Perser iFokus

Perser

Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 1315 ggr
LinaK
2008-11-23 16:39
0

Ang. Mat.

Hej på er,
Jag funderade på en sak, det här med torrfoder.
Mina katter äter Hill`s som dom har fri tillgång till.
Men borde jag kanske begränsa det till rekommenderat intag? (det som står på förpackningen)
Minou är ju en ganska stor tjej som älskar mat, och hon rör sig inte speciellt mycket, Eftersom det är mycket skönare att sova Skrattande
Så hur har ni det hemma? Får era katter fri tillgång på torrfoder?

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

monica75
2008-11-23 16:45
0

Hej!

Mina har torrfoder framme jämt. Har faktiskt inte tänkt på om man ska ha det begränsat eller inte, men å andra sidan äter väl de flesta bara när de är hungriga.

//Monica

englagirl
2008-11-23 18:43
0

#1 det stämmer bra det!

Katter äter bara när dom är hungriga och det är dom ca 20 ggr om dygnet!!!

Så många gånger räknar man med att en katt besöker matskålen så fri tillgång tror jag är bra även om man "bara" har ett fåtal katter.

// Lena

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

babydoc
2008-11-23 19:01
0

Jag har alltid torrfoder framme och har alltid haft det så. Är skålen tom så fyller jag på den. Varje gång Jag är hos veterinären så säger dom till mig att jag ska följa rekomenrdationer på baksidan och att katterna inte behöver ha fri tillgång. Men då har mina katter haft problem med urinkristaller. Men jag har fri tillgång ändå. Men katterna ska klara sig på det de gram som det står att dom behöver. Men sen beror det ju på. En av katterna kanske äter upp de andras ransoner med? Det problemet har vi här hemma.

Kvasthulda
2008-11-23 19:39
0

Är det inte omöjligt att ransonera om man har fler än en katt ?

Jobbar man dessutom så får katten ibland vänta alldeles för länge på sin mat, tänk på oss som kanske är borta 10 timmar eller mer, det går väl inte?

Jag har fri tillgång till mat. Här är alltid skålen välfylld och jag tycker inte att någon av katterna är så fet att det är för mycket. kastrater lägger på sig, det vet vi av erfarenhet, men hur många är det som lägger på sig så det är skadligt?

Jag håller med dig Lena  #2, i det du har skrivit, det är så det är.

MVH

Helena

Lill-Kisse
2008-11-23 20:55
0

Här gäller fri tillgång till torrfoder. Jag resonerar ungefär som #1 och 2. Om min katt skulle visa tendenser till övervikt, skulle jag nog byta till en annan variant, dvs magrare innehåll. Jag serverar Royal Canin och det finns en uppsjö av varianter av det, så man kan blanda och byta vid behov.

stina63
2008-11-23 21:16
0

Mina katter har alltid haft fri tillgång till torrfoder och dricker mycket vatten. Dom äter då och då när dom känner för de och det kan bli 20 gånger om dygnet.  Och dom äter alltid tillsammans. Dom äter bara  Royal canin sensibel för det är det ända Hugo tål. Men jag får hoppas att det ändrar sig när han blir äldre.

Annkis54
2008-11-24 01:26
0

fri tillgång har vi här
tror att det är risk för att katten hetsäter om de får ransonerat
jag tycker att de skulle ta bort detta med hur mycket en katt ska ha, på kattmatspaketen.

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Alsace
2008-11-24 10:41
0

Fri tillgång till mat, katter äter bara när de är hungriga.och det är de nästan jämt. De äter ju inte som vissa hundar…..#1 och #2 har helt rätt

Silvestris
2008-11-24 12:04
0

Om det finns risk att katten håller på att bli tjock bör du givetvis begränsa fodergivan. Att byta till ett magrare foder resulterar ofta i just det man inte vill dvs. att katten äter mer. Mindre fett och mer kolhydrater gör att maten mättar sämre och därmed kommer katten äta mer än den bör av maten. Du kan ju prova att byta till Hill's m/d som är kolhydratreducerat och väldigt proteinrikt, men det är mycket möjligt att du kommer behöva begränsa fodertillgången.

Att så många katter idag faktiskt är tjocka är ett bevis för att katter inte alls bara äter när de är hungriga. Det är vedertagen fakta att katter småäter precis som människor. De kan äta pga. leda, stress osv.

Katter måste inte äta 20 ggr/dag, det är en myt grundad på forskningsresultat som visar på hur katter äter när de har fri tilltång på torrfoder. De resultaten skall dock inte tolkas som att det är så katter bör äta.

Läser man vetenskapliga studier gjorda på vilda katter ser man ett helt annat ätbeteende (fri tillgång på mat är ju inte naturligt). Tamkattens närmsta vilda släkting (som är fysiologiskt identisk med tamkatten) äter i snitt 3 små byten om dagen… när hon har ungar!

Det går alldeles utmärkt att ransonera maten. Det har jag gjort i mer än 5 år och jag har haft mellan 2 och 6 katter under denna tid. Att man har flera katter gör det alltså inte omöjligt, bara lite omständigare.

LinaK
2008-11-24 18:41
0

tack för alla era svar! Kommer då fortsätta ha fri tillgång på maten.
Ska försöka få Minou att röra lite mer på sig också =)

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se