Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 1825 ggr
Marita-L
0

Genetisk fråga

En svart smoke ..avkomma från två tabby föräldrar kan den bära på tabby genen? (alltså vara tabby genetiskt )

Jag tror så iallafall
men behöver mer än mitt eget svarCool

Man kan ju DNA testa solida om dom bär på tabby genen eller har jag helt fel?

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Imasy
0

Din första fråga låter jag vara osagd ;)

Men jag är helt säker på att jag läst i nått nr av Våra Katter att det går att testa om de är bärare.

Chakmools
0

Två solida kan inte ge tabbybarn.

MVH Helena

SussiF
0

Det går ju alltid att DNA testa, precis som du säger. Jag tror att en katt kan bära på tabbyanlag utan att det syns i pälsen :-)

Marita-L
0

Om man har en solid katt å skickar DNA test på om den är tabby genetisk.. vad menas med det då?

Nu menar jag Fenotyp & Genotyp

För visst kan du se ut som en solid (fenotyp )men vara en tabby (genotyp)

Crystal Pearl´s

SussiF
0

Då är genotypen tabby och fenotypen solid

MonicaLagerquist
0

Två solida katter kan inte få mönstard avkomma.

http://www.kattgenetik.se/palsmonster/

Stolt ägare till tre La permer

Marita-L
0

#6 Ja det vet jag..

men om katten ser ut som en solid men är i själva verket en tabby

Crystal Pearl´s

IdaJ
0

Tabbyanlaget är alltid dominant och kan inte bäras dolt. Däremot kan ju en solid katt se tabbymönstrad ut. En svart smoke kan inte bära på tabbygenen.

Marita-L
0

Och den kan inte vara tabby genetiskt heller då?

Vad är det för DNA tester man testar då…om man är osäker på om katten är tabby eller solid?

jaja lite svar har jag fått så jag är nöjd så här Glad

Crystal Pearl´s

IdaJ
0

Jag skulle tro att det är tex röda katter som kan se ut att vara tabby men lika gärna kan vara spökmönstrade solida som man testar.

Niffi
0

Det är ju redan sagt ovan. Agouti kan inte bäras dolt efter som agoutigenen är dominant. Däremot kan solida katter ha spökmarkeringar men är inte genetiskt agouti. Det senare är speciellt vanligt på röda och creme.

miascharming
0

En solid katt KAN vara genetiskt tabbymönstrad.

Den är då INTE bärare utav tabby…utan ÄR tabby genetiskt & Solid fenotyp!!

// Mia

Niffi
0

#12 Tabby kan ALDRIG bäras dolt eftersom agoutigenen är dominant.

Däremot kan en genetiskt solid katt ha tydliga "spökmarkeringar" och är då fenotypisk agouti.

Är en katt tabby/agouti så syns det och den kan aldrig se solid ut.

Förenklat kan man säga att alla katter i grunden är mönstrade (precis som att alla katter i grunden är svarta eller röda). Avsaknad av agoutigenen gör att mönstret döljs och katten blir genetiskt solid. Har katten däremot agoutigenen 'A' så blir katten mönstrad. Beroende på hur väl mönstret döljs så får den solida katten mer eller mindra tydliga spökmarkeringar.

På agoutigenen finns olika locus där anlaget för de olika mönstren finns t ex 'Ss' spotted som har ett eget locus eller 'Tt' tickad, 'tb' tabby och 'tm' tigré som har samma locus.

miascharming
0

# 13

Ok- detta är svaret jag fick ifrån UCDAVIS…men då har väl dom  svarat mig fel då.

Jag ställde nämligen den frågan till dem angående min solida katt…dom svarade att en solid katt kan vara genetiskt tabby…

Självklart trodde jag att jag fått rätt svar ifrån dem.

P.S Du skriver FLERA gånger att tabby eller agouti inte kan bäras…JAG vet att man inte kan vara bärare av tabby.

Antingen är katten genetiskt tabby eller ej …oavsett vad katten visar .

// Mia

Summerwinds
0

Tabbygenen kan som sagt inte bäras men det finns ju vissa färger där det kan vara svårt att se om det är en tabby eller inte. Jag vet tex en creme perser, som är en fenotypisk creme, tävlar som en creme men har fått tabby kattungar med en solid hona. Jag kan också tänka mig att det kan vara svårt att se på tex cremesmoke/silvertabby, creme-vita och andra höggradigt vita färgkombinationer.

Niffi
0

#15 Det syns om en katt är tabby, helt klart. Katten behöver ju inte ha det distingta pälsmönstret men det finns ju andra kännetecken som visar om det är en agoutikatt eller ej. Jag tänker på nosspegel, tumavtryck på öronens baksida, ljusa morrhårskuddar och haka mm mm.

Det valigaste felet och det som är bra mycket svårare är att se om en solid katt verkligen är solid men med spökmarkeringar eller ej. Detta är ju speciellt svårt på röda och creme. Däremot har jag aldrig hört om en fenotypisk solid som är genotypiskt agouti. Detta eftersom att alla katter i grunden är mönstrade men där vissa saknar agoutigenen vilken gör att mönstret döljs. När det döljs dåligt så blir det spökmarkeringar.

yadhayezibas
0

En vitfläck kan man faktiskt missa mönstret på. Min Ester som är blåsilver agouti VAN henne är det jättesvårt att se det på eftersom hon har så liiiite färg.

Summerwinds
0

#16 jag tänkte samma sak och trodde de hade reggat honom fel. Jag har sett honom förut och såg honom igen i helgen och visst ser han creme ut. Han saknar tydliga tecken (glasögon, ljus haka osv osv). Så visst finns det fall där det kan vara svårt att se.

Erna
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag har inte sett denna tråd tidigare, men det ser ut som att några klarlägganden av begrepp behövs.

Ofta blandas två begrepp ihop, nämligen tabby och agouti.

Det är 2 helt olika saker.

En agouti kan vara tabbymönstrad och en solid kan vara tabbymönstrad, så UCDAVIES har helt rätt.

ALLA katter har ett pälsmönster (aby, tigre, tabby och spotted) som syns mer eller mindre.

Se bif bild, kattungen är svartsmoke (altså solid) men har tydliga tigrétecken.

En agouti har typiska tecken, dvs line runt nosen mm, medan en solid alltid har helt färgad nosspegel.

Så svaret till dig blir; två solida kan aldrig få agoutibarn, eftersom agouti är dominant, men däremot solida med tecknade pälsar, t ex tabby.

Läs gärna min genetikserie om silver och golden som finns på på min site under Artiklar.

MVH Erna

www.yamacatos.se

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Bullan
0

#19 Tack för klargörandet hära Skrattande Precis så hära har jag också lärt mej!

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*