egen avelshane
Jag har lite funderingar kring det här med en egen avelshane. Jag har två kastrater och en hona. Vad tror ni som har erfarenhet av att ha en egen fertil hane hemma? Tacksam för alla tips och råd.
Maria

Kan väl börja med att, en hona är för lite till en hane. Två till ter honor rekommenderas vanligtvis.
Men det är också beroende hur stark drift han har vilket varierar
Vad gäller dina kasrater brukar de ses utan problem av en fertil hane.
Men det finns alltid undantag
troligtvis ja, så är en hona för lite till en hane.
just nu står jag utan fertil hane, men det är bara ett "mellanläge":)
men i mitt katteri kommer det bara att finnas en fertil hane.
O han ska leva med oss som familjemedlem (peppar peppar:):)
Just nu så har alla mina honor löpt om vartannat, (5 st) o jag har funderat lite om möjligheten att låna.
Först o främst så är det nästan omöjligt att få låna nån, o hittar man nån så är det kanske inte rätt färg.
Så jag valde att sätta p-piller på mina honor o invänta min nyinköpta hanes fertilitet:)
Jag har haft tur genom åren, på det viset att jag bara har haft strilfria hanar. Men ska man köpa in en så bör man i alla fall kolla föräldrarna bakåt..om de har strilat eller inte.
Ingen säkerhet åt nåt håll där men troligare i alla fall att man får tag på en strilfri om generationerna bakåt har varit det.
O så ska han naturligtvis vara DNA testade o PKD fri, tycker jag.
vad har du för färg på din hona???
har du eller ska du starta en uppfödning??
många av oss har nog gjort helt fel när vi startade våra uppfödningar…o köpt katter som inte alls passar ihop färgmässigt..o i värsta fall tom är förbjudna att para:):)
fråga oss gärna. vi hjälper dig gärna