Köpare som blivit allergisk
Vi behöver lite råd: har ikväll fått veta att en kattungeköpare blivit allergisk. Han har haft kattungarna i 5 veckor. Han trodde först att han var förkyld men det gick inte över och så han uppsökte läkare, blodprov visade att han är allergisk mot katter.
Så nu till min fråga: har ni varit med om detta? Hur går man till väga med den ekonomiska biten. Jag menar det har ju inte gått så lång tid men det blir ju omkostnader för oss när vi nu får ta dem tillbaka.
/Lotta
/Lotta

Jag råkade ut för det för ca 5 år sedan och jag lät köpet gå tillbaka. Då det hade gått så kort tid, för mig med….
Lycka till!
Alsace Futures
Se sidan 2. Helt ok riktlinjer tycker jag…
http://www.sverak.se/SVERAK/Top_innehall/blanketter/%C3%96verl%C3%A5telse_0810.doc
Ja sånt är alltid trist! Egentligen hade man önskat att blivande ägare var testade, men det går ju naturligtvis inte. Man måste ju ta tillbaka dom, men inte betala tillbaks HELA köpeskillingen, egentligen skulle man kräva att få se utredningen av testresultatet för en återbetalning. Men för katternas skull måste man ju plocka hem dom så snabbt som möjligt innan dom hamnar på konstiga vägar. Sen får man hoppas på att hitta ett nytt bra hem. Det finns ju många vuxna djur till salu p.g.a allergi. Måste finnas himla många allergiker som det inte bryter ut på förrän det gått nåt år, tillåt mig tvivla! Det blir ju lite knepigt det där, för förhoppningsvis har inte köparen känt till detta och kan inte rå för det. Och det samma är för Er också en sak man inte kan rå för. Catch 22! Lycka till och hoppas bebbarna får det bra till slut!
Har läst det som du länkade till Ida. Så i vårt fall gäller återbetalning av 60% av köpesumman om man ska gå efter det.
Vi är ju tacksamma att han tog kontakt med oss och berättade hur det låg till.
/Lotta
/Lotta
#3 Vi har redan sagt att vi tar tillbaka dem hem hit så fort som möjligt, det var självklart för oss.
Jag ville bara kolla av lite hur man gör i en sån här situation och få lite råd.
/Lotta
/Lotta
jag tycker att det verkar som en ganska realistiskt summa..60%
sen får vi bara hoppas att ni "snabbt" hittar ett nytt hem till dem igen.
Självklart förstår jag att Du tar tillbaks dom ASAP. Tycker också det verkar realistiskt att återbetala 60%. Det blir ju extra kostnader och jobb för Er i ett sånt fall som detta. Hoppas innerligt att det löser sig med ett bra hem till dom. Tråkigt att behöva flytta dom små liven fler gånger. Det är synd om han som blivit allergisk också, man fäster sig ju fort vid dom där små rackarna. Lycka till, jag håller tummarna för att dom små hamnar rätt snart.
/Inga-Lill

Det går faktiskt att leva med allergin,med bra medicinering och ha katterna kvar.Jag har själv astma och känner av katterna om jag har dem i sängen t.ex.Så sovrummen är kattfria här.Jag vet många som är allergiska mot katter och ändå har dem kvar.Men när man kommer till läkare så är tyvärr deras första rekommendation:Gör dig av med katten/hunden.Jättetråkigt när det blir så,men är det bästa lösningen att ta tillbaka katterna,får man ju göra det.
Det var så skönt att man hade hittat så bra hem till hela kullen och att de fick flytta 2 och 2. Så nu är det bara att börja annonsera igen. Tyvärr kanske det inte blir så stor efterfrågan på dem nu som när de var små
Och så vill man ju hitta riktigt bra hem där de vet att de inte är allergiska så det inte behöver bli fler flyttar för grabbarna.
Idag hämtar vi hem vår européhona Nellie som varit på parning, vi valde att ta ännu en europékull nu eftersom det var sådan efterfrågan på förra kullen, känns lite "surt" nu när vi får hem två av dem igen…
Skulle behöva para upp ett par av perserhonorna också, det är ett bra tag sedan de hade kull, men det får nog vänta lite till. Förresten så har jag inte lyckats hitta någon hane än, varit bortskämd med att ha egna hanar förrut så nu blir det till att leta efter något som passar och hoppas att det är hos någon som kan tänka sig att låna ut honom….
/Lotta
/Lotta