Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 1026 ggr
Mixoticas
2008-09-20 22:20
0

Kejsarsnitt

Jag har under eftermiddagen kommit hem efter att ha varit på djursjukhuset och snittat en av mina honor.

Jag är lite nyfiken på era åsikter om ni tycker att jag skulle ha snittat eller haft is i magen.

Min hona fyller snart 3 år och har haft 2 kullar tidigare där det inte har varit några som helst problem med förlossningen och dessutom har det gått snabbt.

I går eftermiddag vid halv 5 födde hon en liten tjej och den kom snabbt och utan några som helst problem. Sen hände det absolut ingen ting.

Honan var lugn och pysslade om sin lilla, var uppe och åt och drack samt var på låda ett flertal gånger.

Det jag kännde som var olustigt var att jag kände att hon hade bebisar kvar i båda livmoderhornen men jag var igentligen inte orolig för mamma katt mådde jätte bra.

I morse vid 9 hade det förtfarande inte hänt någonting och hon var fortfarande inte orolig eller verkade må dålig på något vis men jag rinde till djursjukhuset och rådfrågade dom.

Djursjukhuset tyckte också att det var lite olustigt att jag kände bebisar kvar i båda livmoderhornen men talade om att det inte är onormalt att honor kan vila upp till 24 timmar när dom har tömt det ena livmoderhornet i väntan på det andra. Men nu kände ju jag bebisar i båda.

Jag valde att åka in och undersöka honan och visst fanns det bebisar i båda livmoderhornen och dom låg längst upp i livmoderhornen utan någon tendens till att bli nerdrivna.

Jag valde att snitta och hem åkte jag med yttligare två söta tjejor Skrattande 

Mamma o bebisar mår bra men jag är som sagt nyfiken på hur ni skulle ha gjort om ni hade varit i min situation.

Väntat eller snittat???

MonicaLagerquist
2008-09-20 22:25
0

Jag skulle ha väntat eftersom att honan mådde så bra.

Stolt ägare till tre La permer

manbukten
2008-09-20 22:36
0

Jag skulle väntat, men man ska vara medveten om att väntan riskerar de som ligger kvar. men honon är viktigast i dessa fall. Men jag tycker inte du gjorde fel. och det är svårt att bedömma på avstånd. Nu gick ju allt. Slutet gott allting gott.

Grattis till de små

Marita-L
2008-09-20 23:15
0

hm… ja jag vet inte.. en hona kan må bra en tid även om bebisarna dör där inne, så man vill ju ha levande bebisar också så du gjorde nog rätt.. jag menar du väntade ju och hur länge skall man vänta?!

Hon kanske hadde fått i gång allt igen å fött eller så inte…huvudsaken är ju att dom mår bra all ihop.

Super Grattis !!! Hoppas att få se lite foton med tiden.

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Annkis54
2008-09-20 23:22
0

ja..som du vet så hade jag väntat
men det är ju du som har erfarenhet o kunskap om henne
så jag tycker DEFINITIVT inte att du gjorde fel
så supergrattis till dina 3 paddor
krama mamma katt:)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Mixoticas
2008-09-21 00:58
0

Tack alla för era svar och även Tack Annki för att du alltid finns till hands Skrattande

Det fanns även en annan orsak till att jag valde snittet.

Djursjukhuset har jour 09.00-12.00 lördag o söndag. Jag har ca 6 mil dit och hade nått hänt mamma katt på mellan jourtiderna så hade jag haft 20-25 mil till Strömsholm.

Det känndes inte direkt spännande att eventuellt få åka så långt och jag ville inte riskera vare sig mamma katt eller bebisar då jag visste att dom levde för jag kännde deras sparkar.

englagirl
2008-09-21 01:10
0

Fortsatt lycka till med dina bebbar.

// Lena

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

Lovelines
2008-09-21 01:56
0

Halloj gumman!

Hoppas Fanny o bebbar mår skapligt nu!

Du gjorde helt rätt att åka med henne.

I de kullar jag hade på henne som uppfödare till henne så var förlossningen över på mindre än 2 tim. Kull nr 1 blev det 4 st i kull nr 2  5 st. Och längsta mellanrummet mellan bebbarna var ca 40 min. Så att vänta och riskera kanske Fanny´s och bebbarnas liv gjorde du helt rätt. Som du vet så fick jag ju snitta Ayla och då väntade jag mer än 24 tim. Samma här då…. hon var lugn och inga värkar alls inte äns en sammandragning. Det visade sej ju att hon hade bara tömt ena hornet och det låg två kvar i det andra.

Lycka till med bebbarna nu o pussa på Fanny från mej!

//Kram Lena

S*Loveline´s Perser

www.lovelines.se

u-marklund
2008-09-21 12:14
0

Hejsan, jag har varit med om detta för läääänge sen, 25-30 år sen.
En bondis födde en kattunge, och sen var det stopp, detta var på den tidiga morgontimmen, innan det var dags att stiga upp.

Kvällen efter, alltså mer än 24 timmar, födde hon sex till levande friska bebisar, alla klarade sig.
Så man kan vänta om man har is i magen och om honan verkligen ser frisk och pigg ut.

SussiF
2008-09-21 12:57
0

Jag tycker du gjorde rätt. Man brukar kunna känna på sig vad man ska göra från gång till gång. Lita alltid på din egen intuition! det brukar bli rätt då.

Jag har haft en hona som först fick en liten kille och sedan var hon precis som din, lugn och hur vanlig som helst. Jag ringde och frågade hur jag skulle göra och veterinären sa att det kan gå ända upp till två dygn utan att det är någon större fara. Och mycket riktigt. Då det nästan hade gått två dygn fick hon ytterligare tre välskapta och friska ungar och allt förlöpte väl det första dygnet. På andra dygnet ville hon inte riktigt bry sig om den förstfödde hur jag än gjorde, han dog efter några timmar. Troligen var det något invärtes fel på honom som hon, av någon outgrundlig anledning, kände på sig. Övriga tre mår hur bra som helst och har passerat 5-års gränsen :-)

Kittentotts
2008-09-21 13:14
0

Jag hade väntat, de kan ju föda med dygn imellan

Har fått lära mig att så länge mammakatt mår bra så är det ingen fara

/ Carina

Cybercat
2008-09-21 15:23
0

Jag tycker du gjorde helt rätt som åkte in - magkänslan får styra. Jag hade nog inte åkt in, men jag var ju INTE DÄR, så därför tycker jag din magkänsla är den som måste vara avgörande. Däremot hade jag försökt få igång förlossningen hos vet innan jag snittade.

Erna
2008-10-29 22:40
0

Hej!

Du kunde ha gjort vilket som, men.. säkraste var ju att snitta och jag tycker att du bör lita på veterinären som ansåg att det borde göras. Risken att de andra hade dött var ju stor, så jag tycker att du gjorde det rätta.

MVH Erna

www.yamacatos.se

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se