Är kattens stamtavlenamn viktigt?
Jag läste på ett annat forum, där en uppfödare hade lagt ut alla sina kattungars namn och kullarna hade olika teman. Jag blev minst sagt förvånad över namnen
…på ett icke positivt sätt! Av den anledningen funderar jag lite: Finns det egentligen några regler vilka sorts namn katterna får ha? Är det tillåtet att döpa sina kattungar till vilka konstiga eller hemska namn som helst?
Är namnet så pass viktigt att ni skulle avstå från att köpa en katt för att namnet är tex stötande eller olämpligt på annat sätt? Eller har stamtavlenamnet egentligen inte så stor betydelse?
Tror inte det finns några regler för hur man ska namnge sina katter, så de kan nog heta precis vad som.
Personligen så tycker jag det är kul att ge namn som passar just den katten, till deras personlighet och utseende. Vilket säkert många andra också gör. Vi kör också med tema, sista europékullen fick namn efter 4 olika kakaoböner: Criollo, Forastero, Porcelana och Trinitario.
Som uppfödare kanske man ska ha i bakhuvudet att förhoppningsvis, om man säljer till de som ska ställa ut, att kattens namn ska läsas upp i panelen
och då spelar ju namnet lite större roll
För oavsett vad katten heter i stamtavlan så har den oftast ett annat tilltalsnamn hemma.
/Lotta
/Lotta
Visst blir man lite brydd på vad en del döper kattungarna till… men som sagt de flesta har dock ett eget namn hemma, har själv hittills inte avstått köpa en katt pga namnet (de katter jag har har jag dock haft del av namnet som tilltalsnamn) När Alma föddes frågade t o m uppfödaren om vi ville döpa våra egna bara de började på A, dottern kom då på Alma och jag tyckte Anastasia därför fick hon båda namnen…
Jag skulle nog inte vilja ha ett stamtavlenamn som var direkt stötande med tanke på utställningar… Annars kan man ju hemma kalla katten vad man vill. Tror faktiskt inte att jag skulle köpa en katt som hade ett för mig stötande namn.
Vad anser ni vara stötande som kattnamn?

Kopierar ett gäng namn från ett annat forum
S*xxx's Adolf Hitler
S*xxx's Pol Pot
S*xxx's Idi Amin
S*xxx's Augusto Pinochet
S*xxx's FIP
S*xxx's PKD
S*xxx's HCM
S*xxx's Myopati
S*xxx's Estonia
S*xxx's Twin Towers
S*xxx's Tsunami
[redigerat av sajtvärd]
Jag gillar att namnge mina kattungar men jag vill ha namn som lätt går att uttala.
Stolt ägare till tre La permer
Mja dessa namn skulle då inte jag välja måste jag säga…. snacka om en massa tragedier… men som sagt det finns väl inga regler…
#4..hemskt
jag döper mina efter alfabetet…o ju konstigare ju roligare
men ändå så ska de på nåt vis passa…O definitivt inga otrevliga namn
Tänk på att hålla diskussioner på ett sakligt och ej personligt plan.
Men nu har ju personen skrivit ut alla namn själv. Förmodligen är personen rätt stolt över dom oxå. Vad spelar det då för roll om det står här oxå? Ähhhhh suck…

Jag hoppas att ni inte tror att jag ger mina katter såna namn det där var ju namn som jag och fler med mig ABSOLUT inte skulle kunna tänka att ge kattungarna.
Jag håller mig till teman och vill ha bra namn som är lätta att uttala och lätta att komma ihåg.Det bästa är ju om kattens stamtavlenamn går att använda till vardags också.

ja, hmm, vet inte om det är ngr passande namn…..stackars de som ställer ut och får namnet uppropat, skulle inte döpa så själv. mina döps efter viner……..

Alltså hur läser ni.För 77 gången det där var namn som man inte skulle döpa till.
#12 Jag vet att det inte är du som fött upp dessa eller gett dem dessa namn, jag beundrar din förmåga att komma på tema + de häftiga namnen ungarna får…
#12 jag fattade det inte som att det var du som gjort dessa namn… trodde du hittat dom nån annanstans.. lr skrev du inte så?
På det forum där jag läst samma namn som #4 var rubriken för tråden: Vad skulle du aldrig döpa en kull efter? där hade man alltså diskuterat teman och namn som man inte skulle kunna tänka sig att döpa kattungarna till. 
/Lotta
/Lotta

Det måste väl vara upp till var och en vad man vill döpa sina kattungar till. Menar ni att kattungeköparna ska bestämma det ? Dom får kalla den vad dom vill när den väl flyttat men det som står i stamtavlan ska väl jag som uppfödare absolut bestämma.
Vad man sedan väljer är en annan sak, en del tycker att Jesus är ballt, vilket JAG inte gör, däremot tycker jag att t.ex slangord är OK, t.ex Wham Bam Thank You Ma'm. Jag minns en uppfödare nere i småland som döpte en hane till detta och han gjorde verkligen skäl för namnet
För att förtydliga uppkomsten av min tråd, så var det inte tråden som ni beskriver i inlägg # 4 och # 15 som var grunden till mina funderingar. Om ni undrar…
De namn jag hittade skulle nog klassas som humoristiska namn. Dock inte min humor…

Det finns tydligen olika sätt att ge katterna namn.
Själv försöker jag att komma överens med köparna om vad katterna ska heta.. ..om de finns innan katterna registreras. Jag döper dem i alfabetisk ordning och de ska ha antingen låtnamn eller artistnamn. Sen vill jag.. ..eller önskar.. ..att de ska kalla katterna för det som de heter.. ..eller för ett ord i namnet.
Som i min första kull sparade jag en hona som heter Ain´t She Sweet och henne kallar jag för Sweetie.
När det gäller hundarna så döps även de i alfabetisk ordning och de heter bara ett namn.. ..inga långa haranger. Även där försöker vi komma överens med valpköparna vad de ska heta. Och våra hundar får ALDRIG människonamn.. ..det tycker inte vi passar..
Jag har en rolig historia om en kompis som hade en gammal hund som hetter Sture. Hon jobbar på lasarettet och när hon och en sköterska till la om ett sår på en sjukling så berättade hon för sin kompis att:
"Nu måste jag låsa in Sture i sovrummet när det kommer folk. Han blir så himla glad att han pissar på sig varje gång det kommer någon han känner"
Och att hon sagt det utan att förklara för patienten kom hon på efteråt och fick skynda sig tillbaka och förklara. Patienten skrattade och berättade att hon var lite chockad först när hon trodde att hon pratade om sin man.. ..hehe..
lillan
hehe #18..så det kan gå
om en kattungeköpare har tingat katten innan jag har reggat så kan de få bestämma namnet om det passar in i det alfabet som jag är i just nu
De flesta förbund brukar ju ha vissa regler om vad man får registrera för namn. Jag reggar hos GCCF och förutom begränsningar i antal tecken får man inte ge katterna stötande namn, de får inte ges kungliga namn (prince Edward, king Charles osv.), titlar får inte ingå i namnet (champion, supreme osv.), det får inte handla om registrerade varumärken och så finns det lite till. Det låter kanske omständigt men det är inte regler som ens varit i närheten på att påverka när jag har namngett mina kattungar. Det är ganska självklara saker.