söker många olika veterinärer och ingen nämnde något om inåt rullat ögonlock utan bara fokuserade på typen. Stackars katter så ont de måste ha haft.

Annkis54
2008-11-30 16:54
0

Jag har inte haft det på nån av mina katter under mina 14-15 år o inte nån i bekantskapskretsen heller…så jag bedömer det oxå som ganska ovanligt
får ju hoppas att de som hade o ger det (om det är ärftligt) har tagit bort de katterna ur aveln:)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Kvasthulda
2008-11-30 18:43
0

Jag tror många uppfödare sticker huvudet i sanden när man kommer att prata om entropio. Jag VET att massor av katter har det som aldrig blir något gjort åt.

Skulle ni här på forumet, ni som ofta talar om hur duktiga ni är eftersom ni hållit på si och så länge, skulle ni ta tag i era katter och riktigt kolla dom, så skulle ni se att det finns där, vare sig ni vill det eller ej.

Tyvärr tror jag många är ovetande om hur man kollar detta. men det måste väl finnas någon här, det är väl experter som sitter här och råder, som kan förklara hur man kollar katterna och vad som händer…..

Nej det blir alltid lite av strutssyndromet när man atr upp saker som det här, det syns klart och tydligt, men det är bra att det förs fram i ljuset, det behövs.

Helena

Ellinor Johansson
2008-11-30 19:01
0

Jag tror inte heller att inte alla uppfödare och veterinärer har kunskap om entropion. Det finns fortfarande katter som man måste hjälpa att tvätta ögonen på. Det enda sättet att komma till rätta med problemet är att informera uppfödare  på olika sätt.

Min åsikt.  Jag tycker inte det är OK att man regelbundet måste hjälpa sin katt med ögon tvätt för att den ska ha ett behagligt liv. Katten är ett renligt djur som använder många av dygnets timmar att putsa sig, om ögonen rinner så mycket att katten inte kan hålla sig ren själv är det något som är fel.

Jag har helt övertyga om att det inte har med näsans längd att göra men hur skelettet är uppbyggt i ansiktet är stor betydelse.

Annkis54
2008-11-30 19:58
0

för att klargöra hur jag menade, ifall nån missuppfattade
så menar jag att OM man har en katt som HAR entropion, o man "vet" att det är äftligt så skulle jag ta ur den katten ur aveln.
Har man en katt som har gett ett antal kattungar efter sig o en av dessa har fått entropion så skulle jag inte kastrera

#12 menar du att katterna kan ha entropion utan att man ser det?
jag trodde att entropion var inåt"böjda" ögonhår som skaver på kattens ögon. Är det inte så det menas?
Kan man ha entropion utan att det syns?

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Ellinor Johansson
2008-11-30 20:13
0

Du har helt rätt visst syns det om man vet vad man ska titta efter, det visste tyvärr inte jag.Skäms.

Jag vet inte en om det finns någon forskning på entropion/arv. Den honan jag hade fick minst två i varje kull med samma problem som sin mamma.

Kvasthulda
2008-11-30 20:28
0

#14 Ja, jag menar att om en okunnig har en katt som besväras av entropio så är det inte säkert att den personen kan avgöra detta. Alltså många "vill inte veta" och då har man det inte heller på någon katt.

#15 Vi är visst rätt eniga du och jag. JA, OM man tittar efter ett inåtrullande ögonlock, ja då ser man också.

Men VAD är ett inåtrullat ögonlock? Det är inte hår som vänt sig mot ögonen, det är när det blir för mycket hud under ögat som därmed rullar sig uppåt inåt och skapar de här besvären.

Ta din tumme under ögat på katten, tryck försiktigt mellan nosen och ögat , då ser du var huden tar vägen och vad som böjs ut ifrån ögat. Är det mycket som "kommer fram" kan det vara på det viset att din katts tärkanaler ät tilltäppta, alltså det rullar så kanalen ligger mot ögat. Det gör att den inte kan fungera och ögat rinner.

Jag har haft kattungar med detta problem, inte många vilket jag är tacksam över.

Helena

Ellinor Johansson
2008-11-30 20:39
0

Vad kostar en operation? Går det på försäkringen? Är det ett dolt fel?

Någon som vet något?

Kvasthulda
2008-11-30 21:04
0

#17 vad jag erfarit så går det på försäkringen men det får man nog ta med sitt försäkringsbolag. Kostnaden är nog också olika beroende på viken veterinär det är som opererar. jag menar vart man vänder sig alltså.

Är det någon som kollat sina katter ?

Nu ska jag iväg och jobba så det blir inte att läsa förrän tidigt imorgonbitti, om jag orkar innan jag sover.

Helena

Ellinor Johansson
2008-11-30 21:32
0

# 18 Då borde det inte vara så många som har operarat sin katter för när försäkringsbolagen tycker att det blir för många brukar inte försäkringen gälla.

amarula
2008-11-30 21:56
0

Här har ni en länk ang entropion med lite bilder på olika varianter av entropion från veterinärerna på Strömsholm.

http://www.regdjsh.se/listfiler/koppladefiler/Entropion.pdf

Britt-Marie

MonicaLagerquist
2008-11-30 23:03
0

Har en bekant som nyligen operarat sin hankatt och det fick hon betala själv.Det räknas tydligen som en skönhetsoperation och det ersatte inte bolaget.Det kostade 6000.

Stolt ägare till tre La permer

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Ellinor Johansson
2008-12-01 00:18
0

# 21 Tack för en mycket intressant länk.

Kvasthulda
2008-12-01 07:31
0

Godmorgon alla. Jag ska snart åka hem från jobbet men tänkte bara att jag skulle svara här så ni alla har att läsa under dagen.

Angående ersättning från försäkring så kollade jag inatt min egen och där står klart och tydligt att har man AGRIA Bas så ersätts ingen plastikoperation men om man har AGRIA Plus står inget sådan, därför tolkar jag det så att har man den högre försäkringen så klarar man sig undan med den självrisk man valt. Den lägsta hos AGRIA är idag 1000.- + 15%. Detta gör i mintt tycke att man absolut ska göra en operation om det är behövligt.

Men jag undrar fortfarande, har ingen av alla de som läst slingan, den är läst 318 ggr, kollat sina katter? Eller kan det vara strutsfenomenet som trätt i kraft ?

Snart får jag sova, det ska bli skönt

Helena

Alsace
2008-12-01 09:08
0

Jag har kollat mina och kan inte hitta ngt ,,,det syns om man vet vad man letar efter!!!!

Har en Vännina som råkade köpa in en sådan katt för fyra -fem år sedan.. Så jag har varit medveten om att problem finns men inte hittat på mina egna katter…Men jag undrade hur vanligt det är…och det råder ju tydligen delade meningar…..

Men vi fick en bra länk att läsa genom amarula,,tack

Jag frågade för jag tyckte det är en intressant fråga och ett problem som tydligen inte tas upp så ofta, men ligger ngr varmt om hjärtat….

Intressant att läsa och lära tack tjejer!

Alsace