Perser iFokus

Perser

Etikett01-allmänt-om-perser-exotic-standard
Läst 864 ggr
yadhayezibas
0

Oreda i rangordningen

Tar nu tacksamt emot alla tips, ideer och erfarenheter i detta ämne.
Här hemma har min unga hona(Signe) börjat sticka upp emot den hona(Ester) som ligger nummer 2 på rangordningen.  Hon går efter henne hela tiden och får hon chansen så slänger hon sig över henne och försöker bråka. Nu så är Ester väldigt stark och ingen annan törs ge sig på henne bortsett ifrån "alfa" honan då förstås. (Dock så tittar dom två bara på varandra och så är det bra.De vet var de har varann….)
 Men det börjar bli rätt jobbigt ändå både för Ester och för mig. För Ester är som en skugga på mig hela tiden, mkt mer än vanligt. Troligtvis för hon vet att hon får skydd av mig. Jag är ju inte hemma hela tiden heller och jag förstår ju hur stämmningen är här hemma när jag är på jobbet. Vad kan jag göra för att få ett stopp på detta? Är det bara att stå ut tills de rett ut det själva? Hur långt kan man låta "mobbningen " pågå?

Marita-L
0

Låt Ester få en kullGlad

Ja det är inte så kul när det blir så här men man råkar ut för det i mellanåt tycker jag..

En dräktig hona eller en hona som har ungar ligger alltid högst i rang. Så mitt råd är att para Ester om det nu går..para inte Signe just nu..för då stiger hon ytterligareFlört

Tänk också efter finns det något som har hänt som gör att det har blivit så…tex Signe har börjat löpa eller skall löpa eller nyss haft en kull . ja allt som har med hormonerna att göra..ja du vet nog vad jag menar…Cool 

/ Marita

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

yadhayezibas
0

Men jag har tänkt låta Ester vila ett tag nu. Hon har fått 2 kullar på kort tid. Planerar nästa kull ev i mars-april nån gång..

Kanske därför det inte visat sig förens nu då? Iomed att Ester gått dräktig.

Och Signe har jag tänkt ta kull på i vår sen oxå..

Kanske får ändra mina planer lite då…

Men när Ester varit dräktig så har hon ändå inte varit högre i rang än Astrid som är äldst och som bestämmer med järntass Glad

Marita-L
0

Ja ibland är det en hel vetenskap hihihihi Ja så var det faktiskt här med Felicity har alltid legat högst i rang även nu som kastrat och hon har aldrig gjort en fluga förnär… hon har bara "varit" tvättat alla å myst..men hon är äldst..hennes avkomma har också bara "varit" ingen har försökt ta över där inte…

Yarina är en höns mamma skall vara överallt har inte heller försökt ta över men hennes dotter Fiona har nu det sista då hon väntade sin första kull å förlorade sin bebis..ändrat sig lite i beteendet blivit lite mer sur..hoppas detta skall gå över då hon får sin nästa kull..om det nu blir så.

Crystal Pearl´s

yadhayezibas
0

Det enda som hänt är egentligen bara att jag har två hanar hemma nu.? Den yngre hanen har börjat så smått att ropa på tjejer ibland. Kan det har betydelse?  
Honorna går på p-piller alla tre. Även Signe som inte haft nån kull ännu. Just för jag vill de ska vila ett tag och för att vi har köpt ett nytt hus som vi flyttar till i slutet på januari. Vill inte ha små kattungar att flytta på då. Glad

Ester är för övrigt en sur bitch emot de andra katterna. Iallafall om de kommer innanför hennes radie som är på ca 1 m runt henne. haha!
Signe är jättesnäll mot de andra, visar aldrig nåt. Bara mot Ester… Inte ens mot hanarna som annars får ta en del boxar ifrån de andra två bitcharna.

Ja det är inte lätt att förstå sig på dom… Kanske bara får ha is i magen o vänta ut dom..

Marita-L
0

Ja vänta du ut dom..de har väl lite av det där som vi kärringar kan ha ibland hihihihiFlört

Crystal Pearl´s

Annkis54
0

ja..jag tror att det är det man ska göra
ha is i magen, för vi förstår oss ju inte alltid på deras rangordning o byte av rang mm.
naturligtvis under förutsättning att det inte blir storbråk o att de gör varann illa.
se bara till att ha alla kloklippta

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

manbukten
0

Is i magen är det bästa, de brukar kunna föstå varandra för det mesta. Men har du en bitchi hona så kan de ju desto värre dyka upp till och från. De gillar inte varandra hellt tänkelt Avakta och se framöver vilket det är

Lycka till

mona

Alsace
0

Har du testat att sätta in feliway i kontakterna. Det kan lugna lite.. Själv har jag fått placera ut den som är högst i rang då andra honor inte blev parade, samt att hon parade sig med hanen fast hon inte löpte.. Vill inte ha problem och trots p-piller m.m. Hon är så tokig så lät hon hanen para fram till hon skulle föda,om jag inte särade på dem. Har aldrig varit med om ngt sådant.

Men när hon skulle slåss med den dräktiga honan som skulle ha bebisar inom ngr dagar fick det vara nog….Så nu har honor som inte haft bebisar på över 2 år blivit dräktiga  och en ung perser flicka försöker bli ranghög Bitchens dotter,,hon försöker själa bebisar och slåss med de äldre….men det är inte ngt större problem för de äldre tycks inte värka bry sig om hennes tilltag. De är lite äldre och tittar mest på henne och uppfostrar henne mer som en kattunge……..

Bitchen kommer att komma hem när foderkatten ska tillbaka till sitt hem, men det var den enda lösningen jag hade och hon har haft sina kullar som hon får ha. Nu är hon som tur är hos en av mina vänninor och vi bor inte långt ifrån henne så jag ser henne ofta… Men hoppas att hon inte är lika ranghög när hon kommer hem..Vill för allt i världen inte omplacera henne……trots att hon e en råtta så e hon min råtta……

heliotropes
0

Att ha honor gå med hannar är väldigt stressande för honorna, de går på pass hela tiden och blir lättare griniga även på andra honor. Den erfarenheten har jag gjort flera gånger.

Eva // medarbetare på Perser

Marita-L
0

#9 Jag med Glad mina hanar bor i var sitt rum med stor rastgård i katthuset, honorna bor här inne i boningshuset..mkt lugnare å harmonisk sedan har jag inte behövt sätta någon på piller än för det är ingen hane som har lockat dom till löp… och det är mycket posetivt.

Sedan har hanarna ätit upp sig i vikt keliga å utan stress så dom har visat mig att dom har det så bra..tillsammans med var sin sällskapsdam som är kastreradCool

Tänk om man fick välja själv så skulle jag velat ha alla i min säng å gosat runtCool

Crystal Pearl´s

heliotropes
0

#10 Visst skulle det vara mysigt,Cool ibland så slår ens tanke på om man inte vore uppfödare och ha bara en "bunt" kastrater och gosa med..mmm!!mysmysGlad, men men..det är ett val.

Marita-L
0

hahaha precis så tänkte jag i dag..hahaha en bunt tjocka kastrater i sängen att gosa med…så mysigtSkrattande

Crystal Pearl´s

yadhayezibas
0

Fast jag kan inte påstå att jag tycker att mina honor är stressade.Hanarna är ju väldigt lugna o snälla o harmoniska. Besvärar inte honorna.. Och vi bor stort så de har gott om plats.

Lustiga är att efter att jag skrev här så har Ester och Signe hållt sig lugna. Inget mer påhopp lr muttrande… så håll tummarna nu att de rett ut sina problem.

Alla våra katter ligger i sängen på natten. Glad Får knappt plats själva..

Marita-L
0

vad skönt… vad gott ni måste ha det..få sova med katter som täcke hihihihi jag har just nu alla honor å kattungar i sängen plus mina två små hundar men ändå är det gubben som tar mäst plats..fniss

Crystal Pearl´s

heliotropes
0

#13 Dom hörde nog..du talade/tänkte ju om trollen.. hihi!

Soffan här hemma blir man täckt av katter direkt man sätter sig, det kan ju ibland vara liiite jobbigt för det slår ju aldrig fel att man har glömt något och ibland känner man sig som en jojo i och ur soffan, så man får plocka av missarna en efter en flera gånger om.Skrattande

yadhayezibas
0

#15 det där känner jag igen haha!! Fast hos oss ligger de helst på husse i  huset av nån anledning. Och jag tycker synd om dom ifall han ska springa o hämta nåt så jag får snällt springa Skrattande

Men det är bra mysigt med katterna i sängen. Dock så är våran unga hane rätt jobbig. För han kommer mellan kl 5-7 och ska kela och han verkligen slänger sig på oss. 4½ kg klumpig katt! Och jamar o spinner jättehögt.

Alsace
0

Alla våra katter+ hunden fördelar upp sig i sängarna. Ngr ligger hos mig och barnen har minst en katt var….Det verkar som de har gjort upp själva vem som ska ligga var…Min jessie och hanen, samt hunden ligger hos mig..Sedan försöker min lilla hund uppfostra katterna och det kan hon ju försöka med…..för det går inteSkrattandemen det kan vara ganska kul att studera deras betende ….

Jag upplever inga större problem och när det blir problem är det till för att lösas…man får vara lite påhittig i bland och det viktigast är att alla mår bra,,,,,,både djur och människor…Skrattande