En tunnis och en tjockis?
Hur gör man för att PRAKTISKT lösa en situation där en katt behöver kraftigare mat för att hon är nog så tunn medans den andra är en kastrerad blyklump där vågen bara pekar uppåt hela tiden och bevisligen behöver något mindre fetande???

Har ni några bra tips?
Kan ju säja att utfodra på speciella tider, fungerar väldigt dåligt här hemma. Tjockisen skriker och biter mej i vaderna om hon inte får så mkt som hon vill. Hon skriker på mat även på natten om matskålen är tom! Tunnisen bryr sej inte så mkt och blir ännu tunnare om man ger vissa tider
Haha!! Kunde inte annat än skratta
mm!!..vader..mums!!
Jag har också problem med en tjockis (fetma pga. hormoner)som är tillsammans med andra som behöver äta "rikt", jag har inte funnit någon lösning. Jag vill ju inte stänge henne ute de andra, och maten vill jag ska kunna stå framme. INTE lätt!!

På föreläsningen som jag var på i onsdags så tog Susanne Hellman upp detta :-)
Hon sa att man skulle servera lightmat "over all" och ta undan den/dom katter som behöver annat foder nån gång om dan i badrummet eller i ett annat rum så dom får i sig den mat som passar dom bättre.
Så jag skulle nog om jag vore du servera ett lightfoder som står framme för jämnan och ett med mer fett till dom andra morgon o kväll fast i ett annat rum så bara dom kommer åt det.
// Lena
//Lena
SVERAK-diplomerad uppfödare
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~
Haha kissen då! Menar inte att vara oförskämd men det lät så roligt när du skrev att hon bet dig i vaderna om hon inte fick tillräckligt med mat. Har inte heller något råd till dig. Har haft samma problem då och då och elak som jag är har jag faktiskt låtit våran tjockis stå utanför när jag utfodrade den andra katten. Men då handlade det om blötmat. Torrfoder är det svårare med eftersom det alltid står framme.
Hoppas du kommer på någon bra lösning och trevlig helg på dig!
/Maria
Ja du Bullan, inte lätt att hålla igen på maten till en katt när man har flera katter
men jag skulle nog göra som #2 skriver, alltså lightfoder till alla framme jämt och så extra till de andra.
/Lotta
/Lotta

Tack för era svar! Jag får prova med lightvarianten då och se hur det går. Ska snart inhandla foder, så det passar bra.
Hahaha, ja jag menar ju inte att hon "äter" mej i vaderna
, men går jag förbi och det inte är mat i skålen och ignorerar hennes skrik, så då biter hon tag för att stoppa mej och driva in mej till fodertunnan.

Hahaha!Vad roligt det låter men katter är ju så smarta att man blir ju fundersam ibland!
Jag har ju haft sjå med min fertila hane "LillOlle" i alla år-han har varit bara skinn och ben.Men min hona-Venuz har alltid varit "kraftig".
Enda gångerna han fått lite hull har varit när vi haft kattungar hemma,då har han varit och ätit med dom(har bara haft 2 kullar)…I sommar bodde kullen som deras dotter Agnes fick, med oss ett ganska långt tag.De två sista bodde kvar till de var 5 månader.De åt och Olle åt både före och efter dom.Nu har han blivt en tungklump på 5½år!Jag är så lycklig över hans viktökning,han sätter sej och jamar tills man fyller på mat-för det ska vara rågat.Har man inte fyllt fullt på kvällen så kommer han under natten och sätter sej på min mage och jamar tills jag går ner och fyller på skålarna!Skulle vara så kul om man fick visa upp en knubbig Olle på en utställning nån gång!
Jag har gjort så att jag gett honom extra på toan men han har alltid varit kinkig och bara ätit RC Persian.Jg har tvångsmatat honom med nutrical-"som alla katter älskar"-utom LillOlle…
Lycka till med dina kissar Nina!Hoppas du hittar nåt som funkar hos dej.