Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 1902 ggr
Marita-L
0

kejsarsnitt läknings tid

Hur lång tid tar det för livmodern att läka sig för att orka bära upp en ny dräktighet?

några månader?

6 månader?

1 år?

Katter löper ju oftast kort tid efter oavsett om det är okej eller inte.

Vi räknar bort ev kattungar å dia osv…och går bara på själv läktiden för ett snitt.

Vi utgår från att honan är ung å frisk å är i bra kondition.

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

deroba
0

Måste få fråga, har hört att det är nya regler från jordbruksverket.. Att en hona som har varit snittad en gång får ej vara kvar i avel?!?

Vet dock ej om detta är sant och tycker själv att det är synd om en hona blir "utdömd" efter ett snitt (självklart beroende på varför) Någon som har mer kött på benen än jag?

[Guardians]
0

Det är stopp efter två snitt från djurskyddslag men däremot ersätter inte alla försäkringsbolag snitt nr 2.

Dolleminas
0

Vet inte hur det är med katter, men vi människor blir ju "som vanligt" efter några månader…

Marina
0

Är det vanligt med kejsarsnitt på perser?

[Guardians]
0

Perser och siameser har förhållandevis fler födselkomplikationer än andra raser. Problem uppstår vid 2,3 procent av alla katters förlossningar, medan motsvarande siffra för siames är 10 procent och 7,1 procent för perser

Amorstroll
0

Enligt min veterinär bör man para om honan ganska snart för att ärrbildningen inte skall "stelna" och förorsaka sammanväxter (??)

Du Marita har ju en duktig och mycket erfaren kontakt i Margareta Flyckt, Hasselidens. Hon kan nog ge dig goda råd.

Kram

Lisa L S*Amors Troll

Marita-L
0

#6 Ja jag har ju det hon är så duktigGlad men det kan ändå vara roligt att diskutera vad andra tycker om just kejsar snitt för alla ser vi ju så olika på detta.

Och min veterinär sa 6 månader hellst ett år å det tycker jag är mycket på en min hona tex. som inte änns har haft fick behålla sin bebis och är i super kondition.

Och en annan veterinär som jag har frågat säger ej under 1 år pga av att livmodern kan brista för att den inte har läkts ?? hm…. håller ju inte med här förstoss… =)

Men vad tycker ni andra??

Crystal Pearl´s

Annkis54
0

om jag har förstått din fråga rätt
så pratar du inte om dina katter..utan generellt
o jag vet inte svaret
men jag kan tänka mig att det handlar endast om hur fort snittet i livmodern läker…under förutsättning naturligtvis att katten är i bra kondition i övrigt

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Marita-L
0

#8 Ja du har förstått det rätt. Jag ändrade lite i överskriften baraför att man kunde kanske misstolka det.

Jag vet att det kan ta lite olika länge innan en livmoder har läkt sig från ett snitt, detta är väldigt beroende till hur många kattungar å hur mycket dom fick öppna upp å sy igen livmodern..alltså hur stort snittet i livmoder är.

Ja jag kan ju bara titta på mina egna…

Jag hade ju två snitt nu på kort tid och

Min ena honas läk tid innan ny dräktighet är 3 månader sa veterinären som gjorde själva snittet för hon öppnade upp så lite å hadde bara en. (som hon tyvärr förlorade )
Och detta är ju också lite som du Lisa skriver just för att det inte skall bli massa sammanväxningar å så… av detta.

Min andra hona fick 4 ungar så hon behöver ju mkt längre tid på sig att läka.

Ja jag vet inte så mycket mer men jag tänkte att kanske vi kunde få igång en diskution om just snitt för det är ju alltid bra att höra andras åsikter å funderingar kring ämnet.

Crystal Pearl´s

yadhayezibas
0

Jag har inte en aning men följer tråden intresserat…. Jag har hört att anledningen till att man får göra kejsarsnitt kan vara ärftlig. Alltså att det kan gå i arv. Likväl som att vissa honor är dåliga mammor och då blir döttrarna det oxå etc…  Stämmer det? Ursäkta att jag lägger in en egen fråga i din tråd…

Amorstroll
1

Jag vet att många är av den åsikten att det går i arv från mor til dotter och visst ligger det kanske lite i det…….

Fostran är jätteviktig framförallt att putsa, tvätta och ta hand om. Det lär de ju ifrån sin mamma. Jag har ju tagit hand om en del kattungar som mamman struntat i p g a olika anledningar,  t ex en enda kattunge, tidigt omlöp, skräckförslossning, ingen mjölk….etc…etc.. Då gäller det att ta hand om ungen precis som mamman, fniss….fniss…inte slicka ren men torka och tvätta ren före och efter varje måltid etc…etc… Alla har väl sett hur "hårt" mamman tuktar sina kattungar när de växer upp och busar!?

Jag känner en kvinna som berättade om en ladugårdskatt (för länge sedan..) som växte upp på en enslig gård med grisar, som aldrig lärde sig hålla sig ren eller spinna för den delen….. hon trodde nog hon var en gris…..

Samma hona kan ju behandla sin olika kullar väldigt olika också, det är min erfarenhet. vad detta beror på är svårt att sia. Kanske beroende på hur trygg hon kände sig vid själva förlossningen, i fall det var första gången eller ifall hon har genomgått en förlossning tidigare, antalet kattungar, …..

Lite från mig….

Kram Lisa L S*Amors Troll

Marita-L
0

#10 Ja självklart kan det nog vara ärftligt men inbland kan det bara vara ren otur.

Jag ta igen mina honor som ett ex..=) Lilla Gloria som fick snittas kommer från generationer utan snitt å lätta förlossningar lika så med min Fiona. Deras båda mammor å farmor är super bra mammor och det är något som både Gloria å Fiona är…

Så vi får helt enkelt se hur nästa förlossning i framtiden blir.

#11 Ja håller med dig där Lisa.

Crystal Pearl´s

Bullan
0

Katter har en enormt bra läkförmåga.

kan berätta att då jag jobbade som veterinärassistent…så kom det in en katt som blivit överkörd av en bil och sedan översnöad över natten. Då katten kom in, så hade den knappt 30grader i kroppstemp, hela bäckenet krossat. Ledskålarna var krossade, så höftkulorna hade inget att ligga i. Det var omöjligt att operera detta. Båda bakbenen var söndertrasade och man såg in på bara benen.

Trots alla skador så vill ägarna försöka rädda katten. Vi höll den nersövd i 1dygn och därefter fick den fara hem men smärtstillande samt litet andra medikament.

2 veckor senare kommer katten tillbaka på återbesök….och då GÅR denFörvånad…visserligen som Zeb Macahan…men pigg och glad i övrigt. Vi var ju givetvis tvugna att röntga kattens bäcken för att se hur detta kunde vara möjligt. Det visade sej att katten bildat NYA ledskålar av brosk en bit ifrån de som var krossade. Alla yttre skador var läkta också.

Så nu då för att återgå till kejsarsnit…som sker kliniskt och sterilt och som sys igen direkt efteråt….så skulle jag bli mkt förvånad om det skulle behövas så mkt som 6 mån för att läka ihop ett sytt snitt!!!

Jag själv hade en hona som blev snittad och fick inte behålla kattungarna…döda vid snittet redan. Hon parades om efter 1.5 mån och fick en fin kull på 4st. Innan dessa snitt, så hade hon fått 2 kullar helt normalt. Denna kullen fick också tas ut med snitt…och de sa att man inte kunde se på livmoderna att den varit snittad 3.5 mån innan. Hon blev kastrat på operationsbordet den andra gången, så de kunde verkligen studera livmodern. Vad som orsakade att krystvärkarna inte kom igång ordentligt, visste de inte, men ville snitta henne så inte dessa ungar också skulle bli överburna och dö. De snittades på 67:e dygnet…den kullen hon miste snittades ut på 70:e dygnet.

Japp…så såg det ut för min kisse iallfallGlad

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Marita-L
0

Spännande Bullan Foten i munnen

Crystal Pearl´s

Amorstroll
0

JÄTTEINTRESSANT inlägg Bullan! Tack för det!

Kram

Lisa L S*Amors Troll

Erna
1

Hej!

Amors Troll har sagt precis vad jag vet, vi har ju också samma gudomliga veterinär med låång erfarenhet.

Han anser att några veckor räcker. Sedan måste man ju också följa Jordbruksverkets reger på max 2 snitt/hona, försäkringsbolagens regler och inte minst Sveraks regler om maxantal kullar.

Personligen anser jag att 2 snitt är väldigt summariskt. Det beror ju alldeles på vilka orsakerna är. Ibland kan det vara rena oturen och honan är inte sämre avelskatt för det.

Jag frågade en gång min veterinär om hur många gånger man rent praktiskt kunde snitta och han svarade att

"det beror på hur lat man är, för det blir svårare att snitta om det sitter en massa stygn ivägen. Annars kan man snitta så många gånger man vill om det läker fint och inte blir ärrbildningar eller andra problem. Katter är högsexuella djur och mår bäst av att ha ca 2 kullar per år, vilket också gör att de mer sällan får cancer i fortplantningsorganen och bröstkörtlarna."

MVH Erna
www.yamacatos.se

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se