Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 4058 ggr
IdaJ
0

Inavelsgrad

Är det någon som har koll på hur det fungerar med iavelsgrad?

När är inavelsgraden ohälsosam? Vad innebär inavelsgrad i olika antal generationer? Vilket antal generationer ska man titta på?

Finns det några bra böcker eller artiklar/sidor om detta?

Bullan
0

Detta har jag läst om och även räknat på då jag gick i skola…men jag har glömt en del och vill gärna bli påmind….så kanske minnet återkommer!

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Denna kommentar har tagits bort.
Bart
0

Länkar till en annan sida där det står en hel del om inavelsgrader http://katter.ifokus.se/Default.aspx?ThreadId=a41428ec-a5ff-4368-9945-5c97c6b25c1f

Bart
0

Rent generellt kan man väl säga att närmare än kusinparningar ger inavel.Sen finns det ju de som linjeavlar och gör det efter vissa regler men det är jag inte så hemma på.

Bullan
0

#5 TackGlad

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

amorosa
0

Vad är skillnaden på inavel och linjeparning? Hur linjeparar man?

heliotropes
0

#8 Det är ingen skillnad på inavel och linjeavel,ordet linjeavel används när man systematiskt går tillbaks på släkt som har egenskap/er som man vill förstärka. Det finns alltid risker med inavel och linjeavel,man bör/ska ha en bra "koll" på katterna bakåt och i släkten,så att risken minimeras att det inte blir några framtida förstärkta "problem". Och man bör även låta tid gå för att kunna följa upp barnen,alltså ingen maratonavel.

Eva // medarbetare på Perser

amorosa
0

Men om man parar  far o dotter , vad sparar man ur den kullen då för att få förstärkning i sitt katteri, en hona eller hane, och vad parar mean den kissen med sen för att linjerna ska bestå,? Ytterligare en linjeparning eller?? För tar men en annan linje o parar med spär man väl ut linjerna igen, Jag frågar för jag kan absolut ingenting o jag antar att det kanske är krångligt att förklara för en novis, men intressant tycker jag,

Tiarasmatte
0

Man skall ALDRIG para släkt!!!!!!!!!!!!Perser är ju nästan sönderavlad ändå….

amorosa
0

*11, Håller med dig, men eftersom det förekommer vore det intressant att veta syftet och hur "linjeparning" går till.. Visste heller inte att perser är nästan sönderavlade,

Niffi
0

Det är genom linjeavel som alla raser en gång uppkommit. Utan den så hade vi endast en typ av tamkatt. Katter har inte ett naturligt skydd mot "inavel" inbyggt utan parar sig oftast med första bästa om de får leva okontrollerat. Skulle t ex vara intressant att få göra en DNA-testning av inavelsgrad i någon kattkolloni i sverige där aveln inte styrs av människan.

amorosa
0

* 13 Ja du det vore nog en salig blandning av släkt med släkten..Men det vore intressant få svar på mina frågor, Enkelt svar bara om hur det fungerar,Förstår ju att man måste kunna mycket om genetik men det är jag inte intresserad av att lära mig, Men just varför man linjeparar och hur fortsättningen blir efter en sån parning och hur man kan "stärka" linjerna

Halle
0

#11  Hur menar du att persern nästan är sönderavlad?

(ursäkta IdaJ att jag stal din tråd, men jag kände mig tvyngen att fråga detta Generad)

/Marita

Annkis54
0

#15..vi är nog många fler som undrar det

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

RaktajinosCattis
0

#15 och 16 Japp det vill jag med veta. Finns det någon dokumenterad pålitlig statistik som du grundar ditt uttalande på? Jag är också nyfiken på vad "sönderavlad" betyder. Utseendemässigt, genetiskt eller annat.

/Cattis

Marita-L
0

putter upp  en intressant trådGlad

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

manbukten
0

Generellt kan man säga att uträkningen går till såhär.

Detta är ett stort ämna om kan inte i sin helhet tas upp här.

Men en lite grund

25% är relativt riskfritt

Led 1 100%

Led 2 50%

Led 3 25%

Led 4 12% osv.

Kusinparningar är tom tillåtet bland människor. Då har man två syskon som parat  sig med var sin partner och barnen skaffar avkommor.

Linjeavel används för att förstäka vissa saker eller bevara genetiska arvsanlag som annars kan försvinna. Den typade perser har uppkommit genom lijeavel. En speciell look det samma där.

Men linjeavel är viktigt att veta så mycket som möjligt om bakgrunden som möjligt. Man måste veta vad man gör inget för en lekman i nystart

Perser är inte sönderavlad och det finns mycket frisk blod att tillsätta att gå vidare på. "Avla ut med" Många hundraser ligger i otroligt större riskson

yadhayezibas
0

Min mamma har alltid sagt att ordet linjeavel är ett finare ord för inavel. Glad Trots att hon "linjeavlade" själv med hundrasen Tibetansk Mastiff som min mamma och en dam till importerade till Sverige. Fanns bara far och dotter till en början. De fick bygga rasen på dom och sedan importerades fler hundar att fortsätta med.

Dock så tycker jag att det inte finns nån anledning att "linjeavla" perser/exotic för det finns så många fina exemplar att använda som inte är släkt.

Erna
0

Inavel…mmmm

Det beror alldeles på, vad man vill uppnå med inavel.

Om avelsbasen för ens ras eller färg är tillräcklig, finns inga skäl att inavla närmare än kusiner.

Lite gammalt och lite nytt. Om man hela tiden gör obesläktade utparningar, så tappar man kontrollen över de egenskaper man vill uppnå. Kusinparningar blir bäst enligt min erfarenhet under 31 år.

Jag har gjort far x dotter-parningar, men det var för att kunna etablera en ny färg, golden på 80-talet. Då fanns bara en golden hane i avel i Sverige, min IC Chant Dar Ome´s Golden Midas. Han parades med en chinchilla och fick goldenbärare som parades tillbaka på honom.

På senare tid har jag fått solida avkommor efter far x dotter av misstag. Jag har två honor som blir dräktiga trots p-piller (mor och dotter). Det är dottern som är problemet. Det går inte att separera katterna för de trivs ingen annanstans än hos min superfertila svarta hane Tyson, 13 år. Tyvärr har jag bara en solid hane.

Inga defekter blev det, så jag hade väl tur.

Annars är jag i princip emot inavel, om inte speciella skäl finns.

När man inavlar så förstärks både de goda och dåliga anlagen och det är svårt att veta vilka. Inavel brukar också påverka kullstorleken och framtida fertilitet.

Matadoravel, är när en enda individ används upprepade gånger i stamtavlan. Man bör vara ganska säker på att inte den katten nedärver dåliga egenskaper, innan man använder den metoden, inget jag rekommenderar.

MVH Erna

www.yamacatos.se

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Silvestris
0

Det är helt omöjligt att sitta och säga vad för inavelsgrad som är acceptabel. Man måste förstå hela innebörden av vad inavel faktiskt är och förstår man det kan man själv bilda sig en uppfattning om de risker/möjligheter inavel medför.

Inavelsgraden är endast en siffra baserad på teori och den är inte absolut sanning. Den anger bara en teoretisk siffra på hur stor sannolikheten för att ett givet anlag dubbleras.

Heather E. Lorimer är en duktig molekylärbiolog (även kattuppfödare) som skrivit mycket bra och lättförståeligt om inavel. Det är på engelska, men här kan man läsa en del av henne: http://cc.ysu.edu/~helorime/inbredgen.html

På Pawpeds kan man också läsa mycket om inavel.

four-x
0

Hmmm.. ..jag trodde att matadoravel var att en hane används extremt mycket till många olika honor så att den kan förändra aveln på en hel ras.

Det är tyvärr väldigt vanligt på hundar.. ..där en hane har vunnit mycket.. Då vill ALLA para på just den.

Sen kan man se i annonser några år senare där de skriver att just denna kull är fri från just den hanen.. ..ganska intressant. För det uppstår väl inte så ofta på katt?!

lillan