Perser iFokus

Perser

Etikett00-viktigt-nyheter
Läst 1488 ggr
Binas
0

Hjälp hur gör jag nu!

Har en fundering, hittade en annons på blocket om en perserkattunge till salu. Saken är att jag VET att denna lilla kisse INTE är registrerad, och hon är efter renrasiga med stamtavla. Uppfödaren har ett stamnamn men är för dagen inte med i någon klubb. Hur gör jag nu?

//Lena

Imasy
0

Den enda som kan regga kattungen, är väl uppfödaren. För det var väl stamtavlan du undrade över? ;)

manbukten
0

Hej Binas!

Beror hellt på om du vill anmäla. I Sverak blir det anmälan

utan klubb. Men i IDP och ingen klubbtillhörighet, vet jag ej hur.  Om du inte vet vilken klubb det varit tidigare.

Binas
0

men va konstigt!!!!!! Jag har pratat med Sverak och dom sa att jag  inget kan göra då uppfödaren inte är me i någon klubb idag.

manbukten
0

Trodde det gick men de vet bäst själva. Tänkte bara att sverak är en huvudorganisation som IDP inte har fel av mig sorry.Då vet jag inte hade de inga förslag?

Annkis54
0

jag läser o funderar…men jag ser heller ingen lösning
katten kommer väl att säljas som "husis" då eller.
eller tänker "uppfödaren" sälja henne som "reggad"
möjligheten finns väl för "uppfödaren" att gå med i en klubb o regga ungen

hmmm klurigt det här

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Kvasthulda
0

Men om uppfödaren går med i en klubb nu måste h*n väl kunna registrera kattungarna? Annars tycker jag faktiskt att det är din skyldighet att anmäla personen i fråga, h*n kommer att få trubbel att komma med igen i någon klupp om du gör det, tror jag iallafall. Men det bästa är att prata förstånd med uppfödaren för att få den att inse hur viktigt det är att man registrerar kattungarna.

Binas
0

De jag var ute efter var att anmäla denna person, men som sagt….. utan medlemskap i klubb = ingen anmälan.

Ang registrera kisse kommer det tyvärr inte att hända då jag har all fakta. Men om jag får reda på att ett medlemskap blir aktuellt så ska jag absolut göra en anmälan. Blir så arg över att jag inte kan göra något redan nu, förstår inte hur en uppfödare kan göra något dyrligt.

#5 kisse annonseras som perserkattunge, så säljas som husis????? skriver man då perser????  

Aaa allt e bara upprörande hur kan det bara tillåtas, trodde ju att man hade vissa förpliktelser när man registrerar stamnamn, men tydligen inte.

Annkis54
0

#7..som sagt var…jättesvårt läge för dig som vet..o inget kan göra
ja, som du säkert vet så är ju alla katter som inte är registrerade att räknas som husisar…men detta vet ju inte "vanligt folk"
o samma "vanliga folk" bryr sig ju oftast inte om ifall katten är reggad eller inte…den är ju ÄKTA.
de tänker ju inte på att vad som helst kan hända..o är det en "uppfödare" som inte bryr sig om att regga ungarna..så kanske de inte heller bryr sig om att ställa upp på köparna ifall nåt händer..o nästa fråga som då dyker upp är ju…är de doldafelförsäkrade?

ja…inte är det kul inte
jag ska ta o gå in o se om jag hittar annonsen

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Alsace
0

Vad vill du? Att anmäla Eller köpa ??? Förstår inte riktigt vad du vill??? Uppfödaren kan ju gå med i en klubb och regga kattungarna om hon inte är avstängd och det vet ju uppfödaren själv hur det ligger till…… Ring annonsören och fråga det är lättast, får mest svar då

Lycka till

alsace

Binas
0

#9 köpa nej de vill jag inte och uppfödaren vet jag vem det är å de gör hela saken inte de bättre.

Katten har idag så dålig status om man jämför med andra djur, och det är ett evigt kämpande för våra 4-fotade vänner. 
De jag menar är att hur kan en uppfödare med registrerat stamnamn sälja oreggad kattunge, och som jag skrivit tidigare så kommer denna kisse INTE att reggas senare heller.
Statusen på våra katter blir ju knappast bättre av sådant här.

#7 Doldafel hmm de var ju åxå en fundering. Antar att mammakatt är avels-försäkrad och då ska ju doldafel finnas med. Men hur vida den gäller i detta fall med oreggad bebbe har jag ingen aning om. Och det är ju som du skriver Anki…. Kattungeköpare som söker sällis bryr sig färmodlingen inte om stamtavlan dom vet ju att det är en perser….
Och piset e ju lägre!

Kvasthulda
0

Jag tycker absolut att du ändå ska göra en anmälan till Sverak/IDP som dom kan ha för framtida bruk. Jag tycker du begår ett stort fel om du vet vem det är och inte gör något.

Det skulle vara intressant att veta varför kattungarna inte registreras, det är ett så korkat beteende och människor som gör på det viet vill vi väl inte ha inom kattaveln, eller hur ?

Binas
0

#11 Anmäla är vad jag ville men blev kapad vid fotknölarna när dom på Sverak svarade mig att jag inte kunde göra något då männinskan i dag inte är medlem i någon klubb. Hon sökte igen registret/databasen och hittade inget medlemskap någonstans.

Kvasthulda
0

#12 Det låter helt galet det här?? Dom måste väl kunna spara det för framtida behov tycker man, hon har uppenbarligen varit med någonstans tidigare eftersom hon har ett stamnamn?

Man undrar allt om en människa deletas helt från databasen när medlemsavgiften inte kommer in, konstigt tycker jag.

Niffi
0

Kan du inte anmäla annonsen till blocket själva? Det står ju att man måste följa sveraks regler och att sälja en bevisligen oreggad efter reggade föräldrar måste väl ändå vara mot sveraks regler?

Binas
0

#14 hmm det har ja inte tänkt på men helt klart värt att ta reda på. TACK!

#13 Håller fullkomligt med, tycker åxå att de borde gå att arkivera för att sedan kunna plocka fram material och information när det behövs. Japp det finns ett tidigare medlemskap.

Alsace
0

ja det är tråkigt att uppfödare beter sig på det här sättet. Du kan ju meddela idp-rådet vilken uppfödare det är. Så får de gå ut till klubbarna om uppfödaren försöker att gå med i idp efter det här.

Idp rådet står på IDP-hemsidan. har talat med en av dem ang det här……

Ha en bra kväll

Alsace

Imasy
0

Men eftersom denna säljare inte är Sverak medlem kan h*n ju inte bryta emot Sverkas regler? ;)

Tänk dig då alla huskatts annonser som finns ute på Blocket tex, dessa säljkare kanske inte ens vet vad Sverak är? Så frågan var väl bara vad Blocket ska göra åt saken?

manbukten
0

Dessa annonser irriterar mig också. Det finns ju något som heter falsk reklamföring. Perser är ingen perser utan stamtavla. Lika lite som guld är inte guld utan stämpel

Kanske det går att komma åt en annan väg och alla dessa annonser. Kanske så att blocket inte skall acceptera annonser om raskatter utan att det står med att de är reggade och var. Eller att dela upp annonserna i två kattegorier. Reklamationsnämnden undrar vad det tycker?

SofiaJ
0

Jag undrar bara var har uppfödaren sitt stamnamn. Är det ett stamnamn registrerat via sverak så måste man väl vara med i en klubb och sälja katter enligt deras regler.

Och om man säljer oreggade kattungar och inte är med i en klubb borde ju sverak åtminstone kunna ta stam namnet! Även om det inte går att göra en anmälan. Eller har jag fel?

Tycker det låter väldigt konstigt detta , eftersom man har ju förbindit sig att följa vissa regler när man ansöker om stamnamn, och då borde det ju inte spela någon roll om man är med i en klubb eller inte. För det ska man ju vara enligt reglerna.

Kvasthulda
0

#19 Där skrev du något bra. Det måste man kunna ta som argument när eller om man anmäler det till Sverak. Jag tror också att om man gör en skriftlig anmälan så måste dom ta upp det på ett möte, testa går ju alltid.

w-ww
0

Att inneha ett registrerat stamnamn innebär inte per automatik att man är livstidsdömd att tillhöra en kattklubb. Man kan inte heller bli dömd retroaktivt om man inte var medlem när "brottet" begicks.

SVERAK är ingen myndighet utan ett förbund, och har därmed ingen maktutövning över människor som inte tillhör förbundet.

manbukten
0

Ett problem till är ju att det aldrig är förbjudet att avla på djur.

Atta bort ett stamnamn innebär att personen i fråga kommer fortsätta att sätta individer i avel utan stamtavla.

Vilket saboterar för oss våra seriösa försök att driva ras avel

Men annonseringen borde gå att komma åt då den är felaktig och lurar köparna som inget vet. rätt mycket pengar för ingeting med tanke på vad priserna ramlat ner för alla med massor av utlägg

SofiaJ
0

#21 Jag menar inte att man måste tillhöra samma kattklubb hela tiden. Naturligtvis har man ju rätt att byta klubb eller attt inte vara med i någon. Men när man tar kattungar så måste man ju vara det. Och det är trots allt en kostnad för att skaffa stamnamn och man förbinder sig ju då att följa sveraks regeler. Och det är knappast enligt sveraks regler att föda upp renrasiga katter utan stamtavla.

Och även om sverak inte kan göra så mycket mer så innebär det ju en kostnad att söka nytt stamnamn. Och en person som säljer oreggade katter borde inte sverak vilja ha som medlem.

Men som sagt jag har inga svar dettta är bara mina funderingar. Jag som person skulle då inte vilja bli av med mitt stamnamn som det kostat pengar att ansöka om, men framförallt att riskera allt man har byggt upp med sitt stamnamn, tidigare kullar, osv…

Binas
0

Som jag tidigare skrev så har jag varit i kontakt med Sverak och tyvärr kunde jag inte få någon hjälp där då personen i fråga inte är medlem i någon klubb idag.

#17 Vad är det som får dig att tro att det inte skulle vara Sverak som personen har sitt stamnamn och tidigare medlemskap? 

Frågade även om de som #19 "man har ju förbindit sig att följa vissa regler när man ansöker om stamnamn, och då borde det ju inte spela någon roll om man är med i en klubb eller inte. För det ska man ju vara enligt reglerna"

Och det är som #21 skriver: det ett förbund inte myndighet.

Men det som jag kan göra är en polisanmälan om bedrägeri, eftersom det är fals marknadsföring att annonsera en raskatt utan stamtavla. Utan stamtavla är kisse bara en huskatt.
Men vart kommer jag med de, förmodligen inte speciellt långt då ärendet inte kommer att ha någon prioritet.

Så hur jag än vänder och vrider så tycks ingen bra lösning finnas, känns gräsligt att veta men kan inget göra!

manbukten
0

#23 Jo så är det i vanliga fall att vi är rädda om våra stamnamn.

Men jag tror inte det finns samma känsla hos de som låter bli att använda sitt stamnamn. dessutom tro jag att har man en gång börjat med avel utan stamtavla är vägen otroligt lång tillbaka t.o.m kanske omöjlig.

#24 Det är bedrövligt att saker och ting inte fungerar i vårt avlånga land. Men de mesta är bara rek. Lusläser man lagarna i andra fall så är det också så luddiga att det är fritt för tolkning. Så ser hela Svenska systemet ut. De ända som kan bruka eller missbruka är makthavarna, företagera och de oseriösa.( Eller både och)

Även detta är en fråga om dålig moral och etik som jag tog upp för ett par dagar sedan i en annan stråd. Sorgligt

w-ww
0

Nej, man måste inte vara medlem i någon kattklubb för att ta kattungar. Vill man registrera renrasiga avkommor, då måste man vara medlem. Men inte annars. Man kan föda upp renrasiga katter utan att vara medlem i någonting.

Parar man två registrerade raskatter av samma ras med varandra blir ju helt naturligt avkomman av samma ras. Väljer man att inte registrera dessa så är det av SVERAK de kallas för huskatter.

Det finns inte reglerat någonstans i Svea rikes lag att det skulle vara bedrägeri eller falsk marknadsföring att sälja en katt utan stamtavla. Fastän man innehar stamnamn. Som sagt, SVERAK är ingen myndighet som står över de lagar som finns i lagboken. Är man medlem i SVERAK följer man deras stadgar och regler när man är medlem.

I vilket sammanhang skulle man tappa sitt stamnamn och vara tvingad att ansöka om nytt?

Binas
0

Bedrägeri/falsk marknadsföring????

Enl Sverak, katter utan stamtavla = Huskatt

Hur kan man då annonsera PERSER katt? Eftersom katter utan stamtavla oavsett om föräldrarna är renrasiga är huskatter inga raskatter.

Om man söker en raskatt och ser en annons där set står "perserkatunge" så förutsätter man att kisse har en stamtavla, vill man inte ha en renrasig katt söker man inte då efter huskatt.

Att sälja ett djur utan stamtavla är i sig inte ett bedrägeri men att skriva den angivna rasen när det inte finns en stamtavla. Det är ju falsk marknadsföring.

manbukten
0

#26 Vet inte hur du gör!. Men jag skulle aldrig köpe en Carl Larsson tavla utan sign eller en katt utan stamtavla för det är inte äkta vara

Målar du en Carl Larsson så den ser ut som, en är det förfalskning. Men katter och djur skulle inte detta gälla då menar du

Detta handlar inte bara om sverak.

Det är stamtavlan som äkthetsbeviset på att du köpt en raskatt

Perser är  en ras

Imasy
0

Men detta är ju inte första gången sk "äkta" perser hamnar på Blocket som saknar stamtavla.

Har sett jättemånga annonser mellan varven att de säljer renrasiga perser som ser ut som en äkta perser fast de inte har någon stamtavla.

Hur kan egentligen 2 reggade perserkatter lämna "oäkta" ungar bara för att de inte är reggade?

Det är iof inget jag skulle vilja köpa, men dna:t ändras väl inte iom en stamtavla ;)

Kakan81
0

Oj. Jag skulle aldrig köpa en perser utan att den är reggad. Men tyvärr finns det de som inte tänker så utan att de får den katten de vill ha billigare. Bara det här med dolda-fel-försäkring kan ju göra stor skillnad om oturen är framme.

Blocket är bra på sitt sätt, men tyvärr blir det ju dumt när vem som helst kan påstå att de säljer perserkatter. Jag är inte uppfödare, men ni som är måste ju märka att oseriösa säljare "förstör" för er seriösa.

manbukten
0

#30 Ja så blir det. Det dumpar priserna på sällskapskatter. Och med tanke på alla utlägg vi har som inte en icke rascetifierd katt har.

Påverkar de i högsta grad alla som försöker göra ett bra jobb

Vi måste ständigt (inte alltid) försvara priserna egter som köparna inte vet vilka utlägg och kostnader som finns.

Och det är alldeles för mycket sådant och i denna grupp är de ju även avstängda personer som inte ska hålla på med avel eller djur.

Det är inte bra för katterna

SofiaJ
0

#26 Det jag tänkte var att om man har ansökt och fått ett stamnamn av sverak och sedan inte följer sveraks regler, så måste man väl ändå kunna bli av med sitt stamnamn i sverak.

Och samma borde ju gälla inom idp.

Naturligtvis är ju inte sverak en myndighet och den svenska lagen är den svenska lagen. Men ett förbund som har utfärdat ett stamnamnsbevis måste ju kunna ta tillbaka det om inte medlemmen följer förbundets regler.

Och då får ju den med stamnamnet antingen försöka söka ett nytt i idp eller sverak, med medförljande kostnader eller fortsätta med sin oseriösa avel. Om den följer sveriges lag då. Men då har man i alla fall stoppat en oseriös uppfödare att marknadsföra sig med ett stamnamn registrerat i sverak eller idp.

Det är min tanke.

w-ww
0

# 27 På vilket sätt skulle det vara falsk marknadsföring? Det kan ju faktiskt vara en perser. Man måste ju kunna lita på att det är så, likväl som man måste lita på att en SVERAK ansluten uppfödare verkligen registrerar sina avkommor efter rätt föräldradjur. Hur ska man som kattungeköpare kunna kontrollera det annat än lita till det uppfödaren säger?

Långt ifrån alla raskattägare är med i någon kattklubb, men väljer ändå att para sina renrasiga katter med annan katt av samma ras. Att sedan SVERAK valt att kalla de avkommorna för huskatter är att ägarna till dom katterna inte är medlemmar i förbundet, och därmed inte kan registrera avkommorna. Genetiskt blir ju inte en renrasig perser en huskatt bara för att SVERAK:s stadgar och regler säger så.

Jag tror att de allra flesta som söker raskatt mycket väl kan tänka sig att köpa den utan stamtavla.

# 28 Det är upp till var och en hur man vill göra. Vill man ha en katt med stamtavla så köper man det. Anser man att stamtavlan inte har någon större betydelse så kanske man kan tänka sig att köpa en utan. Likadant med CL tavlan. Det kanske är motivet som är det intressanta, inte hur man kan påvisa eventuell äkthet.

Jag VET att stamtavlan anses som ett "bevis" på äktheten. Jag vet också att perser är en rasFlört

# 32 Jag är inte säker, men jag tror inte att t.ex SVERAK kan återkalla ett registrerat stamnamn.

Jag försvarar inte på något sätt den här typen av uppfödning, utan det bästa vore väl om alla raskattungar faktiskt blev registrerade. Men nu är det ju inte så. Alla vill inte, av en eller annan anledning, tillhöra någon kattklubb.

yadhayezibas
0

Jag har sett på blocket just nu att det finns uppfödare som säljer registrerade perser för mellan 2500- 3000 kr… det tycker jag är katastrof.. De är värda mkt mer än så.

Att inte registrera är bara korkat tycker jag. Det är varken dyrt lr jobbigt. MEN jag vet flera personer som köpt oregistrerad perser för den varit så "billig". Det har oftast gällt chinchilla perser som reggade är väldigt dyra.(självklart värda sitt pris) Ett exempel på det är en person som köpte en oreggad chinchilla hona för 3000. Hade den varit reggad hade den kostat 7000 istället.Rätt stor skillnad..

Dom sällskaps kattungar som jag sålt där har köparna inte varit så intresserade av stamtavlan MEN de har sagt att de känner sig tryggare med att köpa en katt med stamtavla.

Binas
0

#33 Då vi uppfödare ständigt kämpar för att höja statusen på våra fyrfotade vänner, så är den här typen av uppfödning inte lämplig för att främja och höja kattens status.

Om man tar beslutet att skaffa ett stamnamn för att kunna registrera sina avkommor och därmed anses som en seriös uppfödare, hur kan man då välja att inte regga vissa avkommor i sitt katteri???? Är denna uppfödare då trovärdig, då du skriver att vi måste lita på att säljaren/uppfödaren är ärlig.

En tanke då du skriver:

"Långt ifrån alla raskattägare är med i någon kattklubb, men väljer ändå att para sina renrasiga katter med annan katt av samma ras"

VARFÖR ska vi då överhuvudtaget registrera våra katter?

Om man nu av någon anledning inte vill tillhöra någon klubb, så tycker jag att man inte borde driva någon form av djuravel heller, man kan inte både ha kakan och äta upp den.

Dessa människor försätter oss seriösa uppfödare i dålig dager när vi många gånger få stå till svars om varför vi säljer våra sällisar för 4-5000 kr när det finns billigare katter på blocket. Det som spekulanterna inte uppmärksammar är att vi har ett regelverk att följa vad gällande vaccinationer besiktningar mm och som kommande även chip-märkta.

Annkis54
0

jag har varit inne o kollat lite på blocket idag jag med
jag brukar inte vara där inne
jag såg oxå en hel del reggade per/exo för runt 3000
o 4-5 annonser med blandisar för 3000 kr
hmmmmm

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

w-ww
0

#35 Uppfödare, med eller utan stamnamn, som vaccinerar, vet.besiktar, chippar, avmaskar o.s.v men som inte registrerar skulle alltså framstå som sänkande av kattens status? Ligger verkligen katters status i stamtavlan? Hur höjer man då statusen på bondkatter? Dom är katter dom också.

Varför någon med registrerat stamnamn väljer att inte registrera kattungar har jag ingen aning om. Det kan man bara spekulera i.

sassa1
0

ett jättebra inlägg w-ww .

jag förstår inte riktigt vad du binas är ute efter när denna uppfödare ska anmälas.

Gäller det att höja statusen för katter med regestrering så kommer katttens status aldrig att höjas om den bara gäller raskatter. Alla katter ska isåfall registreras och kommer sverak att kunna hantera detta?

Gäller det att det står perserkatter i annonsen så undra jag också hur man ska skriva annonsen, oreggade perserungar kanske hade varit bättre. Ofta sälj blandisar på annons skogis-birma blandning eller maincoon bondblandning. Ska då rasena inte stå med alls utan bara stå blandhusisar?

Självklart tycker jag att man ska regga kattungar om man har uppfödning men jag vet att det säljs oreggade "äkta" kattungar.

Vad detta beror på vet oftast bara ägaren.

det kan var en oreggad hona och då får man väl inte regga ungar. hon kan var ett omhändertagsfall där man inte fått stamtavla och hon kan vara parad när hon tas omhand.

Det kan var en "hittekatt" utan chip eller märkning.

Kanke inte fått intyget från hanen som behövs för registrering. 

Det kan vara en olyckshändelse med fel far, med ex inavel som följd och en sådan vill man man inte regga och krav på kastrering vid köp. För inavel är något som man bör undvika för att miska uppskomst av sjuka katter.

Om det sker en olycka som ger till synes friska kattungar är det då meningen att man ska ta bort ungarna? Det tycker jag är grymt. 

Vad gäller doldafel så har ingen husis den försäkringen, iallafall inte om katten är försäkrad i Agria. Vad man kan göra är att ta en separat försäkring på katten vid 6 veckors ålder. men hur många husisägare gör det? eller återigen gäller detta bara raskatters värde.

Att värna om kattens status gäller alla katter. Vaccinera och vetbeikta och märk  ALLA kattungar. Kastrera alla som inte ska användas i avel så är vi en bit på väg.