Perser iFokus

Perser

Etikett02-allmänt-kattprat
Läst 853 ggr
Annkis54
0

navigering av hemsidor

från "tråden ny hemsida för Fairy Star"
Ta gärna upp en separat fråga om hur vi läsare vill se och navigera på en hemsida, så ska jag gärna komma med några tips. Kanske hemsidesbeställarna kan överväga för- och nackdelar med olika konstruktioner? Kanske man kan ha en enkel tävling här för att få fram enkla och informativa sidor som förebilder?

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Lill-Kisse
0

Inleder med några få förslag:

1. Framhäv det som ska presenteras genom att undvika sådant som kan få blicken att vika bort från det väsentliga t ex bild på katt.

a. Ren bakgrund, dvs inga blommor, girlanger, tassar, blinkande stjärnor e dyl i bakgrunden eller marginalen, som bör vara smal om det alls ska vara någon kant runt om.

b. Undvik skarpa färger som knallrött, mörkblått, lila.

2. Följ standard för navigation, t ex så att man alltid hittar en Home-knapp på normal plats, att man kan backa enkelt till föregående bild, att skroll-pilarna är tydliga och sitter där de brukar.

3. Komprimera bilderna till ett kB-format lämpat för hemsidor, så att bilderna framträder snabbt.

Skickar stafettpinnen vidare för fler förslag och önskemål --->

MonicaLagerquist
0

Jag undviker svenska hemsidor på engelska.Okej att utländska uppfödare skriver på engelska men att svenska uppfödare bara har sina sidor på engelska tycker jag är trist.

Stolt ägare till tre La permer

yadhayezibas
0

#2 det är ett jäkla jobb att göra sidan "dubbel". Jag har min sida bara på engelska nu. (Hade den "dubbel" ifrån början men tog bort det.) Engelska är ett stort språk som de flesta kan.

Jag tycker att en personligt utformad sida är det finaste att surfa på. Man minns den för det lilla speciella och återkommer gärna.

Den ska oxå vara lätt att förstå och att navigera på. Det värsta som finns är när man får leta efter "knapparna". Sidan behöver oxå vara snabb att ladda, för visst tröttnar man fort om den är seg? Mkt bling bling gör ofta sidan seg… Jag gör tex min mammas hemsida och hon vill ha mkt sånt som blinkar o rör sig. Visst det kan vara jätte kul men ack så segt det kan bli. Alla som surfar sidan har ju kanske inte supersnabb uppkoppling heller. Glad

monisa
0

Jag skulle vilja kunna göra hemsida, men jag kan inte. Ni som kan, var kan man lära sig hur man gör? Finns det någon bra "skola" på nätet eller ska man köpa sig en bok?

Kyss

Lill-Kisse
0

Två tips:

1. Gå in på "Datorn" här på ifocus. Där finns utmärkta anvisningar steg för steg och alla tips och goda råd en människa kan behöva om hur man vill göra en hemsida.

2. Gå in på www.protopage.com och hitta på ett namn + lösenord. Då får du en gratis hemsida direkt. Följ anvisningarna (engelska) så har du strax lagt in bilder och texter lätt som en plätt. Behåll sidan för dig själv några dagar tills du har bestämt dig för struktur och layout som bakgrund, färg m m. När du känner dig nöjd, omvandlar du sidan till "public".

Annkis54
0

oj,,,jag var inne på förstasidan av protopage..o det var inget som jag fattade enkelt

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Alsace
0

tack för fina och bra tips.Skrattande

Alsace
0

#5  Skämsja e nog dum  i huvudet för jag tyckte inte den var lätt att navigera och fatta..sorry får nog sätta mig och läsa länge……har svårt att fatta på svenska när det kommer till attt göra hemsidor. ja ja man kan inte kunna allt,,,,,,,,, det finns folk som försörjer sig på hemsidorSkrattandeTyst

yadhayezibas
0

Mitt tips är Frontpage. Är jättelätt att göra sin egen hemsida med hjälp av det programmet. Jag har nästan lärt mig allt jag kan själv genom att läsa o läsa o läsa och sitta o fippla o pilla o grejja i det programmet.Skrattande Jag kan iallafall tillräckligt mkt just nu för att ha gjort 4 hemsidor åt andra personer som de är jättenöjda med. Självklart så tycker jag det är kul oxå trots att jag varit väldigt arg/frustrerad stundtals när det inte blir som jag vill. Cool

Alsace
0

Flörtjag och min bror har snickrat i hop min hemsida på frontpage, men men, det var länge sedan och datorn rasade och tillika programet försvann. Nu har jag bara engelska versioner och får nog gå ut och köpa en svensk…..för jag fattar noll,,,,,, om jag inte håller på hela tiden glömmer jag,,,men det är väll ngn form av teflon hjärna jag fått……så min hemsida e inte vidare kul och andra program jag suttit med får jag inte till…….jaja..det kunde varit värreSkrattande

yadhayezibas
0

#10 du kan ju alltid be nån fixa till din befintliga sida tills du har fixat programmet igen. Cool

Alsace
0

Skrattandeja det vore ju en ide……Cool

Annkis54
0

jag gör oxå min o några till i  Frontpage
när jag började så gjorde jag i html.
Det var så jag lärde mig…så ännu idag så är det en hel del som jag inte kan eller förstår i Frontpage..då går jag i o klickar in mig på html o fixar till det därTungan ute..skitbra att man kan använda både ock

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Annkis54
0

när jag började göra min hemsida för runt 7 år sen eller nåt
så gjorde jag med massor av bling-blingCool
flygande änglar o feer o blinkande grejor hehe
men nu har jag rensat bort allt sånt
men jag gillar det fortfarande..så jag har en glittrande bakgrund
men i övrigt rent …tror jag hehe

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Lill-Kisse
0

Hav tröst! Hjälpen kommer . . .Cool

Första gången jag slog upp Protopage fattade jag inte heller något, Hade inte sett något liknande tidigare. Men jag hittade i alla fall på ett namn på min sida och skrev in ett lösenord. Bekräftelse kom i ett mail strax därefter. Gick in på min egen nya sida nästa gång och läste lite långsammare. Gjorde några experiment och då började det ljusna. Sidan ligger dold för allmänheten (tills man gör den officiell) så det är helt lugnt och tryggt att prova sig fram.

Det är busenkelt jämfört med Frontpage. Inte en enda html-bokstav!Jag återkommer med några tips.

Cybercat
0

Ja, det här med vad som är bra och dåligt…. jag tror det finns nästan lika många uppfattningar om det som det finns människor.

JAG gillar personligen rena linjer, geometriska former och genomgående färgtema. Jag får krupp på sidor som använder mer än 3 färger, men det är bara MIN åsikt. Bling bling är jag inte mycket för på min egen sida, men jag respekterar att de finns de som gillar det. Skall jag göra en sida åt någon som gillar bling då brukar jag försöka få det "smakfullt" (vad nu det betyder:))- alltså i mjuka rörelser och bara på en eller ett par ställen.

På en katthemsida håller jag 10000% med #1. Man går ju dit för att titta på kattbilder så var försiktig med omkringliggande element så att de inte tar bort fokus från katterna. Däremot tycker jag personligen mycket om när navigationen är "designad" snarare än bara fyrkantiga knappar.

Inga svar, för jag tror inte de finns riktigt, bara åsikter.

yadhayezibas
0

#15 du behöver inte kunna en enda kod för att bygga i frontpage.

IdaJ
0

Nåt jag inte gillar är hemsidor som spelar musik.

Jag tycker också att det är viktigt att man snabbt hittar den info man söker på en sida.

yadhayezibas
0

#18 Håller med!! Jag lämnar sidan illa kvickt om det är musik som inte går att stänga av! Ofta är det sån som upprepas hela tiden oxå….

Songhios
0

#18 o 19

Håller med till hundra om musik. Jag blir TOKIG när det kommer en truddelutt. Den sidan stänger jag omedelbart. Men USA folket är värre än värst på den punkten. Jag har en avstägningsknapp för ljud men nån har aktiverat den igen och jag hittar inte knappeländet!Skrikandes

Lill-Kisse
0

Lovade återkomma om Protopage www.protopage.com/  

Uppe till vänster finns en ruta som man ska klicka på för att ange ett namn, som blir namnet på hemsidan: "CLICK HERE to register and save your settings". Gör det och invänta ett mail som bekräftar  registreringen och plats finns nu på en webb. 

Längst upp finns några flikar som i en kortlåda. Klicka på en i taget och kolla innehållet, som är anvisningar och exempel man kan testa. Experimentera med en kategori som "Private" tills du blir nöjd med den. Sedan klickar du på "Public" när du tycker att sidan duger att visa upp. Då blir den läsbar för andra.

I början känns det lite vimsigt, men man får testa med en grej i taget, så växer man snart in i metodiken. Det är under "Add widgets" man hämtar hjälpmedel att placera på sin sida. En del kan man skriva egna texter i och andra passar att ladda upp egna foton i. Börja med de hjälpmedlen, så kommer det att lossna.

Lycka till!

SofiaJ
0

Vi har valt att lägga till en blogg till vår hemsida, det tycker jag är roligt, man får en bild av hur katterna har det till varadags och vilka personligheter de har om man har ett ställe där man kan lägga in lite lättae grejer och svammel.

Vet en del andra som har bloggar och det är roligt tycker jag att kunna läsa lite om vardagen hos de andra nu när det är helt dött på utställningsfronten här i norrland.

Så det är ett tips från mig.