Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 1243 ggr
IdaJ
0

Restriktioner och tidig kastrering.

Dessa frågor dök upp i en annan tråd. 

Vad anser ni om att sälja/köpa en avelskatt med restriktioner?

Vad anser ni om tidiga kastreringar för att skydda sina linjer?

Är det vanligt i Kategori 1?

Bart
0

Jag har ju redan skrivit vad jag anser iden andra tråden om restriktioner.Angående tidig kastrering tycker jag att det kan vara okej för dem som vill göra det,men själv skulle jag inte göra det.Överhuvudtaget tycker jag det är lite mycket om detta med att skydda sina linjer.Jag har mycket åsikter i den frågan,men vill inte ta det här.

EddaM
0

Som jag skrev i andra tråden så kan jag inte riktigt förstå detta med att sälja med restiktioner. Och helst inte som det är i det fallet i den andra tråden. Som skogis uppfödare och framtida perser/exotic ägare. Säljer själv mina kattungar som sällskap och sedan är det upp till ägaren om de vill avla eller ställa ut. Men som sagt den med svansknick i förra kullen har jag sagt till om att inte avla på. Det är hon insedd med och fick oxå betala ett lägre pris pga detta.

Madeleine, ägd och uppfostrad av fem pälsklingar!

S*Luddhuvet´z

ophelia
0

#2 Jag förstår att du menar mitt inlägg.Jag högaktar verkligen den uppfödaren som tar hänsyn till hankattägarens krav som inte kom förrän efter parningen.Att sälja katten till mig när hon VET att jag skulle använda den till avel skulle vara helt fel.Det skulle inte heller kännas rätt för min del.Hade uppfödaren vetat att det skulle komma sådana krav hade hon nog inte parat.Jag ser fram emot fortsatt kontakt med den uppfödaren för i mina ögon är hon en person att lita på.

Att sätta restriktioner är ju fritt.Men det ska ju göras i samförstånd med den som köper eller parar.Vi har ju alla olika ambitioner och mål med vår uppfödning vilket jag tycker är helt Ok.Men det är nog viktigt att man inte glömmer att informera vilka krav man har.

När det gäller tidig kastrering är jag inte för det.Tycker nog de kan få växa till sig lite

//Sylvia

Dolleminas
0

Vad jag tycker om restriktioner kan ses i tråden "Hemlisen tog slut".

Jag tror om man har restriktioner "på vissa linjer" så är risken att man målar in sig i ett hörn själva, för att det ska finnas en bra bredd i en avelsbas så måste det finnas olika linjer, sen är det ju vissa som används mer flitigt medans det finns andra som aldrig blir använda (och ändå är mycket bra), för ärligt talat av alla kattungar som föds är det inte många som går vidare i avel… oberoende ras och kategori.

Annkis54
0

här kommer mina funderingar på restriktioner
jag själv har inga på mina som jag säljer.
när jag har köpt så har jag fått restriktioner.

mina norska honor fick jag inte sälja vidare fertila (no problemas) o inte sälja hankattungar som fertila tillbaka till Norge. helt ok. Tänkte väl inte så mycket på de då…men ok

Mina andra importer har det varit olika med..inga restriktioner på vissa o en del på andra..har varit ok

men…jag skulle ALDRIG köpa nån katt där man har massor med restriktioner, inte sälja till "den o den", inte sälja fertil avkomma "dit o dit"…så man får hoppas att man inte totalförälskar sig i nån med MASSOR MED ABER

tidig kastrering

hmmm…vad räknar man som tidig…när man säger så??
"långt" innan 12 veckor så är jag väl ff osäker.
men jag har inga problem med tanken att kastrera en 4-5 månaders hane. Har visserligen inte gjort det ännu…men kan tänka mig det.
Det kommer ju "ny" kunskap hela tiden..o om man vill så kan man ju ta till sig en del av den
det finns en tråd om detta förut…o där har jag översatt en engelsk artikel, som jag tycker har mycket vettigt i sig.
http://catvet.homestead.com/EarlyAlter4.html src="../Images/Buttons/linkArrow.png" alt="Länken öppnas i nytt fönster" />
o har jag ändrat mig från att tycka att 1 års ålder var lagom, till ner till 4-5 månader så kan man ju tänka sig att "anpassningen fortsätter.
Många som är för tidig kastrering anser ju att det är en mycket bättre läkning mm
men iofs…om frågan bara gäller SKYDDA SINA LINJER…så är nog mitt svar NEJ

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

MonicaLagerquist
0

Jag är inte för tidig kastration men har kastrerat en honkattsunge vid 14 veckor och det gick så smidigt och hon återhämtade sig direkt.

Restrektioner är jag överlag emot och skulle inte köpa eller låna hane om jag inte fick "hela" katten.

Stolt ägare till tre La permer

IdaJ
0

Jag tycker att det är synd med tidiga kastreringar och restriktioner eftersom jag anser att ju fler katter som används i (seriös) avel desto bättre.

Har man nu köpt en katt med restriktioner så är det ju bara att acceptera och följa det. Annat tycker jag är oärligt.

Dolleminas
0

#6 jo men du kasterade henne i samband med en annan orsak vill jag minnas inte "bara för att", förstår du hur jag menar…

MonicaLagerquist
0

Jo det var ju därför som jag skrev att jag är i princip emot tidiga kastrationer men inte för att jag tror att kattungen i sig far illa av det utan för att jag vill ha en plan B om den kattungen jag valt ut att gå vidare på inte riktigt håller för avel.Men att kastrera katter som absolut inte det ska avlas på har jag inga som helst betänkligheter för.

Stolt ägare till tre La permer

Dolleminas
0

#9 hon är väldigt söt!!

Marita-L
0

puttar upp en intressant trådFlört

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Songhios
0

Jag låter hellre bli att köpa en katt hur fin den är om det finns restriktioner! Skulle aldrig falla mig in i att någon skulle styra mig i den saken! Har jag köpt en katt t.e.x för avel, utställning så är det ENDA kravet från uppfödaren att katten blir älskad och får det bra. Om det ska vara en massa du får det men inte det, jag bara undrar VEM vill köpa katt till slut med alla dessa krav? Eller MÅSTE Ni ha just den katten till vilket pris som helst och går med på vad som helst för att få hem trofén? För det verkar ju handla om det till slut. För min del så får "restriktionsnissarna" regera nån annan men inte mig!

Angående tidig kastrering, "förr i tiden" blev vi informerade om att katten skulle kunna stanna i växten om man kastrerade tidigt. Huvudet kunde vara pyttelitet till kroppen. Inte vet jag, kastrerade min blåtabby vid 7 månaders ålder vilket jag tyckte var tidigt. Men både huvud och kropp är då i proportion! Har sett på vissa engelska sidor att kattungar som köpts till sällskap kastreras, både hon o hankatter vid 12-14 veckor. Det tycker jag låter väl häftigt?

Songhios
0

P.S Jag skulle naturligtvis inte SÄLJA heller med andra restriktioner än att katten får det bra och blir älskad!

Summerwinds
0

Det här med restriktioner är ju himla intressant…jag uppfattar att det är ganska mycket hyschhysch runt det och att man inte gärna vill tala om vilka restriktioner katten har. Jag skulle inte köpa katt med restriktioner. Jag vill att katten ska vara min!

yadhayezibas
0

Jag har restiktioner på alla mina katter utom 1. Och det är min avelshane den svart-vita. Honom gör jag som jag vill med. Glad Väldigt skönt faktiskt. Dock så har jag normala restriktioner på 2 av katterna som jag tycker är helt ok. Den 3 dje har väldigt speciella restriktioner och jag skulle aldrig köpa en katt idag som hade såna restriktioner.

Det är verkligen mkt hysshyss över restriktioner. Men har man satt dom så måste man ju stå för dom. Eller?

Jag säljer mina sällskaps katter med en vilja att de inte ska gå i avel. Mkt mer kan man inte göra om man inte kastrerar dom innan flytt.
Avel har jag bara sålt en till och ja jag litar på att den personen vet vad hon gör. Glad

Kastrera för att skydda sina linjer? Näää . Men kastrera för att hindra att en billig sällskaps katt hamnar som avelsmatador -JA!

Marita-L
0

Jag har inga restriktioner på mina egna..jag tycker att har jag sålt katten så är det köparens.. jag kan ju inte ha kakan å äta den samtidigt….Glad

Crystal Pearl´s

[Guardians]
0

# 16, fullkomligt överens med dej

Songhios
0

#16 alldeles rätt!

Klart att det är hysch hysch, ingen vill väl skylta med att man är styrd. "Skydda sina linjer" = hålla nere konkurrensen!

Annkis54
0

när jag frågade en uppfödare för några år sen om varför det var restriktioner på vissa katter så förklarade hon så här:
om man har lagt ner kanske 30-40.000 på en katt…60-80.000 för ett par alltså…så om det är nån uppfödar som är ute efter de linjerna..så ska de vara tvungen att köpa linjerna från mig.
Så att jag har nån chans att få igen pengarna jag har lagt ut.
Om jag säljer katter "till grannen" som sen i sin tur säljer katter med samma linjer för halva priset, då gör jag en dum affär.
jag förstår resonemanget.
jag har inte restriktioner på mina katter när jag säljer dem:):)
inte ens efter mina importer

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Marita-L
0

Jag förstår också resonemanget, jag har en inköpt med restriktioner..inga skriftliga men muntliga å dom gäller ju dom med.

Denna restriktion är helt okej för mig och jag har inga svårigheter att hålla det eftersom jag tycker samma.

Sedan finns det dom som har restriktionerna som gör att det blir svårt att komma vidare i sin avel och dom gillar jag inte.

Men älskar man katten å verkligen vill ha den ja då får man försöka få fram. Jag köper katten men just dessa restriktionerna köper jag inte…och så får man se hur vidare man får köpa katten eller inte..kanske kan man komma fram till en lösning.

Sedan när det gäller jätte tidig kastering (12v) så är jag emot… tycker tidigast 6 månader är okej …
Men jag förstår även där resonomanget.

Crystal Pearl´s

Summerwinds
0

Jag har egentligen igenting emot att man tar olika priser för sällskap, avel, utställning, importer, ovanliga färger osv. Det som jag tycker är lite väl häftigt är när man skriver in i kontrakten att tex inga avelsdjur får säljas i Sverige, inga katter får säljas till uppfödare, katten skall ställas ut si och så mycket osv osv. Då känns det ju som att uppfödaren bestämmer allting.

En del uppfödare (IDP) sätter ju avelsförbud på sina kattungar som endast säljs till sällskap för sällskapspris. Ett litet sätt att skydda sig från att köparen inte kan registrera kattungar efter en "billig" katt.

Marita-L
0

Jag försöker lita på mina köpare när jag säljer till sällskap… vi pratar om tex kastrering å det som är bäst för katten om den inte skall gå i avel.

Ibland har man väl gått på en nit men oftast så blir katten kastrerad å allt är bra..

Och jag håller med dig #21… en del restriktioner är inte alls rimliga..
jag läste på en sida.."import" som har så fina katter så man dreglar hihihi men jisses vilka restriktioner där fick ingen säljas till avel efter 1&2 generationen sedan skulle dom godkänna köparna .. om katten inte gick ha i avel så skulle man lämna tillbaks den o kastrerad..

Sedan fanns det lite olika restriktioner beroende på hur hög kvalite katten hade… som tex det här… 1&2 generationen skulle dom ha rätt till..hm… köper jag katten på foder för 35-60.000:- ??? Nhä skulle inte tro det….

Crystal Pearl´s

Songhios
0

#21, 22#

En stilla undran, går folk verkligen med på sånt? Egentligen förstår jag inte syftet i att köpa en sån katt. Vad har man liksom tänkt med dyrgripen? Om man vill hålla på med avel och vill ha bra linjer då blir man ju bakbunden och kan i princip inte bestämma nåt själv. Att det är dyrt att importera det är ju ingen nyhet, men det är ju uppfödarens EGET val och att sen sätta restriktioner till sina kattungeköpare så att ungen i princip är obrukbar för egen avel. Då undrar jag till vilken nytta är det för aveln? Jag har själv under årens lopp som aktiv importerat 7 perser från USA och det gjorde jag för att det var så roligt att avla och få fram fina bebisar. Och dom som köpte mina bebisar var glada för dom och fick i sin tur in nytt blod till sina linjer. Det mixas och trixas och man jobbar för att få fram "sin" look som man gillar. Vinnaren i ovanstående exempel är "urimportören" som vill ha ut så mycket pengar som möjligt och inte unnar nån annan att få en del av den där berömda kakan som man både vill äta och ha kvar! Nej, ta ett lån och importera själv istället, det blir billigare i det långa loppet! Och på köpet slipper man bli livegen.

Jag har en bekant som har en Golden tik på foder, nu ska 2:a kullen tas och sen är det hennes. Och då är hon för gammal att ta kull på sen för min vän. 1:a kullen blev det 10 valpar á 10.000, alltså 100.000 för en kull. Bra betalt för en hund! Halkade av tråden därSkäms

simzonites
0

Jag har lite svårt för att förstå det här med restriktioner också. Vad är egentligen vitsen? Främjar aveln kattrasen genom nytt blod i linjerna, så är det ju positivt.

Om man nu till exempel importerar en hane så får man väl ta riktigt bra betalt av dem som man väljer att låna ut honom till? Om kattungarna som föds visa sig hålla för avel så ska väl deras uppfödare få bestämma hur de vill sälja dem? 

När jag köper en katt vill jag att den ska vara min och att jag får använda den i min avel på det sätt jag önskar, dvs med sunt förnuft.

Tidig kastering har vi haft uppe flera gånger tidigare och jag är emot kastrering av kattungar. Tidigast 6 månader tycker jag, sist vi hade detta ämne uppe frågade jag på vårt djursjukhus och de kastrerar inte katter yngre än 6 månader.
Jag tycker att en kattunge går igenom tillräckligt mycket innan den flyttar från oss uppfödare, avmaskning, vaccinationer och chip-märkning för att sedan flytta till en helt ny miljö. Det räcker tycker i alla fall jag.

/Lotta

/Lotta

simzonites
0

tråden som näms där diskussionen startade hittar ni här : http://perser.ifokus.se/Forum/Read.aspx?MessageId=a29d60cb-c173-4d74-9fa9-dc6ea1c5d933

/Lotta

Silvestris
0

Har ingenting emot restriktioner men accepterar givetvis inte vilka restriktioner som helst. Båda parter måste vara överens om att restriktionerna är rimliga.

Jag har sålt väldigt sparsamt med avelskatter och endast till mycket goda vänner så restriktioner har inte behövts eller, det är snarare så att vissa saker är underförstådda… Mina goda vänner vet tex. att jag inte gillar matadoravel och således använder de inte katter från mig på det viset eftersom de då bränner alla broar för framtida köp.

Jag räknar dock inte med att vara bästa vän med alla jag kommer sälja avelskatter till så det är inte otänkbart att jag kommer sätta vissa restriktioner. Inte för att skydda "mina linjer" (jag tänker inte i termer om "mina linjer") utan för att hålla bruket av linjerna på en rimlig nivå och därmed gynna genetisk variation.

Tidig kastrering tillämpar jag sedan 3 år tillbaka och har för avsikt att fortsätta med det. Inte heller det för att "skydda mina linjer" utan för att de katter jag säljer till sällskap ändå ska kastreras och då kan jag lika gärna få det gjort. Jag har även haft köpare som bett om att få en hem kattungen kastrerad. Alla har varit nöjda. Även katterna. ;)

Marita-L
0

#26 från vilken ålder har du gjort det?

Crystal Pearl´s

Silvestris
0

#27 Från 15 veckors ålder. Inga kattungar flyttar före 16 veckors ålder, oavsett om de kastreras eller inte.

four-x
0

Jag har följt detta inlägg med stort intresse och det är ju så att det finns så mycket olika åsikter om detta.

Själv tycker jag att det är roligt om någon vill använda mina katters avkommor i sin avel.. Samtidigt som jag respekterar de som har restriktioner.

Jag har själv köpt katter där jag har ett kontrakt som jag är helt överens med uppfödaren. Jag menar.. ..jag köper ju katten för min egen avel först och främst.. ..inte för att sälja vidare.

Och det man inte behåller själv säljer man ju till sällskap. Och då kommer man till det här med att kastrera i tidig ålder. Jag har själv en CRX-hona som kastrerades vid fyra månaders ålder och hon har inga som helst men av det. Jag har även sett kattungar som kastrerats vid tolv veckor och vet ni vad jag upptäckte.. Att de inte hade några som helst problem med operatinssåret. Dels återhämtade de sig snabbt.. ..blev pigga alltså.. ..och sen hade de "inte tid" att slicka på såret eftersom det händer så mycket annat i deras liv just då.

Inom hundvärlden är det helt annorlunda.. ..där är man glad över att andra uppfödare vill ha ens linjer. Och där skulle man aldrig köpa en valp med linjer från någon uppfödare som man inte gillar.. ..bara för att komma åt deras linjer. Man VILL inte ha de linjerna i sin uppfödning.

I kattvärlden däremot har jag hört om "bulvanköp" för att komma åt andras linjer.. ..varför gör man sånt?! Det kan väl inte vara roligt att komma åt en katt på det sätter?!

Sen är det ju som andra skrivit här. När någon väl köpt en katt eller en hund så är djuret deras. Sen spelar det ingen roll vilka kontrakt man skriver.. ..de är inte juridiskt bindande.. ..om man inte skriver det hos en advokat eller nåt sånt.

Det gäller att hitta köpare som man kan lita på när man gör upp om vad som gäller.. ..kontrakt eller så.

lillan

Marita-L
0

För min del så det där med juridiskt bindande… nhä… Jag respekterar säljarens restriktioner om jag har valt att köpa katten.. har jag gett mitt ord så har jag å det håller jag…oavsett om det är muntligt eller skriftligt.Glad

Crystal Pearl´s

Songhios
0

#29#

Ursäkta men -Jag köper katten för min egen avels skull och inte för att sälja. Jag förstår liksom inte vitsen med att avla över huvudtaget i såna fall. Det går ju fort att samla på sig det man vill ha, så det måste bli enorma mängder av fina sällskapskatter till slut, eller? Och frågan är vad man har för SYFTE med den policyn. Det verkar ju som man avlar blott för egen skull och inte vill att någon annan ska köpa ens bebisar. Jag håller med dom på hundsidan, det är KUL att folk vill ha ens katter. Och finare betyg kan man väl inte få än att folk vill ha det man åstadkommer för rasen? Och jag tror nog att dom FLESTA är stolta och rädda om det förtroendet dom får när man säljer en fin bebis till dom. För min del får det finnas vilka restriktioner som helst men jag tycker synd om folk som blir utnyttjade!

four-x
0

???? Jag vet inte riktigt vad dy syftar på när det gäller mitt inlägg.

Och jag hittar inget om dig.. ..någon hemsida eller något sådant. För du måste ha himla tur om det går så fort för dig att samla på dig det du vill ha.. ..och stora kullar måste du också få.. ..lite avundsjuk blir jag.

För hittills har jag inte gått plus på min avel.. .varken när det gäller våra hundar eller katter. Så det är absolut inte därför jag köper avelsdjur.. ..för att sälja avkommor efter dem.

Jag tror jag kan ha missförstått dig.. ..men la in en förklaring som jag tror skulle passa in på det du skrev..

ha det gott

lillan

Silvestris
0

Vad är det som säger att någon part blir utnyttjad bara för att restriktioner sätts? Ingen sätter en pistol mot köparens huvud och tvingar denne att köpa en katt med restriktioner. Det handlar om ett avtal mellan två vuxna personer.

Jag håller med four-x om att avla för sin egen skull. Jag föder upp katter för mitt eget intresses skull. Jag är intresserad av katter, avel och genetik och i kattuppfödning kan jag samla dessa intressen. Jag föder inte upp katter för att andra ska ha glädje av dem, det är en positiv "biprodukt".

Sedan så betyder inte avel för ens egen skull att man inte delar med sig av sina katter. Att katter säljs med restriktioner innebär ju faktiskt att avelskatter säljs till andra uppfödare och således delar man med sig av sina katter.

Jag säljer gärna till avel, men jag vill inte att de katter jag säljer används ohämmat i avel. Jag vill inte att alla kattungar ur en kull ska gå vidare i avel eller att en katt massproducerar kattungar. Då ägnar man sig åt utarmning av linjerna. Det handlar om att hålla en balans mellan olika linjer så att inga katter blir överrepresenterade i avelsbasen. Genom att hålla en bra balans mellan olika linjer bevarar man den genetiska variationen på bästa möjliga sätt.

four-x
0

Kunde inte sagt det bättre själv!!

Vilket språkrör du är!!

ha det gott

lillan