Perser iFokus

Perser

Etikett02-allmänt-kattprat
Läst 2028 ggr
Mustang
0

Gravid och Kattlåda????

Hej på er, jag har en fråga. Många av er har ju barn och katter. Det är så att jag är gravid i v11 och min man tar hand om kattlådan på barnmorskans begäran. Men nu är han invalid och kan inte böja sig ner, inflamation i ryggen sa läkaren. Kan jag på något sett tömma lådan utan att få den här bacillen som är skadlig för fostret?

Hjälp!

/Anne Rynkar på näsan

simzonites
0

Man kan vidta försiktighetsåtgärder såsom munskydd och handskar men det allra viktigaste är GOD hygien.

Toxoplasmos smittar inte bara via katt, man kan också få det via:

rått kött
frukt, bär och grönsaker som inte är sköljda riktigt
jord i trädgårdslandet och sand i sandlådan.

Du kan lämna ett blodprov för att se om du har antikroppar för toxoplasmos.

Har läst att risken för smitta är minimal om man tömmer kattlådan varje dag eftersom toxoplasmos i avföringen inte blir smittfärdig förrän efter 2-3 dagar. Någon som vet mer om detta?

/Lotta

/Lotta

simzonites
0
Mustang
0

Tack, jag gick in och kollade den tråden och blev lite avskräckt faktiskt, mannen får plåga sig lite å tömma den. Igår va hans syster på besök för att titta på invaliden (fniss) så hon tömde den åt oss. Vi har ju bara två katter och två stora lådor så fixar han inte det ikväll så överlever dom tills grannen kommer hem i morgon och kan hjälpa oss.

Tack för supporten!

/Anne

Alsace
0

GråterGravida ska inte hålla på med kattlådor! Har arbetat som usk med barnmorskor. Gravida ska aldrig i ngr lägen hålla på med avföringen om man inte vet att man har antikroppar i blodet. Har sett med egna ögon vad som kan hända, som man inte vill tala om. Din man får lösa det här varken han e handikappad eller ej. Du har er bebis i magen att tänka på. Jag tror att din man tar det oket under de här månaderna, ni får hitta en bra lösning för er, som fungerar.Skrattande

Jättegrattis till bebisen och lycka tillSkrattande

Alsace

four-x
0

Ooops.. ..jag visste inte om att det var farligt.. ..har hört lite svagt om det någonstans. Men det är ju inget man lägger på minnet eftersom man inte sitter som gravid själv.

Min dotter är nu 22 år och jag hade katter redan när jag var gravid. Är det skillnad på sanden som är nu och som var då.. ..eftersom jag inte hade hört talas om det då?

lillan

Bullan
0

Det jag fått lära mej är att toxopalsmos smittar utekatter via råttor och fåglar! Så har man endast innekatter, så är risken minimal och näst intill obefintlig att bli smittad av katterna, utan då är risken större av sallad och frukt. Men hur som helst, så ska man ju alltid ha god hygien kring kattlådor och speciellt då man är gravid.

Jag själv hade hanskar på och gjorde det jag kunde för att inte andas in dammet från sanden. Men sedan så har vi ju även utekatt, men han går aldrig på lådan.

Grattis till graviditeten och lycka tillSkrattande

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

[Guardians]
0

Placera upp lådorna på något så mannen klarar av att tömma oavsett ryggvärk eller annat :-)

IdaJ
0

Eller tejpa fast spaden på ett skaft :)

[Guardians]
0

#8, fniss

Mustang
0

Så goa ni är, tack för alla tips! Glad

Självklart tar maken hand om lådorna, just nu kan han knappt gå bara. Han fick åka ambulans till akuten i lördagskväll fick morfin å hela köret. Men jag ska lyfta upp dom på ett bord så ska han nog fixa det. Tack igen för tipsen.

Kramar på er!

Anne Flört

Imasy
0

jag hade katt under graviditeten, och är dessutom särbo, så jag hade inte så många val än att fixa kattlådan själv.

Visserligen så föddes min son 6 v för tidigt, men var en frisk liten kille som bara hade bråttom ut ;)

Varje gång jag gör rent i lådorna som tvättar jag ju händerna, och jag hade ingen mer "överdriven" hygien omkring kattlådan under grav som i vanliga fall.

Om tvål och vatten fungerar eller om jag bara hade tur, det vet jag inte, men det gick då bra för oss.

Mustang
0

#11 Jag vågar faktiskt inte chansa…. = (

Men idag var svärfar här och pysslade om sin son och då tömde han lådorna (och lagade min bil). Svärfar rules!

/Anne Flört

englagirl
0

Vilken snäll svärfar som hjälper er i nöd :-))))

//Lena

www.categoris.se

SVERAK-diplomerad uppfödare

och

Lycklig självbo!

/\  /\
 (>';'<)
  ('')('')_')~

Mustang
0

Han e bra, svärfar…. Idag mår dock mannen mycket bättre för han har fått bättre "painkillers" så han tömde lådorna själv.

Känns skönt för matte kan jag säga.Skrattande

/Anne