Jämförelse mellan kattmat o priser
Jag vet att det har varit lite diskussioner runtomkring bland annat på grund av Royals höjningar nyss. Jag har räknat ut lite jämförelser mellan 3 olika märken nu. Fyll gärna på med era siffror om ni har några
jag har en genomsnittlig åtgång på ca 20 kg/mån så det är vad jag har utgått ifrån
Iams.
Enligt deras prislista för uppfödare är priset 404:-/10kg (beräkningen är gjord på Kitten).
Att jag har räknat just på 40 kg är för att Iams ger 4:e säcken gratis.
4 säckar= 40 kg=1616 kr=40,40/kg **min förbrukning 808 kr/mån
**jag hade svårigheter att förstå deras prislista…för först så står det att om man köper mellan 3-5 säckar så får man 15% rabatt..o om man köper enligt den listan o då får 4 säcken gratis så blir det billigare än priserna som står för uppfödare??? Eller fattar jag fel??
hur som helst…räknar man enl. uppfödarlistan så blir priset 40.40/kg, det andra 38.20/kg
Olivers
Om man köper 4 påsar så får man 15% rabatt, (fast dessa kittenpåsar är på 15 kg st) o förskottsbetalar man så får man 25% istället. Så jag har räknat på det.
4 påsar (25% rabatt)=2097 kr= 34.95 / kg **min förbrukning 699 kr/mån
**gratis hemleverans var som helst i landet.
Royal Canin Persian Kitten
jag har beräknat på priset 599kr/10 kg. Men jag har inte fått exakt info från min affär ännu.
599kr/10kg minus 30% rabatt= 41.90/kg min förbrukning 838 kr/mån
räknar även på 649 kr/10 kg minus 30% rabatt=45.40/kg min förbrukning 908 kr/mån

Severa kommer också med en höjning den 14/11 på vissa produkter men jag tror inte det var något på Iams om det inte gäller % vi köp av 3-5 säckar var det 15% 6-9 25% 10st 30%på nya prislistan finns inte det med
/Britt-Marie
Ja jag såg det ..dom har också höjt
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
vi har ju testat Olivers kattsand under några dagar nu
o den är bra…men med priset som ju är liiite under Everclean…varför skulle man då egentligen byta
vad säger du Marita….hur resonerar du

vad är olivers kattsand för ngt??? En som inte vet?? Kan ngn förklara olivers foder och kattsand tack på förhand för hjälp!!!!
Varför höjer alla nu servera sa ju att de inte hade ngr höjningar i antågande när jag pratade med dem innan varbergs utställningen!!!
Ja ja de såg la sin chans när royal har höjt!!!!
http://www.olivers-petfood.se/
det var i nån annan tråd som nån nämde detta…jag mailde de o fick prover både på deras mat o sand
o flera av oss håller nu på att testa detta.
Jag tycker att sanden är bra än så länge… men den kostar ju inte så mkt mindre än EC… så det är ju inga stora pengar att spara… men jag hörde nu också att EC skulle höja sina priser på sanden igen för fraktkostnaderna osv har blivit så höga… fast jag pratade med dom för bara några dagar sedan då skulle dom inte höja…
#4 Sedan så fick jag samma svar som dig..att inga höjningar skulle göras… hm..
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Någonting som jag tycker är intressant när det gäller maten ,förutom då innehållet så klart och priset då, är vad jag rensar bort i lådan.
Mina har fått RC Persian och så mycket som hamnar i lådan i stället för att de tillgodogör sig maten har jag inte varit med om förr.Senaste halvåret har varit makalöst.Med den mängden mat de ätit borde de varit smällfeta allihop men inte då.Det mesta verkar gå rakt igenom.Nej de har inte mask.När detta började så maskade jag av dem för säkerhets skull om där var något som jag inte upptäckt.Efter lådornas innehåll att döma så borde jag haft minst det dubbla antalet katter.
Så med det priset RC och likvärdiga foder håller vill jag att det ska synas på katterna och inte i kisselådorna att de få ett bra foder
Hur är det hos er andra.????
mycket bajs antar jag att du menar då?
jag har inte gett RC persian mer än under en kort period…jag har gett Persian kitten till ALLA mina under flertalet år…det är det som gör att mina katter inte är lättviktare. Jag vill ha liiite att ta i.
o inte mer än normalt i lådan. Vad nu normalt är.
mina 10 vuxna katter förbrukar ungefär 20 kg RC persian kitten per månad. Lite svårt att räkna hur många katter man har eftersom man är ett katteri. Just nu har jag 13 men då är det en del ungar o ungdjur.
Men allt sånt är ju viktigt att ha koll på
jag var hemma hos en uppfödare för några år sen o en av hennes katter var på lådan o bajsade..o den högen som den katten la….wow
där kan det nog inte ha varit nån bra mat:):)

Jo jag menar bajset.Katterna är inte tunna på något sätt utan vikterna är bra.Men det jag menar är att när fem katter äter drygt 10kilo/mån.och det är fullt med bajs på morgonen och det bajas under dagen då tillgodogör de sig maten för dåligt.
När det gäller hundar så säger man ju at en till två gånger per dag ska de bajsa inte mera för då tillgodogör de sig inte fodret.
Så hur det än är med fodret så är det ju ändå inte i lådan det mesta ska hamna.
då äter nog dina o mina katter UNGEFÄR lika mycket.
men jag tror att det då är skillnad mellan RC persian
o RC persian **kitten
**hoppas fler kommer in o skriver
vi vill ju inte lägga en massa pengar som hamnar i lådan

Jag har gått över till Orijen till mina.De gillar det jättemycket och de är bra i hull och magar.Det kostar899kr för 20kg minus 10% i uppfödarrabatt.jag har precis fått en provpåse från Oliver's som jag ska prova oxå.

Hmmmmm där har du nog rätt för när mina fick RC-Kitten så var det inte så mycket i bajsande.
Vilket får mig att tänka att olika RC sorterna är olika bra för matsmälningen
Så då är det bara att prova sig fram vilken sort som är bäst för mina Katter.RC har ju en mäng så någon ska väl vara riktigt bra
Hoppas också att flera kommer in och skriver.
Vi ger RC persian och kitten oxå. Men inte har vi lådorna fulla med bajs varje dag. Varsin skithög
ungefär… Och ÄNTLIGEN är alla mina katter i jättefint hull och mkt päls. Tillomed min hane som varit så tunn och tråkig i pälsen förut. Undrar om de gjort om maten i smyg? 
#13 det var såna mina blev när jag helt gick över till persian kitten
innan de hade jag katter som gick åt det tunna hållet
nu är det gosiga alla…men ingen som är tjock…
njae Neo då kanske…kanske kunde väga 1/2 kg mindre:)

#5 Tack för hjälpen. Ska läsa och testa

Samma här - en blandning av RC Persian och RC Persian Kitten, 50/50 ungefär. Och inte känns det som att jag slänger pengar i lådan, det är litet och lagom som vanligt…
Men jag skall prova Orijen i alla fall, fastän RC funkar för mig. Mat utan tillsatser och utan spannmål - och ekologiska ingidienser - bara måste vara bra.

Ok det verkar som om alla är supernöjda med RC.
Bara mina luddbollar som inte förbränner maten ordentligt då
Just nu blandar jag RC Persian kitten med RC Persian och tycker att det blir mer bajs än med bara kitten. Fick tillfälle att köpa Orijen till kanpanjpris som jag blandat i några bitar av, men dom bitarna ligger utanför.Jag hoppas det ändrar sig för mat utan spannmål måste ju vara bra.
just nu så funderar jag på att lägga till nån annan sort RC
men det måste vara nån sort som håller hullet uppe.
För med RC persian kitten så är de så fina i hull…men så var det ju nån som sa att kattungematen inte innehåller det som gör att det motverkar urinsten. Så då kanske det inte är så bra att gå på BARA kitten år efter år.
Indoor longhair
eller outdoor för aktiva katter:)
eller hair and skin
sen ska jag fortsätta att testa en massa olika sorter…kommer att testa Orijen oxå. Har en massa prover efter sist utställning
Hair and skin tycker jag är bra för att hålla hullet uppe… Och den är tydligen god också!
Jag brukar alltid ha minst två olika sorters RC framme till mina katter. Lite beroende på vad de gillar just för tillfället…och ibland vinner man nån säck osv.
Just nu kör jag RC Hair & Skin, Persian kitten och Indoor Mature. Det är svårt att hitta ett enda foder som passar alla mina 3 katter eftersom jag har en kastrat hona på 12 år, en fertil hona på 3,5 år och en kattunge på snart 5 månader. Jag tycker detta sätt funkar bra och de är i bra hull, bra päls och bajsar lagom mycket 
Innan gav jag dem bara Persian vuxenfoder. Men min ena hona kunde kaskadkräkas ibland med bara någon veckas mellanrum men efter att jag har gått över till flera sorter och inte ger dem Persian har hon inte kräkts så en enda gång *peppapeppa* och det är ca ett halv år sen jag slutade med Persian.
Jag vann flera kg Orijen i Varberg och tänkte prova detta eftersom jag som hört så mycket att det ska vara så bra och att katterna älskar det…men tji fick jag! Endast min halvtjocka kastrat kan tvinga i sig några bitar…de andra två äter det inte alls. 
nu beställde jag hair and skin
ja..du vann ju en del i Varberg #Summerwind
vi fick ju även massor med provpåsar av annat.
O i alla fall här hos mig så tar det tid att ordentligt prova varje ny sort…för jag vågar inte bara hälla upp i en skål o se om de gillar de eller inte.
håller ff på o testar Oliver. O de verkar gilla det med jag har nån med halvlös mage…1 av 13:)
men som sagt var…det tar tid att testa nya sorter