Perser iFokus

Perser

Etikett: 03-avel-genetik-uppfödning
Läst 1515 ggr
IdaJ
0

Färghjälp!! Smoke eller svart???

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En av kattungarna trodde jag var svart när han föddes men sen kom det silver i botten så jag antog att han var smoke…

Men nu kommer det svart i botten igen!!! Han är alltså randig, svart-vit-svart!!! Det finns ju ingen sån färg!!

Vad ska jag regga honom som? Svart eller smoke?

Han har inget silver i ansiktet. Kan han vara "frostad", "fever coat"? Men då brukar de väl vara vita i topparna och dessutom redan när de föds?

Någon som varit med om nåt liknande? Eller är det inte konstigt alls?

Dessutom är hans trampdynor väldigt ljusa, de andra i kullen har betydligt mörkare trampdynor…

(Mamman är shaded silver och pappan rödmaskad)

heliotropes
0

Jag tror ju endå på att han är en svart..med något varm nyans.

Jag har sett en del solida pälsar på kattbarn som varit väldigt randiga mörk,ljus omvartannat och sedan när de blivit närmare året har de blivit jämt solida…. .men visst förekommer det även färgmässigt usla smokar.

Men helt 100 säker på hans färg är jag inte…!!!

Eva // medarbetare på Perser

ixidixi
1

Svart tror jagFörvånad

Naquita
0

jag tror han är frostad sök på frostad så kommer det upp lite info, bl.a på hittekatter.ifokus =)

Mustang
0

Å amatören här tycker att han är söt! Fast det är ju ingen färg….

Vilka blåa ögon!

/Anne ; )

MonicaLagerquist
0

Du skrev just det som jag tänkte skriva.

Kattutan men stolt Plåtis ägare

IdaJ
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag börjar nog tro att han är frostad ändå. Tyckte det var så självklart att han var en smoke eftersom han var mörk då han föddes och blev ljusare i botten efter ett tag. Har alltid trott att frostade kattungar var ljusa i topparna…

Undrar vad det är som har gjort att han blivit det? Har läst att värme kan ge frostning också, det kanske har varit varmt i linneskåpet :) En infektion tror jag knappast för då borde det ha märkts om inte annat så på viktkurvan.

Marita-L
0

Ser ut som lite feber päls. på en svart kattunge. Söt i allafall.

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Naquita
0

#6 kattungar är så känsliga därinne i magen,det räcker med att mamman haft en liten feberfrossa knappt märkbar för oss människor för att han ska ha blivit frostad. söt är han iaf och han kommer säkert bli en mycket svart sötnos som stor=)

Kittentotts
1

Jag har haft e kattunge med så kallad feber päls(svart hona)

Jag vet inte varför hon fick det, ingen vet, för hon mådde bra och va stark hela sin uppväxt. Idag är hon svart iallafall:))

/ Carina

Amorstroll
0

Hejsan!

Jag tror detta lilla söt troll är en svart kille!

Kram Lisa L S*Amors Troll

Sidentassen
0

ABSOLUT SVART !!!!

Hälsar Lotta P

Erna
0

Hej!

För mig ser han ut som en svart!

Det är inte ovanligt att de skiftar i färg, speciellt när mamman är silver. På kroppen är alla svarta kattugnar grå eller brunskiftande. Om huvudet är helt svart är det en svart. Helt 100 kan man ändå inte vara.

Jag hade nyligen problem med en av mina honor, som  jag alltid trott varit blå. Hon har även tävlat som blå. När hon fick sin andra kull med min svarta hane, fick hon en tydlig svart smoke hane. Den enda möjliga förklaringen var att hon fått silvret från sin mamma som är svartsmoke. Nu är den blå mamman omreggad till blåsmoke, fast det syns inte på henne att hon är smoke.

MVH Erna
Medlem i FGK - en IDP-förening
www.yamacatos.se

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

Tidlosa
0

För mig: svart

SofiaJ
0

Kan tillägga att kattungen inte var frostad när han föddes, då var han helt svart även i botten. Så om han är frostad har han antagligen fått en infektion efter han föddes. Eller?

Han borde väl inte ha fått den i magen då ingen av de andra verkar vara frostade och eftersom han inte verkade vara det när han föddes.

SofiaJ
0

Putt

Marita-L
0

Tack Flört

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Erna
0

Hej!

Som jag sagt på ett annat ställe här, så finns nästan inte begreppet feberpäls alls, då nästan inga kattugnar haft feber som man trott.

Orsaken till silvret eller den randiga pälsen är ärftlig, foderbyte, avmaskning eller vaccination som lämnar spår i pälsen, men då på kroppen.

I ditt fall med de ljusa tassarna är det troligen ärftligt, då mamman är silver. Kattungen ser svart ut och blir det nog på resten av kroppen med tiden. Det viktigaste är att titta på huvudet. Om all päls är jämn och svart utan silverinslag (t ex inne i öronen) är det en solid.

MVH Erna

www.yamacatos.se

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se