Perser iFokus

Perser

Etikett02-allmänt-kattprat
Läst 1326 ggr
englagirl
0

Vill gärna ha tips!

Jag har en kattunge på 9 v som plötsligt VÄGRAR att äta!

Hon har alltså ätit allt som dom andra har ätit och hon har inte varit underviktig tills nu!!!!!

Jag stoppar mat i munnen på henne och stänger munnen så att hon måste svälja och sen sätter jag maten framför henne då hon fått smak på det. Det gick bra i några dagar, men nu VÄGRAR hon igen:-(

Jag vet inte vad jag ska göra med henne!

Finns det nån riktig SMAKRIK mat som man kan prova?

Kan nämna att jag provat…….majsvälling för att få i henne vätska, köttfärs, lövbiff, sjömansbiff, älghjärta, Mjau kalkon och andra smaker, Sheeba,Hills a/d, kokt torsk, strömmingsfilé, kokt kycklingfilé, jaaaa det finns nog snart ingenting som jag inte provat :-(

Vad gör man? Hon går ju ner i vikt om hon inte äter och jag kan ju inte hålla på att stoppa mat i munnen på henne då hon hela tiden biter ihop och jag jobbar ju på dagarna oxå och vill att hon ska ha fått i sig tillräckligt innan jag går på morgonen.

Det är precis som om hon skulle ha anorexia?????

Har ni några förslag att komma med?

// Lena

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

MonicaLagerquist
0

Jag hade en kattunge som krånglade efter en lätt släng magsjuka.Det som fick igång henne var Pussiblötmat.Den som heter Pussibullar med sås.Hon blev som helt galen när jag satte fram det och på ett par dagar så vände det och jag kunde ge henne av den vanliga maten sen.Efter det så har jag vid ett par tillfällen gjort likadant med sjuka katter och jag vet inte vad det är i just den maten som gör att katerna äter men äter gör dom.

Stolt ägare till tre La permer

englagirl
0

Tack MonicaLage, det ska jag genast prova Skrattande 

Den maten har jag inte haft på den här kullen så det ska bli spännande att se.

Den här kattungen har inte varit sjuk eller påvisat dålig mage utan bara "rätt som det var" så slutade hon att äta och naturligtvis så går hon ner i vikt. dom andra i kullen tuttar fortfarande på sin mamma men hon gör inte det heller :-(

Jag åker direkt till affären och köper några burkar och är tillbaka om en liten stund då eleven jag har ska köra upp!

Tack för tipset!

// Lena

//Lena

www.categoris.se

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

Bart
0

Gourmet Gold Mousse! Små burkar som finns antingen i 4-pack med olika smaker eller så finns det i regel några smaker som man kan köpa "löst"Det fick min hane att vilja äta efter han var sjuk förra sommaren.Och alla katterna här älskar det.Annars Hills A/d brukar de flesta tycka är gott.Om hon inte tuttar heller behöver hon kanske ha mjölkersättning,den kan man ju blanda i maten ,om hon skulle tycka det är gott.

Lovebuffen
0

Veterinärerna har en burkmat för de kräsna som de allra flesta katter slänger sig över, även riktigt sjuka katter, så åk till veterinären och köp det.

Har inte din kattunge börjat äta ännu så kontakta veterinär och hör vad denne säger!!

Hoppas det ordnar sig!

Annika1963
0

Prova annars rå strömming som dom flesta katter gillar.

/Annika

Alsace
0

Jag hade ringt min veterinär om det hade hänt mig, du är uppenbart orolig för katten och katter har inte anorexi, antagligen är det ngt som inte står rätt till, då du har givit den det mesta att äta… Det finns ju vetrinär foder som är blötmat som du kan försöka med, det är ett bättre blötfoder än de andra, men kostar därefter,men det är det ju värt för att få den att äta,,,, Diar bebisen mycket? Tyvärr tror jag att det tyder på ngn infektion, jag hade givit en en vitaminspruta om vi inte hittat ngn infektion för det får igång dem om de är lite krasliga utan att vara ngt speciellt……

Håller tummarna att det är ett övergående problem, samt lycka till med din lilla bebis……..

englagirl
0

Tack för era tips!

#2 Nu är jag hemma och har provat Pussibullar, men NÄÄÄÄÄÄÄÄ, inte det heller :-((((

Jag köpte även Friskies junior, ska prova den oxå.

#2 jag har provat hills a/d och blandat ut det med KMR och sprutat henne, hon kväljer!

#3 har provat, men NEJ hon gillar det inte.

#4 Jag har pratat med veterinären som tycker jag kan avvakta tills imorgon eller på måndag och under tiden så "tvingar" jag henne att äta, dvs jag ser till att hon får i sig det hon behöver så hon inte får vätskebrist. Jag har även i Nutrical pasta i det jag ger henne.

#5 Rå strömming fick hon igår, ingen höjdare det heller :-(

#6 Har som sagt pratat med veterinären och hon är ju inte sjuk i övrig såsom lös mage eller förkylning men veterinären tyckte att jag kunde sätta in vetrimoxin tills vi ses i morgon, kanske som sagt en vitaminspruta kan få henne att vända :-)

Undrar vad det är för blötmat hos veterinären du tipsar om? Jag har nog provat alla sorter som dom har. kollar upp det imorgon.

Jag ger inte upp och hoppas att hon snart kommer på att det är gott att äta!

Tack än en gång för alla tips och jag tar gärna emot fler :-)

// Lena

//Lena

www.categoris.se

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

Marita-L
0

Hej Lena !

Jag ser att du har fått massor av tipsGlad bra.

Jag hade / har gjort så här !

Efter som hon har ätit förut så skulle jag trott att hon hade någon infektion eller så och ont i munnen? tänderna längst in? Gommen? tungan osv??

Ibland kan dom små få en bakterie i magen..alltså ont i magen utan att det behöver leda till diareer.. som gör att dom inte har lust att äta den där dagen å nästa…

Bra att Antibiotika är insatt, för det kan vara det hon behöver.

Sedan matat med lite ljummen a/d blandat med lite vatten i spruta..försiktikt lite itaget.

För katter är det enda djuret som kan svällta sig själv till döds.. efter ett tag utan mat så tappar dom hungern å matlusten och behöver då få tillbaks den.. Mata med spruta så mycket du tycker är rimligt.. mata flera gånger per dag..I bland får man tvångsmata dom första gångerna.. så man lockar fram matlusten å smaken på något gott.

Efter bara några dagar så kan du se förbättring.. öka mat intaget å kolla om hon kan tänka sig äta lite från fingret eller från tallriken.. man får börja om lite helt enkelt..

Håller tummarna för din lilla

/ Marita

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Sunrunners
0

Kanske #6 menar Hill's a/d, som många kattungar tycker mycket om. Jag blandar det med gräddfil eller KMR-mjölk när jad ger get till kattungar. Har du försökt blanda a/d?

En av mina perser ungar lärde sig inte äta själv innan jag en gång kokte sej och det var så gott at han lärde sig hur äta sjalv.

Annkis54
0

Hej Lena
jag tycker att du har fått många bra förslag här
o jag skulle nog gjort som dig o testat "alla"

men vetten är nog det som gäller
som de flesta säger…en frisk katt svälter sig inte till döds om maten står framför dem
O 9 veckor är ju ingen pyttebebis heller
många har ju slutat dia o äter helt själva vid den åldern
ja …detta vet du ju
så "nåt" fel är det nog
bra att vetrimoxin är insatt
det kan ju mycket väl vända så fort det har börjat att verka
lycka till med raringen

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Tjing-Ling
0

Hej englagirl. Precis samma sak hände mej med min sista kull. En av kattungarna slutade att äta och dia vid 6 veckors ålder. Jag serverade allt möjligt, men inget passade denna lilla dam. Fick tips av en annan bekant att åka till ICA och handla "nallevälling" det är sempers modersmjölksersättning en röd paket med en brun nalle på, och döm av min förvåning det var något som verkligen smakade. Satte ner blötmat och torrfoder av alla de slag men icke att hon skulle äta det bara välling dög. så jag matade henne med sked och stoppade in torrfoder i munnen på henne, för hon vägrade totalt. Jag höll på i 5 veckor, och plötsligt en dag såg jag henne stå och knapra torrfoder. Ohh vad glad jag blev. Men om jag gick i kökslådan och skulle ha något bestick så kom hon som ett skott, får då trodde hon att hon skulle matas igen, men icke tänkte jag nu är det slutmatat för jag såg ju att hon åt torrfoder. Idag är hon 6 månader och mår bra, men hon äter ingen blötmat längre utan bara torrfoder.

Ge inte upp, det är en jobbig tid men vad gör man inte för dom små liven.

Lycka till

Ann-Louise.

englagirl
0

Tack alla snälla för era tips, dom är så värdefulla. Man griper ju efter det allra minsta halmstrået då sina små pälsklingar inte mår bra.

Idag var jag ju på ICA och köpte Pussibollar och Friskies junior och döm om min förvåning då hon smakar, hon äter iofs jättelite men det var i alla fall ett steg i rätt riktning :-))))))))) Hon får ju inte i sig så mycket åt gången.

Kokade åter igen lite kycklingfilé nu ikväll och hon smakade på lite ljummen kyckling oxå.

Man blir så glad så tårarna rinner på kinderna då man ser att hon inte har gett upp.

Jag har ju "tvångsmatat" henne med a/d utblandat med vatten för att få i henne nåt och det har nog oxå hållit henne vid liv.

För drygt en vecka sedan fick kullen sin första vaccin och det var efter detta som hon blev så här "konstig".

#8 Min första tanke var oxå tänderna eller gommen men det ser helt normalt ut. Kanske hon åkt på nån infektion trots allt, eller troligtvis :-(

Hoppas att antibiotikan verkar snabbt och att hon blir "som vanligt" igen!

#10 Nääää, det är sant1 En frisk katt svälter sig INTE till döds om den får mat, och det får hon :-)

#11 Jag ska faktiskt köpa den där nallevällingen imorgon får se om hon gillar den!

Tack än en gång, Ni är guld värda!

Kram och nu ska jag gå o pussa på den lilla och ge henne lite a/d med välling :-)

// Lena

// Lena

//Lena

www.categoris.se

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

Firinella
0

En av mina källingar slutade helt plötsligt att äta när hon var sex veckor men det var bara i två-tre dagar sedan åt hon igen. Verkade inte slö eller något utan som vanligt men gick ju ner i vikt och fick matte att oroa sig så in i vassen. Provade då ALLT men inget passade. Är idag en gosig hona på 8 månader och 3,5 kg tung boende hos min vännina.

Hoppas att hon snart börjar äta igen, håller tummarna…

Annkis54
0

#12..där ser du…det verkar ju gå åt rätt håll
o vaccinet ja…..levande eller??

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Alsace
0

#9 Helt rätt, tänkte inte på att skriva ut namnet, Jag har blandat ut den när jag använt den, då den är väldigt kladdig och de kan tyckas ha svårt att få i sig den. (Vatten så den blir lösare) låter som den har ont utan att visa,,,friska katter svälter sig inte…

Det är skönt att det vänder,,,även om det tar tid,,,kan ju ha ont i munnen eller magen…..djur är verkligen tåliga….

Lycka till med din lilla bebis…

englagirl
0

#14 Levande vaccin!

Undrar om jag ska använda det fler gånger?

Jag tror och hoppas att det håller på att vända i alla fall :-)

Idag på morgonen så kom hon emot mig då jag ställde ner maten och hon får alltid en plats för sig själv att äta så hon får lugn o ro och slipper "tävla" med sina syskon. Jag serverade Friskies junior igen och det verkade gå hem likaså lite ljummen kokt kyckligfilé.

Jag är så glad och håller tummarna nu att det är på väg åt rätt håll och att hon nu kommit på att det faktiskt är gott att äta :-)

Jag försöker få i henne mat varannan timme men bara lite åt gången eftersom hon inte har så stor magsäck nu.

Jag har tagit ledigt mån-tisdag så jag kan vara hemma i 5 hela dar o se till att hon får i sig det hon behöver, tur att man har en snäll chef som låter en vara hemma och ta hand om "småbebbarna"Foten i munnen

Tack alla för eran tumhållning Flört

// Lena

//Lena

www.categoris.se

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

AnnaKarin
0

Jag vet en kattunge som fick diagnos anorexia så sent som igår faktiskt.

För två år sedan hade jag en kull där alla fyra fick en rejäl magsjuka och en av katterna vägrade att äta. Jag matade henne med Hills a/d utrört i vatten i en spruta i två veckor. En gång i timmen till en början och sedan glesare o glesare. Var in till vet och fick vitaminspruta, uppvätskning och en gnutta cortison (aptithöjande) ett par ggr under tiden. Efter två veckor så började hon picka i sig några smulor på golvet varvid jag skndade mig att strö ut torrfoder om hon åt lite av. Så höll vi på en vecka till. Kattungen var 13 veckor och vägde 600 g. Som en sista desperat åtgärd fick hon flytta till en familj för att se om miljöombytet skule få hnne att äta. Efter 3 dagar i nya hemmet gav hon upp sin matstrejk och började äta. Nu är hon fullt frisk och normalstor. Vet jag hade då kallade det för en form av anorexi som kan ses hos katter som varit sjuka.

Hoppas att det ordnar sig med lilltjejjen Lena!

Anna-Karin

”Klok blir man av erfarenheter – erfarenheter får man av dumheter”

Lill-Kisse
0

Min förra katt matvägrade plötsligt en gång och drack inte ens vatten. Jag fick sitta med sked och hälla i henne vatten för att hon inte skulle torka ut. Sjuk var hon inte, men hade fått en liten sticka(kanske rostagg) nära svansroten. Det tog några dagar innan jag upptäckte det och förstod att hon instinktivt lät bli att äta för att slippa gå på lådan. Det gjorde tydligen ont att lyfta på svansen. Ännu ett märkligt exempel på matvägran, som jag vill dela med mig av.

Min nuvarande älskling slutade helt att ta av blötmat och övergick uteslutande till torrfoder. Nu har jag lyckats väcka hennes intresse för blötmat genom att servera små portioner av ljummen kycklingfile och burkmaten Gourmet; oxkött och kyckling som mousse.

Det ska säkert lyckas med din lilla kattunge englagirl, som du ligger i och testar olika alternativ på ett så fint sätt.