PKD-test
Sitter och vntar på mitt beställda PKD-test som aldrig verkar komma, men får då en liten fundering. Måste man testa sin katt om bägge föräldrarna är fritestade från PKD? Och om man inte måste det brukar ni begära kopior av testen från föräldrarna då istället så att man har det hemma som säkerhet?

Alla gör olika när det gäller detta. Men jag testar inte avkommor efter två fria föräldrar. När jag säljer avkommor efter mina fria djur medföljer alltid kopia på deras fritester. Likaså vill jag ha kopia på fritester när jag köper in något nytt.

# okej då vet jag ska hra med minuppfödare om hon har några papper på detta.. annars får det nog bli test ändå.. för jag vill ha det på papper.
För visst är det så att när de är dna-testade så kan det inte vara någon fara. För genen kan väl inte uppstå spontant eller hoppa generationer?.

Hej!
Detta är en tråd som jag inte sett förut, så mitt svar är lite sent…
PKD-genen är dominant, såvitt man vet idag, så den kan inte hoppa mellan generationerna.
Men forskningen går framåt och det finns flera olika typer av PKD, så det är bäst att inte luta sig tillbaka och känna sig säker i all evighet.
Har du inte papper på föräldrarna, vilket du ska kräva, så måste du testa ungarna för att vara säker.
Jag testar inte ungarna efter fria föräldrar som testats med DNA, annat än som en extra service till köparna, t ex vid export. I övrigt gör jag som KungBores föreslår.
MVH Erna
www.yamacatos.se
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Hej Jag tester inte djur efter fria föräldrar. Men i pappren från us. davis står klart och tydligt att det gäller gen1 Gribbles kallar det pkd1
Om jag förstått saken rätt finns det tre gener. Men hor persern har man bara hittat gen1 vara drabbad. men som Erna säger kan det komma nytt. har också hört vart tredje led. Skickar också med papper på föräldrar som är testade
Oj såg nu denna är sedan Juni opps gammal

Är katterna DNA testade fria eller scannade fria?
Är dom DNA tetsde fria är det okej men är dom bara scannade så skulle jag vilja ha ett DNA test som visde att dom är fria.
Stolt ägare till tre La permer

Det visade sig att föräldrarna var ultraljudade, så jag dna-testade och Doris var DNA-fri. Men nu mera så är hon ju kastrerad.
De katter jag och Ida har köpt in efter detta har alla varit efter DNA-testade föräldrar. Känns lugnare tycker jag, vill inte ta risken att köpa en katt som bär på PKD.
bara för att klargöra för mig själv
när man pratar om var 3.e generation, så menar vi väl
1,4,7,10 osv
för 1,3.5.7.9 osv, blir ju varannan generation
lätt att bli hemmablind:)
i övrigt så testar jag inte varje generation som finns här hemma.
Men om jag har köpt in en katt så testar jag troligtvis de katterna även om jag har fått kopior
Jag testar alla katter oavsett.

Jag testar alla inköpta och mina egna blir det var 3:e led.
Jag tycker det känns bra att kunna visa ev kattungeköpare så bra underlag som möjligt. Dessutom är det så pass billigt idag så varför ska man inte göra det ?
Nu låter det som om jag har massor av katter och köper in en massa också, men så är det inte. Bara som ett förtydligande.