sänka priset på kattungar??
Hur gör ni när ni blir sittande kvar med kattungar?
Nu är det ju svårare än nånsin tycker jag.
o när vissa uppfödare säljer sina kattungar för 3500 o de är hur snygga som helst…hur ska man då kunna få sålt sina för 6-8000 kr.
hur gör ni???

Jag sänker bara priset om det är något fel på katten.Den fem månaders grabben jag sålde sänkte jag lite eftersom att han hade en viss tendens till skelning.
Stolt ägare till tre La permer
Ja du det är en bra fråga. Jag sitter själv med två st kattungar kvar. Visserligen vill jag vänta med att sälja den ena. Men jag har iallafall 1 som jag inte får sålt. Är ju bara knäppskallar som hör av sig oxå…. suck…
Jag tar 4000:- för min lilla sne nos hona.. det är väl inte dyrt?

Jag kan faktiskt tänka mig att sänka priset på en katt.. ..vilket jag gjort en gång. Det var när min dotters kompis så gärna ville ha en men inte hade råd att betala fullt pris för en sällskapskatt då hon pluggade. Då fick hon köpa katten billigare eftersom jag inte hade någon annan köpara på den och jag visste att katten skulle få det bra.
Jag känner lite att om katten får det bra så kan jag tänka mig att sänka priset. Sen kan man ju även tänka på ett annat sätt; Att har inte köparen råd att betala för katten.. ..hur ska de då ha råd att betala för försäkring och ett bra foder..
Sen tycker jag att alla ska ha rätt att sätta vilka priser som helst. Idag är det ju köparens marknad och man kanske måste anpassa sig efter det om man har mycket katter hemma..
Jag såg en annons på blocket där de sålde en valp som var en blandras med chihuahua.. ..och den skulle de ha 9 000 kronor för.. Det är lika mycket som vi tar för våra schäfervalpar.. ..med stamtavla.
Vad gör man?!
lillan
hm… det ringde idag två olika kvinnor.. men dom tyckte priset var för högt å ville max betala 3000:-
Jag håller med dig Lillan #3
Sedan tvingas man ibland att gå ner i pris för man kan inte heller sitta med hela huset fullt..usch vad svårt… man vill ju inte gå ner i pris…..
Sedan hittar ju blandisar för 3000:- å perserkattungar med stamtavla för 2500:-…inte klokt
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Det är synd att uppfödare inte kan vara mer flexibla när det gäller priset. Antagligen vill många ha en liten bums när den uppnått 12 veckors ålder, eftersom ungar är såå söta. Då går det an att ta det höga priset, eftersom efterfrågan kan anses hög då tycker jag.
Syftet med kattköpet kan ha betydelse. Ska köparen ha katten till avel och sprida generna, ställa ut eller ta din tid i anspråk för råd och vägledning i olika situationer? Tidpunkten för ditt behov av att sälja kattungarna stämmer väl inte alltid med tiden när rätt köpare har de rätta förutsättningarna att ta sig an en kattunge på bästa sätt?
Den köpare som vill ha just en perser till sällskap, inget annat, inte prompt ska ha en liten 12-veckors och troligen inte kräver något stöd av dig, bör kunna få köpa till lägre pris fastän katten är frisk och fin.
Synd om man som köpare ska behöva vara orolig för fel, vid ett något lägre pris. Hyggligt om ni uppfödare kan undanröja sådana bekymmer, vara mer öppna och flexibla. Låt oss mötas på halva vägen och inte vara så prestigefixerade.

Ja.. ..ibland får man ju tänka på situationen som den är. Man har mycket bebisar.. ..man kanske har hittar någon jättetrevlig som vill ha katten.. ..men inte har råd att betala så mycket.
Jag kan ju bara gå till mig själv. Om jag skulle bli erbjuden en jättefin katt eller hund och så känner jag att:
Åååh.. ..om jag bara hade fått den lite billigare..
Så för min del skulle jag inte ha några problem att sänka priset. En del säger ju att man inte ska köpslå om ett djur.. ..men varför inte?! Om man verkligen vill ha katten men inte har råd med just den tusenlappen det skiljer..
Rasen blir ju inte mindre värd bara för att man sänker priset. Det behöver ju inte betyda att man sänker dess standard för det.. Ni skulle bara veta hur många hunduppfödare och andra kattuppfödare som jag känner som just nu sitter med så mycket valpar och kattungar som de inte blir av med.. ..fast de sänkt priset. En del köpare kan ju till och med reagera på det sänkta priset och tro att det är något defekt med djuret bara för att man sänkt priset..
Jaaa.. ..åsikterna är ju delade
lillan
Jag har gått ner i pris ibland, när man vet att katten får det bra. De kan skilja den där 1000:- lappen..
Men i dag så var dessa som ringde inte änns intresserade av berätta om sig själva utan de skulle bara veta priset..gav inte änns sitt namn.
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
Jag har som princip att inte sänka priset. Dels för att katten är den samma hela tiden och hur som helst så blir det ju säkrare och säkrare att den är frisk ju längre man har den hemma, alltså mer en garanti på att det är en frisk katt som köper. Dessutom har den ju kostat mer i foder, kattsand, försäkring och veterinär. Så….. sänk helst inte priset. Vad jag däremot kan göra är att jag i annonserna skriver att priset inte är det viktigaste, vilket det inte är, utan det viktigaste är ju att katten får ett bra och livslångt hem ! Så jag är alltid öppen för diskution om bara köparen känns rätt.
/Sussi

#7 Folk som inte presenterar sig, är inga att ödsla tankar och känslor på. Du behöver inte svara på någon fråga alls från anonyma.

Ja.. ..när folk ringer för att fråga på en av våra hundar eller katter.. ..och de första de frågar är vad de kostar brukar jag sparka bakut direkt.. ..det är inte ens intressant då!!
Då undrar man vad de är ute efter?!
kram
lillan

Vi har nog lite olika priser redan i starten. Och de med lite näsa går ju endast till sällskap även om det inte är en defekt.
Och de som är bättre i typ blir kvar
Men det har hänt att jag sålt för lägre pris till sällskap utan defekt
Mina sällskapspriser ligger omkring 4-5000:- kronor beroende på kvalitet
rabatt lämnas vid köp av två
Men högre pris även till sällskap för de i färg.
Hemmet är viktigare och ju fler svar desto större valmöjlighet för mig.
Jag vet att dessa priser inte räcker för att täcka utgifterna.
Mendet är dyrt att sitta kvar med många ungar också
Sedan är det avgörande hur länge man hållt på med avel.
Ju mer välkänd desto högre priser
Hur marknaden och efterfrågan ser ut just då.
Kan väl själv känna att många ligger för högt i pris, det bli dålig jämnvikt. Framför allt när man ska köpa in något nytt
Kan kännas lite udda att behöva sälja tre till sällskap för att köpen in en ny till avel
Men det vore önskvärt att det hade ett högre försäljningpris generellt
det blir alldeles för mycket utlägg som aldrig kommer tillbaka.
Men en sak hos mig med, är att om bara priset spelar roll drar jag öronen åt mig
Och jag tycker väldigt illa om de köper som försöker dumpa priserna
De är en kränkning mot både katt och uppföder
Och katten skall ha en stor chans att bli älskad
Lite från mig

#11 Du skriver Och katten skall ha en stor chans att bli älskad , där håller jag absolut med dig, och det är det viktigaste för mig när jag säljer en kattunge. Det finns många fattiga människor som bara har en önskan och det är att få möjlighet att äga en sådan vacker och äkta katt. varför ska dom inte få göra det då , men till det pris deras plånbok tillåter ?
Vi kan inte börja diskutera om de utgifter vi har, det här är vår hobby, den kostar pengar.
Grejen är väl att, som jag skrev i en annan tråd, man måste tänka på om man har möjlighet att bli av med kattungarna innan man parar upp en massa honor. Det är inte alla som gör det och sedan sitter dom där med hur mycket kattungar som helst osålda. Det är inte så klokt.

#12 Ja det finns inget värre än att sälja en katt som sedan far illa.
Det är psykisk tortyr
Vad som vore önskvärt är att priserna inte sjunker för unga djur (upp till två år åtminstone) som har ett hellt liv framför sig. Bara äldre skulle skilja så mycket i pris. Det är något som behöver brytas
Ja jag vet att det är en hobby som kostar pengar
Och att påverka vilka hem bra hem våra små hamnar i är A och O

En liten undran över effekten av att hålla höga priser:
Måste man betala mycket för en katt, är det lätt hänt att man får idén att skaffa avkomma att sälja för att få tillbaka något för det höga utlägget. Sedan är cirkusen igång, dvs ytterligare en kull att prångla ut på marknaden. Jag misstänker alltså att det finns fler uppfödare och katter än marknaden har behov av. Kan marknaden vara mättad? Då blir det svårt att hålla högt pris. Är vi där nu?
Det är verkligen bra att ni som håller på med uppfödning utbyter erfarenheter på detta sätt och låter oss andra delta och komma med synpunkter. Jag hoppas att ni kommer på någon lösning.

Glömde en sak i smaband med hobby eftersom vi har privata utlägg för kattavel så kan inte köperna sätta priserna.
#14 man kännar inget på avel så har man köpt en dyr katt blir avelytterliggare fördyring. Så det resultatat kan inte vara vanligt.
Tvärtom många vill köpa billig katt till sällskap för att använda i avel och de tror de ska få pengar på detta.
Därimot kan nog marknaden vara mättat till och från.
Vilket vi diskuterat här förrut nämligen tv program som gav rasuppfödning dåligt ryckte vilket gjorde de oinvigda oroliga på felaktiga grunder. Bara med en smula sanning men med alla dragna över en kam.
Det finns lika många uppfödnings ideer och synsätt som det finns uppfödare. Med vissa gemensamma mål och inrikiningar.
Det handlar om människor som alla är unika
Jag håller priserna som är satt från början om det inte uppkommer några prisnedsättande "fenomen" under tiden,tex. att kryptochid.
Jag ger även rabatt vid köp av två om köparens hemförhållande talar för två, jag vill gärna se att katterna kan få sällskap av varandra.
Jag räknar aldrig "kallt" med att kattungar och vuxna kastrater ska hitta sitt rätta hem direkt när de är leveransklara. Hellre rätt hem än "prutning" för att "bli av med dem". Blir men "sittande" ett längre tag med någon, anpassar jag mina parningar så de inte blir fler än att jag klarar av. Den som inte har råd och gärna vill ha en liten kattunge får väl spara till sin drömkatt, katten kommer ju att kosta att äga varje månad under hela dennes livstid. Det finns köpare även för unga och äldre katter, det är oftast de lite äldre som vill ha de lite lungnare katterna.

Har lite svårt för folk som börjar att fråga vad katten kostar och börjar med att pruta. När priset
är det enda intresanta då kan de gå till ngn annan å köpa. Sedan är det svårt att sälja när vissa börjar att dumpa priserna. Här på västkusten har vi haft uppfödare som dumpat priserna vissa delar av året och då kan vi andra bara glömma att få sålt när vi ligger högre….Så länge folk bara bryr sig att det är en katt och vilken katt som helst då sitter vi illa till….
Så då måste vi sänka lite…… eller mycket,,,,, 

Mainconer kostar 8000:- och det är även, de som är till sällskap, även de som inte följer hälso programen
När ska perser få rätt värde????
Annki är det friska kattungar de säljer???? vad vet vi eller vet vi ngt om man kan sänka hur mycket som helst????? Bara en tanke kanske fel tanke, vad vet jag…………vissa sjukdomar syns inte utanpå????????!!!!!!!Undrar bara!!!
Alsace

Hej på er.
Har satt mig här och läst vad ni har skrivit om det här med pristet på våra katt ungar är……………..
Vilket är bäst?
Bra katthem eller att vi plocka ut en skyhög kstnad för våra små liv?
Jag tycker att ett bra nytt hem är viktigar än jag plockar in en 6000:- till 100000:-.
Vi sålde våra kattungar till folk som köpt från vår fösta kull. Den första kull är född 1997 och nu har de leta upp oss och ville ha nya katter från oss igen. så vi har varit på resande fot fre lördag och lämna ut kattungar. Plus att vi träffade kattungar från vår första och andra kull.
Det var kul. Jag tog ut en mindre avgift på dessa kattungar.
Jag ser inte pengarna i detta med att födda upp kattungar. Den dagen jag gör det då lägger jag av. Livet är mer värt än pengarna och de nya katt människorna. Jag vet att det är uppfödare som har varit på mig att jag ska ta ut mer pengar på mina katter. Vi ligger på 3500:- 5000:- per kattunge.
Jag har fått MÅNGA samtal där första frågan är vad kostar katten. Jag svar att jag inte säljer till dig och adjö så lägger jag på.
Kan man inte betala den lilla slanten då har man inte råd med en katt.
Den ska ha bra mat, sand försäkring, vacc en gång om året och blir den sjuk har personen pengar så den kan ligga inne på sjukhuset?
Tänk på er själva när ni skulle köpa in era katter. Vad betala ni? Vilka fick ni köpa från? Ja, vi gamlingar kanske ska titta tillbaka på när vi börja.
Tack för mig
många intressanta inlägg här
i normalfall så har jag pris på mina sällisar 5000 kr
sen mer för avel ….jag har sålt några snyggingar för 8000 kr
om jag tänker efter vad jag har betalat för mina inköpta snyggingar så ligger det på mellan 10 och 20.000 kr
så jag känner i alla fall att varför ska jag betala vad jag själv tycker är bra summor för mina katter o själv ta ut bara halva priset.
sätter vi oss ner o räknar så ….herregud..detta går inte ihop.
#18"plocka ut skyhög kostnad"…då vet jag inte hur du räknar.
vet att detta är en hobby…men eftersom denna hobby ger livslång kärlek o sällskap så tycker jag att vi i alla fall kan försöka att det inte ska gå för mycket back.
O skulle det bara handla om hobby så skulle jag nog inte föda upp kull efter kull för att mina köpare ska hitta sina livslånga vänner…utan då skulle jag bara köpa katter för min egen trivsel.
Sååå roligt är det inte att betala ex. 6000 för att en annan person ska kunna köpa den katten för 4000 kr
Skulle det vara på detta viset hela tiden så skulle snart perseruppfödarna dö ut.

Självklart är ett bra katthem det viktigaste, men vi kan inte skänka bort djuren vi föder upp. Jag säger inte att vi ska ta ut överpriser..och anser inte att jag gör det heller,,,,,,,
Jag har kattköpare som har kommit tillbaka och köper nya katter och naturligtvis, blir det en annan känsla och andra priser…Visst går även jag ner i priser ibland, men inte jämt och det är känslan som styr,,och situation…….och katterna i sig själva. Det är mycket som ska vägas in. Det är djur och människor vi har med att göra och den ena katten är inte den andra lik och samma är det med människorna som vill ha våra djur…
Men det är en dyr hobby och ngn stans måste vi ta betalt för vad endel av det kostar,,,,,,jag har genom de här åren inte gått i vinst men hur mycket back ska man gå på sin hobby…. annars ger vi bort djuren….men. men..var och en blir salig på sin tro…
Jag har betalt ganska mycket när jag köpte in endel av mina första djur….. var och en väljer naturligtvis själv vad man betalar och vad man har råd med….och vart gränsen går.
Jag har tillåtit avbetalning då jag tycker att alla ska ha råd med att ha katt,,,,men där går jag på magkänslan, samt att de får börja att betala av innan katten är färdig för flytt. Samt har ordentliga avbetalnings kontrakt.
I år har jag nekat en hel del att köpa katt hos mig då det inte känts rätt, det är ändå mina bebisar och jag bestämmer vem som får köpa katt av mig… och då måste det kännas rätt hela vägen……
Ha en fortsatt bra kväll!
Alsace
Är det inte bara en knepig situation nu? Rapporter om bankkriser lågkonjunktur, varsel och uppsägningar är ju snart det enda som diskuteras på TV och i tidningar.
Det verkar som det helt plötsligt blev helstopp att sälja hundar , katter och hästar. Förmodligen är det oron för varmtiden som gör att alla stannar till och håller i sina pengar.
#21..jo det är säkert orsaken
men det är det jag menar
vad gör du då??
om du sitter kvar med en eller två som är 5-6 månader

Jag sitter kvar med en 12 månaders trotts att bebbarna efter blivit sålda. Jag har sänkt priset. Kanske vi hittat ett bra hem håll tummar Hemmet är viktigast och ha plats för nyheter som skall vara till avel. Någon kastrat kan man ju ha. Jag har inte så långt kvar till fyra pensionärer. Som ska ha ett livslängt hem här. Mina älsklingar
Jag har inte haft kattungar på två år nu så det skulle vara så lätt att svara att jag aldrig skulle sänka priset.
Men ska jag vara ärlig skulle jag göra det, det är jobbigt att få kattungar som blir kvar. Dels känslomässigt man fäster sig så vid dem och sen finns det ju ett osynligt maxantal katter jag kan ha.
Jag tittade på Blocket idag det finns ganska mycket hundvalpar och kattungar som är lite äldre kvar hos uppfödaren. Om några kattungar blir kvar några månader är inte hela värden, men att ha åtta osålda valpar modell schäfer på 5-6 månader måste vara jättejobbigt.
Jag sitter med tre osålda 5 månaders valpar och som jag känner så så får de hellre bo kvar hos mig tills de hittar sitt rätta hem än att jag sänker priset på dem. Uppfödarna i vår ras sänker inte priset på valparna, vi tar också ett valppris för en vuxen hund.
Däremot skulle jag kunna tänka mig att sänka priset på en valp till ngn jag känner där jag vet att valpen får det bra om de kanske inte har råd att lägga ut 11 000 rätt upp och ned just nu. Jag skulle i ett sådant fall kunna tänka mig att ta halva priset och skriva ett fodervärdskontrakt där jag har rätt till en kull på en tik och två på en hane, med klausulen att de får köpa ut hunden helt när de vill.
Jag har på kattungar ofta sett olika pris på samma kattunge, billigare till sällskap dyrare till avel. Hur tänker man då? Icke upfödare köper väl en sällskapskatt, men av en eller annan anledning kanske man kommer iväg på några utställningar och blir avelsintreserad och kommer på att man vill ta en kull. Vad händer då om man betalt för en "sällskapskatt"?
tänk om ändå våra katter var lika mycket "värda" som en hund
_#25 har på kattungar ofta sett olika pris på samma kattunge, billigare till sällskap dyrare till avel. Hur tänker man då? Icke upfödare köper väl en sällskapskatt, men av en eller annan anledning kanske man kommer iväg på några utställningar och blir avelsintreserad och kommer på att man vill ta en kull. Vad händer då om man betalt för en "sällskapskatt"?
_Många har den klusulen att då får de betala några 1000-lappar extra om de vill använda katten i avel.
Ser inte du skillnad på en sällsis o en avelskatt?? i pris
jag hörde nån som hade köpt sig en sällsis main coon
7000 kr..samma katt som avelskatt skulle kosta 13000
#26 Många har den klusulen att då får de betala några 1000-lappar extra om de vill använda katten i avel. Ser inte du skillnad på en sällsis o en avelskatt??
Nej, det är väl samma katt vare sig den ska gå i avel eller inte och bör inte en katt bedömas efter sina egna kvailteter och inte eventuella framtida avkommor. Nu är vi utanför ämnet men,.. intressant att höra vad hur du ser skillnaden på en blivande avelskatt och en sällskapskatt.
Vad jag undrar är att om man säljer en kattunge som sällskap till ett lägre pris och den katten senare får en kull, vad händer då? Tycker det är en sak om en katt har tydliga skönhetsfel, ex. kroksvans då är det en sällskapskatt men du som uppfödare kan aldrig försäkra dig om att katten inte kommer att gå i avel. De flesta köper sina djur till sällskap först och främst men sedan är det väldigt lätt att ta en kull trots att man inte tänkt sig det från början.
När jag som uppfödare går ut o ska köpa mig en ny katt till mitt katteri så vill jag att den katten ska ha vissa kvaliteter som är standard för min ras. Att få till den standarden bland våra kattungar är svårt. O det tar tid..Den ska ha en hel del saker som stämmer ihop. Kan inte räkna upp allt här nu. I många många kullar föds det kattungar som inte har allt detta o de klassas mer som sällsisar.
När en kattunge har de kvalifikationerna så räknas den som en katt som passar i avel. Då duger den katten kanske i avel i framtiden o kan bringa mig en hel del gott som uppfödare. Det betalar jag gärna mer pengar för. jag vill inte köpa dessa ungar som inte håller enligt standarden…alltså köper jag inte "sällsisarna".
Alla dessa som är klassade som sällsisar, säljs ofta som sällskap o uppfödaren talar då om att det är en katt till ren sällskap. Vissa uppfödare sätter avelsförbud på dem o då kan inte nån regga ungar på dem (så tror jag att det är i alla fall)
Om man ska ta ungar på katten senare i livet så är det uppfödaren som kan ta bort det avelsförbudet.
bland dessa sällsisar så kan det finnas katter som har nån form av fel..som du själv nämner kroksvans…men det finns en hel del andra. Det kan oxå vara katter som inte har dessa fel..men som inte håller standardmässigt…det som vi vill ha ut av vår avel. Men det kan oxå vara helt snygga katter som håller alla mått…som uppfödaren av en eller annan orsak väljer att sälja till sällskap.
Att sälja katterna till sällskap är ju vad de allra allra flesta gör med våra kattungar först o främst…sen kan de hålla till mer o då höjer då flesta priset.
Om sällskapspriset vore 5-7000 så vore det väl ok…då kan man väl sälja fler till "avel" för sällskapspris…
men många säljer ju sina kattungar för 2500-3500 kr…o då är den stora frågan…hur mycket har de gått back på de ungar om de sätter sig o räknar.
Det var jag som startade denna tråden o frågade om ni sänker era priser…om ni blir sittande kvar med ungar
o det kan jag tänka mig att göra oxå…men då till sällskap
jag sänker inte mina priser till folk som har väntat ut prissänkningen…eller till folk som vill ha en "reakatt"…
du skriver, om jag uppfattar rätt, att dina hundvalpar kostar 11.000 kr. O då antar jag att de kostar de oavsett om de följer rasens standard eller inte. Nu är det oftast inte så inom kattvärlden..(fast det finns de som har samma pris på alla kattungar oavsett utseende) Tänk dig om priset istället hade varit 4000 kr per valp. O du hade gått back på din hobby. Det är detta de flesta av oss vill undvika genom att vi då o då får de som håller till mer än sällskap.
Jag kanske ska förtydliga att jag bara pratar för mig själv här nu. Jag tror att andra gör likadant men jag kanske har helt fel.
Tror oxå att flertalet uppfödare, som har råkat ut för köpare som bara ska ha till sällskap o sen ändå har börjat att avla på katten…många där kastrerar sina sällskapskatter innan de flyttar nästa gång.
blev nog lite rörigt det här

Börjar bli trött på dessa frågor och alla försök till att luras
Kanske är det dags att ta bort möjligheten till billigare sällskapskatt än till avel
och ha ett enhetligt pris på rasen. Då kan ingen bli lurad och ej heller luras
Och att avelsförbud på defekter ska behandlas lika i olika förbund med respekt för varandra
#29..jag har försökt i 2 olika klubbar att vi ska ha ett minimipris på sällskapskatterna…typ 4000 eller så
men det vill de inte…det kanske medför en massa svårigheter som jag inte har tänkt på:)
jag tycker att det vore bra att ha ett enhetligt pris…om det inte finns en massa "aber" som jag inte tänker på nu

# 29 Jag tror ALDRIG vi kommer att kunna få en enad front vad gäller priset på våra perser & exoter.
#28 Det är mycket matnyttigt i vad du skriver, jag kan nästan skriva under på det mesta av det som står i ditt inlägg.
BRA INLÄGG ALLTSÅ
MVH
Helena
#29 Börjar bli trött på dessa frågor och alla försök till att luras
Min fråga gällde inte ngn som ska lura till sig en billig avelskatt (om man i min värld så ska en avelskatt letar man väl efter det bästa man kan hitta och betalar därefter också). Vad jag menar är fam. Svensson som köper en billig raskatt till sällskap men som efter ett år eller två kommer på att det vore kul med ungar och tar en kull (eller flera), då har vi ju faktistkt en avelskatt helt plöstligt.
#28 Tänk dig om priset istället hade varit 4000 kr per valp. O du hade gått back på din hobby.
trots 11 000 eller 12 000/valp som några uppfödare börjat ta så går denna hobby inte heller runt. Iaf inte om man räknar på att man meriterar sin avelsdjur, anmälninsavgifter och resor land och rike runt kostar ju en mindre förmögenhet.
du skriver, om jag uppfattar rätt, att dina hundvalpar kostar 11.000 kr. O då antar jag att de kostar de oavsett om de följer rasens standard eller inte.
Japp det stämmer, men säg att en valp har ngt fel som är jämförbart med katternas kroksvans ja då går man såklart ner i pris. Men vi tar fullpris även för våra "långnosade" valpar (vet inte vad jag ska jämföra en lång nos med). Vi skiljer på diskkvalificerande fel och skador mot exteriöra avvikelser från rasstandarden.
Hela diskussionen är ju lite av alla katters aber, nämnligen deras låga status.
jag har försökt i 2 olika klubbar att vi ska ha ett minimipris på sällskapskatterna…typ 4000 eller så men det vill de inte…
Är det inte lite lustigt att inte klubbarna vill arbeta för detta, det är kanske lättare i en liten rasklubb än en stor. Om alla höll samma pris så tror jag att vi skulle få en statushöjning på åtminstone den ras som håller på detta. Då skulle de förmodligen bli mer attraktiva, men… vem frestas inte att sänka priset då de börjar närma sig "huliganåldern" och man sitter med flera ungar kvar. Priser på katter är svårt och har man inte råd med en raskatt så finns det ju huskatter för en hundring, vilket jag tror hjälper till att sänka priset även på raskatterna. Sen kommer vi ju inte ifrån att katter är lättförökade, ska vi kunna hålla ordentliga priser som betalar uppfödarnas utgifter för kullarna så behöver man strypa tillgången. Och då menar jag inte att det finns för många raskattsuppfödare utan all okontrollerad huskattsavel (men även kontrollerad blandrasavael). Fram för gratis kastering av katter

Vem vill kastrera katter gratis!!!Vilken vet går med på det???
Jag kom att tänka på en katt köpare som ringt mig flertal tillfällen och ville köpa en sällis till sin nuvarande katt!! Alltså inte sig själv utan till katten.
Jag tänkte få se vart det leder,,,,, Sedan ville hon ha katten billigare för hon köpt en insattslägenhet och hade inte råd med fullpris…. sedan hade hon mage att säga att jag kan ju vänta ut dig tills du sänker katten….Ja då lär du inte köpa här, för jag har alldrig suttit kvar med ngn i slutändan….Nu hade jag redan bestämt mig att hon inte skulle få köpa pga betende och vad hon sa under samtalets gång…..men jag ville höra vad hon tänkte…..Tyvärr har jag haft många oförskämda knäppgökar som ringt i år….
Så om alla uppfödare är medvetna att vissa kattköpare sitter och väntar ut en sänkning och det är inte en tusenlapp vi talar om då……….vissa köper hur billigt som helst och där är fortfarande bara priset som är intressant inte att de är pkd -testade m.m
Det hade varit bra om uppfödare hade enats sig om ett lägsta pris för sällisar, då hade vi inte behövt att sänka hur mycket som helst
Mem jag är djupt tacksam för att jag har så många underbara kattköpare som är helt underbara….och de kommer tillbaka för att köpa fler djur………
Alsace