Perser iFokus

Perser

Etikett: 02-allmänt-kattprat
Läst 765 ggr
SussiF
0

Intressant sida om FIP

Annkis54
0

sparar den, så jag kan läsa vid tillfälle
Tack sussi

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Annkis54
0

hmmm…så här står det där inne
Infectious Peritonitis (FIP), an infectious disease that kills one in 100 cats.
kan det verkligen stämma

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

IdaJ
0

Fast om man klickar sig vidare står det så här: FIP is the cause of death of 1 in 100 cats seen at veterinary teaching hospitals throughout the U.S. Så det kanske är 1 av 100 sjuka katter som har det?

[Guardians]
0

SVA har annars en bra skrift om FIP utbrott i flerkattshushåll på svenska http://www.sva.se/upload/pdf/Djurh%C3%A4lsa/Katt/FIP_katthushall.pdf

Bigblomman
0

Det är fruktansvärd lömsk sjukdom som man tyvärr inte upptäcker förrän det är för sent. Trots att forskning pågått i 45 år har de inte kommit upp med något botemedel… jag undrar vad det är som fattas för att få fram en kur eller ett helt säkert vaccin???

SussiF
0

Det jag tyckte var intressantast är att dom håller på att samla in pengar för att kunna ta fram en DNA-metod för att upptäcka FIP på katt tillsammans med UC Davis

Så här står det i listmailet jag fick :

Dear Cat-Loving Friends…As we all know, FIP is the most dreaded of all cat killers -- and is, at  present, both untreatable and 100% fatal. However, the wonderful researchers & geneticists at UC Davis are making progress in unlocking the mysteries of this terrible disease -- discoveries which could eventually lead to options in both identification and treatment of FIP.  I hope to live  long enough  to see the day when the ghastly spectre of FIP will change forever. UC Davis researchers need financial help to proceed with their studies.  Please, please pass this newly-created website along to every single person you know who loves cats:  it explains about FIP and tells how to help.   We are determined to get the money for this research.  I lost my heart to a kitten who died of FIP.  Many of you have, too.  Please help.  This time, dear friends, after all these years of watching the horrible toll of FIP,  there truly is hope on the horizon.

yadhayezibas
0

Hur vet man att de har fått FIP egentligen? Jag har aldrig sett en FIP katt så jag har ingen aning…

Annkis54
0

enda 100% säkra är obduktion
katten dör av sjukdomen…eller blir så himla sjuk så att man tar bort katten…o om då vetten misstänker FIP så är det obduktion som gäller.
men det finns viss provtagning oxå som kan "indikera" FIP
vissa blodprover tror jag..o prov på vätskan i buken vid våt FIP
Jag har inte haft nån katt i mitt katteri som har dött av FIP, men en katt FRÅN mitt katteri..som jag såg dagarna innan han togs bort…o han var såååååå sjuk…döende…o då obducerar man

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se