Tips på hane!
Hejsan!
Nu börjar det bli dags för min hona att bli mamma och jag tänkte höra här om någon kan komma med något tips på var jag kan hitta en fin hane till henne. Jag har letat på rasringen men deras avelshane-register verkar väldigt ouppdaterat så jag tänkte fråga här istället om någon har några bra tips på en hane, eller kanske rentav har en som kan passa.
Jag söker alltså en chinchilla eller shaded silver till min chinchilla-hona, hon är självklart registrerad, frisk och PKD-fri, hon har dessutom ett ljuvligt temperament och underbar pälskvalité. Jag önskar hitta en frisk och PKD-fri trevlig hane, helst i norra sverige så att hon inte behöver åka så långt på sin första parning. Alla tips mottages tacksamt! :)
Skickar också med en bild på henne så att ni kan se hur fin hon är!

Tyvärr så kan jag inte hjälpa dig alls
Men jag hoppas någon annan kan härinne
Vet inte vad du bor, inte tittat på din sida ännu
Men denna hane finns på ett avelsregister, kanske kan man fråga vidare om inte det är bra
http://www.katter.nu/avel/per/katter/brettachtal_spring.htm
/ Carina
Tack för tipset, det kanske kan vara något, tyvärr har dock min katt 3 exotic i stamtavlan så dom kanske inte tycker att hon passar. Definitivt värt att kolla upp dock, han var ju jätteläcker! Jag vet inte om jag lyckats lägga upp info på sidan men jag bor i Umeå, fast vi är ju van vid ganska långa avstånd häruppe så allt någolunda i närheten känns intressant. Fler tips mottages tacksamt av alla som har någon idé! :)

Min hane har också exotic i sig, en del gillar ju inte detta, tror väl att i vissa länder ska det vara ren perser i en stamtavla
Men det finns så många med exotick i stamtavlorna
Hör vad hon tycker! Det är ju dina bebbar som föds :)
/ Carina
Hej!
Det är nästan ingen som lånar ut sina avelshanar i de färger du önskar. Om det händer, så är det ofta ett byte av parning mellan uppfödare. Jag vet inte varför det blivit så, för tidigare kunde det hända att de tog emot.
Iof sig är alla rädda för smitta osv. Det är ganksa vanskligt att ställa upp med avelshane, för om det går snett, brukar han få skulden.
Kanske du måste skaffa dig en egen hane rentav?
Kolla in uppfödare på Nordens största webbsida för grönögda silver och golden, www.silvernews.se
Där finns ett register med Avelshanar med bild och stamtavla, men det betyder inte att alla är till utlåning.
MVH Erna Dahlhjelm
ordf/webbis Silver News
Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se