Perser iFokus

Perser

Etikett: 03-avel-genetik-uppfödning
Läst 2105 ggr
Summerwinds
0

Dilemma: Ta kull, avstå eller kastrera?

Jag känner att jag har hamnat i ett dilemma och vet inte riktigt hur jag ska göra…och nu brinner det lite i knutarna.

Min hona i fråga löper endast 1-2 ggr på våren per år och vi gjorde ett försök att para henne i våras men hon blev inte dräktig (oerfaren hane). Problemet är nu att hon blir 4 år nästa sommar i juli och har aldrig haft kull. Det känns som hennes nästa löp blir sista chansen! När jag pratat med veterinärer och det jag läst angående detta är att de bör få sin första kull senast när de är 3,5-4 år. Just nu känns kattmarknaden väldigt mättad och jag är väldigt osäker om jag ska våga para eller inte, speciellt om efterfrågan är såhär dålig på perserkattungar. Om jag avvaktar ytterligare 1 år är hon ju nästan 5 år då…

Finns det några fördelar att låta henne vara fertil trots att hon kanske aldrig kommer att få någon kull? Nackdelarna känner jag till med livmoderinflammation, stress osv..Känns tråkigt att kastera en fin, frisk och sund hona pga hur försäljning & efterfrågan ser ut just nu..men bäst för hennes skull kanske? Vad skulle ni ha gjort?

//Eva

MonicaLagerquist
0

Jag skulle vara ytterst tveksam till att para en fyra årig katt som förstföderska och en femåring skulle jag inte ens tänka på att para.

Om du väljer att inte ta en kull tycker jag att du ska se till att få henne kastrerad.Att låta henne gå fertil inbjuder bara till tråkigheter.Även om hon inte löper så ofta så är ju det alltid en risk.Jag kastrerar hellre en frisk katt med en planerad op en en sjuk katt på jourtid.

Stolt ägare till tre La permer

simzonites
0

Om du vill ha kull på henne skulle jag helt klart para henne på nästa löp och inte vänta längre. Jag tycker inte det finns speciellt många perserkattungar till salu här i våra delar av landet just nu Flört 

/Lotta

/Lotta

Annkis54
0

paraGlad

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

manbukten
0

Om det är något du vill spara efter henne skulle jag ta en kull oavsett efterfrågan. Det är inte hellt omöjligt just nu och du får vår bebbar. om hon inte går tom igen då skulle jag kastrera. Hon är på slutatampen av första kull hellt klart. Skulle också lägga in i tanken Hur ser linjerna ut bakom när det gäller förslossningar osv.

Finns linjerna någon annan stans kan du plocka upp dem igen osv.

Lycka till i dina funderingar

Summerwinds
0

Jag pratade med ytterligare en annan veterinär igår och han sa att det inte var någon fara för en 4 årig frisk katt att få sin första kull. Men jag vet att det finns olika resonemang kring detta, säkert även bland veterinärer. Jag har också en vännina som fick en kull på sin 4 år gamla hona (förstföderska) i somras, utan komplikationer.

#2 tyvärr finns det ju några st oseriösa personer i området som tar kull efter kull och sen sitter och rear ut kattungarna…det är ju inte till fördel för oss andra. Iofs så kanske inte man ska se det som att man konkurrerar med dessa personer.

Summerwinds
0

# Skrattande

#4 hennes mamma och mormor har båda fått stora kullar med som mest 8 st. Hennes mammas förlossningar har varit ganska långdragna, så jag undrar förstås lite hur dotterns förlossning ska bli…Varken hennes mamma och pappa finns i livet längre och inga syskon från mammans sida finns fertila. (Du får gärna titta på hennes stamtavla om du vill på: www.summerwinds.se honor, Summerwind's Midnight Melody.)

Marita-L
0

Jag hade parat henne på nästa löpGlad 

Om hon då inte blir dräktig så skulle jag kastrerat henne. Risker förutom ..det du säger är ju igentligen inte så många förutom att dom kan få lite cystor å kan till slut i värsta fall bli elakartade.

Men du kan ju lika väl ha henne okastrerad också å ta dagen som den kommer.. mår hon inte dåligt av det så..

Lycka till

Kram  Marita

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Coolgrim
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Har en fin exohane i Sthlmstrakten.

Lycka till med din hona.

Tina

manbukten
0

#6 ja de ser lite udda ut mycket välbekant men också oanvända linjer för övrigt (inte sett  förrut) hon är söt gör ett försök du men var beredd på ett snitt kanske man ska vara. För sin egen skull i alla fall. Men allt kan ju gå jättebra. det brukar oftast göra det.

Lycka till berätta vad du gjorde

[Baboos]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har själv suttit i den sitsen som du gör nu med min Blossom. Men jag har avstått helt. Nu är hon kastrat sedan efter utställningen i Kungälv.

Jag skulle inte para en 4 årig hona som aldrig har haft en kull innan.

Gråter

Erna
0

Jag vill inte komma med några pekpinnar utan vill bara berätta.

En kompis hade en hona som fick sin första kull vid 9 års ålder utan komplikationer. Det var iofs en chinchilla, som brukar vara pigga högt upp i åldrarna.

Det är svårt att veta vad som är bäst.

Jag hade nog provat ändå att ta en kull på en 4-åring.

MVH Erna

www.yamacatos.se

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Summerwinds
0

Tack för alla era svar och funderingar! Glad Nu har jag lite att klura på! Jag kommer iallafall att avvakta med kastrering.