Bara en stilla undran......
Hur ofta tar ni referenser på uppfödaren eller köparen? Om ni tänker köpa ELLER sälja en katt till avel, utställning eller sällskap, av/till en uppfödare eller "vanlig sällskapsköpare" som ni inte känner, kollar ni upp denna då? (under förutsättning att sällskapsköparen har köpt katt av en annan uppfödare, annars blir det ju svårt)
Frågar ni någon gemensam bekant, kanske en annan uppfödare, uppfödarens tidigare kattköpare om hur uppfödaren är? Kollar ni bara i vissa fall,kanske när ni får "dåliga vibbar" eller kollar ni upp alla ni inte känner sen innan?
Lämnar ni referenser och information om andra uppfödare om någon kontaktar er angående en uppfödare ni känner?
Eller lämnar ni bara info om ni har positiva saker att säga, eller kanske enbart om ni skulle känna till något negativt om uppfödaren/uppfödningen?
Jag har personligen försökt att kolla upp alla köpare OCH uppfödare innan, och om jag någon gång i framtiden ska köpa in nån mer katt av en uppfödare jag inte vet nånting om så kommer jag kolla upp denna i den mån jag kan innan.
Jag har bara positivt att säja om ALLA uppfödare till mina inköpta katter, ni är guld värda och ni är jättebra mentorer, alla på sitt sätt! Tack för att ni finns!
Men jag kan berätta att jag har backat ur att sälja kattungar vid flertalet tillfällen då jag känt "dåliga vibbar" både hos uppfödare och sällskapsköpare och jag är glad att jag pratat med flera personer som "känt" till personen ifråga så att det blir bra i slutändan.
Det händer ofta att personer kontaktar mig både på telefon och via mail för att kolla upp någon av mina "bekanta" eller uppfödare jag har köpt katt av och jag berättar alltid det jag vet.
Med facit i hand är jag glad att jag blev varnad för en uppfödare, annars hade jag inte fått reda på alla problem som varit med den uppfödningen förrän det var försent.
Hur gör ni själva då ni tar kontakt med en uppfödare om ni är intresserad av en katt?
Själv lämnar jag alltid referenser och hänvisar till mina katters uppfödare om hon/han vill kolla upp mig.
Vad tycker ni? Ska man ALLTID kolla upp den man ska köpa av eller sälja till?
Behöver man ta referenser? Eller går ni enbart på "känsla"?
Det kan ju vara så mycket mer än otillåten avel som kan gå snett, vanvårdade katter och sjukdomar mm,mm.
Hur gör ni???????
//Lena
SVERAK-diplomerad uppfödare
och
Lycklig självbo!
/\ /\
(>';'<)
('')('')_')~

Självklart kollar man upp köparen i möjligaste mån.Är det en privatperson är det ju svårare men är det en uppfödare så är det ju lite lättare.
Stolt ägare till tre La permer
jag kollar oxå så mycket jag kan…men sen vill jag även bilda mig en egen uppfattning. Allt man hör behöver ju inte vara sant.
privatköpare kollar jag att namn o telefonnummer mm stämmer med nätet. O så kollar jag runt lite bland andra uppfödare ifall de har hört talas om dem. Så har jag en liten "sälj inte till-lista":):)
Får jag dåliga vibbar så backar jag direkt. Han flera gånger råkat ut för "dåliga köpare" så jag är med försiktig nu. Men trots min försiktighet så sitter jag nu med en oseriös uppfödare….som jag har backat på köpet, precis i dagarna. Så hur försiktig man är försöker att vara så kan man inte gardera sig till 100%
_Lämnar ni referenser och information om andra uppfödare om någon kontaktar er angående en uppfödare ni känner?
_om det händer så lämnar jag bara den info som jag vet eller har sett själv..inte hörsägen.
_Hur gör ni själva då ni tar kontakt med en uppfödare om ni är intresserad av en katt?
_jag berättar i korthet lite om mig…katteriet o hur många år jag har hållt på. mm mm. referenser lämnar jag om de vill ha det.
O om jag vet att det går nåt skitsnack om mig…som jag vet att det har gjort flera gånger under årens lopp, så kanske jag tar upp det. Bättre att förekomma än förekommas.
Jag tycker att det är svårt att alltid kolla upp…man får inte glömma att det går så mycket skitsnack "därute" som inte har en uns sanning i sig. O har man varit med om det så tror jag man passar sig extra mycket innan man lyssnar på vad andra säger. Naturligtvis så lyssnar man o kollar upp med nära vänner…men när det går utanför den "ramen" så lyssnar jag inte så mycket.
Om mina uppfödare hade lyssnat på att prat som gick om mig så hade jag inte fått köpt flera av mina katter. Men turligt nog så var det rejäla personer som inte lyssnade på skitsnack.
Ja…svårt är det iaf o veta hur man ska göra
magkänslan betyder mycket
Oj, nu drog jag iväg hehehe
Jag har bara sålt till en uppfödare. Och henne litar jag på till 100%. Om en uppfödare frågar mig om kattunge så kollar jag upp han/hon så mkt jag kan. Om det finns några tråkigheter lr inte. Självklart bildar jag mig en egen uppfattning oxå.
Sällskapsköparna är svårare tycker jag. Men jag brukar gå på magkänslan. Jag hoppas att jag lyckats hitta bra hem till sällisarna jag sålt men man kan ju aldrig vara 100% säker.
Om nån frågar mig nåt så säger jag oxå bara sånt som jag vet är sant. Skulle aldrig fara med osanning om nån person.
När jag kontaktar en uppfödare, vilket händer ibland, då berättar jag om mig själv om mina katter min plan för katten ifråga med mera. Jag tipsar även om min egen hemsida.

Ja, de här är en svår sak, visst kollar jag runt lite, men jag måste ju bilda mig en egen uppfattning, Man kan ju bli nekad för att man känner fel personer enligt vissa människor. Man måste vara noga att inte prata skit om folk,… Samt lyssna på all skit som snackas om folk. Försöker hålla mig till fakta och har blivit tillfrågad om en säljare och tyvärr enligt min uppfattningen en icke seriös säljare. Men sa inget i det fallet då katten redan var köpt och vad jag hade sagt hade bara sårat mer än vad det skulle göra ngn nytta……… när jag inte kunde säga ngt positivt så jag sa att jag inget visste om uppfödaren. (Det menas inte att det behövde vara ngt fel på katten hon hade köpt.) De är glada för sin katt och jag e glad att jag inte sa ngt den gången,,,,,,Har nekat folk att köpa, känns det fel från början så blir det oftast i förlängningen,, har tvekat ngr gånger men låtit köpet gå igenom och de två katterna har jag fått tillbaka inom ett år,, så jag följer min magkänsla nuförtiden……
Jag kan ibland höra mig för om jag är osäker men oftast skapar jag mig en egen uppfattning efter samtal å besök.
Jag vet att det finns dom som gör allt i sin makt att prata illa om andra så jag försöker att lägga dövörat till å skapa en egen uppfattning.. ibland visar det sig stämma ibland är det så fel som det kan bli.
Ang. Köpare så om dom har katter från andra uppfödare så händer det ibland att jag har slagit ett telefonsamtal / mail å hört mig för samtigt som jag har skapat mig ett eget tycke.
Jag råkade ut en gång för ..en köpare som ville ha en katt ifrån mig och hadde köpte en från någon annan jag lyfte luren å kollade med den uppfödaren hur den köparen var..h..n hadde inget gott att säga om den köparen men det visade sig att köparen var toppen.
/ M
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus