Snälla hjälp!
Har en jättetrevlig perserhane på 4 år, fd avel, som måste få ett annat hem då han och min andra hane inte går ihop. Har försökt nu i 4 månader men de bara slåss när de ser varandra så att "tussarna" yr. Har satt ut annons men ingen tycks nappa. Han har stamtavla mm och är svart och vit harlequin, van vid andra katter och hund. Just nu har han begränsad yta att röra sig på och det känns inte bra. Någon som kan hjälpa…
hoppas nån nappar
skriv gärna in hans namn från stamtavlan

Han heter S* Neogenes Nacrite Flourite. Trodde inte kastrerade hanar skulle vara så revir märkande eller kan det bara vara så att "kattkemin" inte fungerar emellan dem tro..
är han alltså kastrat??
det kan vara så att fertila hanar inte gillar kastrerade hanar oxå
jag har varit med om det…förr

Båda är kastrerade…

Kan inte hjälpa dig,men jag ser att han är ett syskon till min hane!Fin är han oxå!
#4..aha..detta är väl lite mer ovanligt
hoppas att det löser sig
Om han har använts i avel tidigare och nu är kastrat är det säkert så att han fortfarande vill vara "herre i huset" så att säga. En del katter har väldigt svårt att släppa på sin plats då de blivit kastrater. Hur länge har han varit kastrat?
Om du kan hitta något sätt att bryta av det som uppstått mellan dessa två killarna, har du försökt att ge dem Bach's Five flower Remedy? Om inte så är det helt klart värt ett försök. Läs mer här:
http://www.aromacreative.se/blomsterterapi_djur.asp
Vi har använt det här hemma med mycket gott resultat då det varit bråk mellan två av våra honor.
/Lotta
/Lotta

Tack för tipset. Ska prova och se vad som händer. Vill ju inte egentligen göra mig av med honom så kan detta hjälpa är jag evigt tacksam. 
glöm inte att hålla oss uppdaterade om vad som händer
Har själv dessa droppar då det är lite osämja mellan 2 katter här hemma.Och jag är väldigt imponerad över resultatet.Man kan även ge kattungar detta ihop med att dom ska flytta.Provade att ge dropparna när jag levererade till Danmark,med ett gott resultat.Dropparna kostar inte så mycket heller,jag gav 115:-.
/Annika
#10 hur ger du dem??
Prova även Feliway spray, Apoteket, som är ett feromon.
Funkar på det mesta, tex revirmarkering, slagsmål mm
MVH erna
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Tack för ännu flera tips. Ska testa Feliway först så får vi se. Undrar också hur man ger dem?
Släppte tillsammans dem i dag för att se hur det gick eftersom de nu i två månader gått och tittat på varandra genom ett kompostgaller. (långsam vänjning tänkte jag) men de flög i hop igen så vi fick lyfta var och en i nackskinnet därifrån med risk för hugg och klös. 
#11.Jag droppar i 4 droppar + lite vatten i en spruta.
/Annika
#13 Här är en länk om Feliway så kan du läsa lite mer. Man måste ge Feliway ett tag på sig.. jag tror det tar ca 5 veckor innan man kan börja se resultat… den kostar lite å en håller i ca 5 veckor.
Sedan måste jag fråga hur länge har dom varit kastrerade? Eller är det bara denna hanen som är kastrat å den andra fertil??
Det kan ta ändå upp till ett år innan hormonerna försvinner på en kastrerad avels hane…
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Jisses, ett år! Det lustiga är att den som blev kastrerad nu i somras inte är den som börjar (han på bild, Lucifer) utan han som blev kastrerad tidigt i våras (feb, Ashlan) Ashlan var okastrerad när han kom hit och då fanns inte Lucifer här så det är väl så att Ashlan tycker att han är "boss" här fortfarande.
Räddade Ashlan från döden skulle man kunna säga för han vägde inte ens två kilo och hade ingen päls när jag såg honom. Alla hans värde var upp och ner. Har nu förstått att de som hade honom innan inte brydde sig när han blev dålig utan bara ville sälja honom. Idag äter han allergifoder och väger 4,5 kilo. Har fortfarande fet päls men alla värde är bra. Inte särkilt kelen men vad kan man förvänta sig…
hm… det där är svårt Bossen vill han vara. I vissa fall mår dom bäst av att få vara en för sig.
Det kanske gör ont men ibland har man inget annat val än att omplacera eller leva i två grupper..
Jag vet en som bor ett hus med två våningar dom valde att dela av.. en lever på övervåningen å är med dom när dom sover å så den andra bor på första våningen å har dom under dagen.. Ja hon delar sin tid i två.
Inte den roligaste lösningen men hon ville absolut inte omplacera. Katterna mår absolut inte dåligt av det , det var bara hon som gjorde det i början men inte längre.
Jag hoppas det löser sig
/ Marita
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus