Perser iFokus

Perser

Etikett03-avel-genetik-uppfödning
Läst 12726 ggr
Elega
0

Uppfödare Chinchillaperser

Jag har börjat intressera mig för chinchillaperser och jag har letat efter lite uppfödare men det är svårt! Det verkar inte finnas så många.

Jag bor i Jönköping och det skulle vara super om det fanns en uppfödare där eller i närheten, kanske i ett angränsande län.

Vore guld om ni kunde tipsa mig om uppfödare i närheten av mig!

heliotropes
1

http://www.silvernews.se/

På den här sidan kan du kikaFlört Tyvärr är det lite långt avstånd på gott och ont mellan oss Chinchilla uppfödare.

Eva // medarbetare på Perser

yadhayezibas
0

Finns chinchilla uppfödare i Östergötland. 2 eller 3 st om jag inte minns fel. Glad Är ju bara 12 mil ifrån Jönköping till Linköping tex där jag vet att en finns. Cool

Elega
0

#2 Du har inga namn eller hemsidor?

Elega
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Känner mig lite dum som tänker fråga det här (jag är ju trots allt inne på perserforumet xD) men tror ni att en uppfödare skulle tycka att det var okej om jag bad om att få en katt med lite mindre "perseransikte"? För jag har kollat runt rätt mycket nu bland uppfödare och på blocket och det verkar finnas både chinchillor med riktigt ordentliga perseransikten och så finns det chinchillor som liknar mer en "vanlig" katt i ansiktet. Jag har nämligen haft perser hela livet och gillar deras temperament men jag tycker att dem ser lite för sura ut för min smak (gud, jag låter så dum! Jag skyller på att jag är trött).

Skickar iallafall med en bild så ni förstår vad jag menar.

Elega
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

En till.. Man ser ju verkligen att det är en perser, det gillar jag, dem ser bara inte lika sura ut. Jag tycker dem är jättefina! Vad tycker ni?

heliotropes
0

Jag har hållt på med uppfödning av chinchilla sedan-95 och jag har stött på många som vill fortsätta och avla på de "gamla" modellerna med det trekantigare ansikten och snedställda ögonen,ännu får man sådana i kullarna då det inte finns så starkt "plattnosade persertyper" i linjerna. Men utställningsmässigt kommer man knappt någonstans med långnosarna,då de inte är rastypiska.

Det finns knappt några Chinchillor i hela världen som håller samma rastypiska standard som de övriga färgerna som persern har. Det föds sällan men endock ibland Chinchillor med lite kortare nos och lite närmare rasstandaden för persern. Shaded Silverkatterna som är lite mörkare än Chinchillan föds det lite fler som är perserrastypiska.

Som köpare till avelskatter som tänker starta ett katteri är det ju upp till denna vilken typ av katt som föredras.

Annkis54
0

jag tror att det finns en hel del "klassiskt typade" Chinchillor, som du visar på kortet, därute.

Precis som inom perseraveln i övrigt så föds det väldigt ofta katter med längre näsa
kanske inte såååå lång näsa som du visar men ganska så lång:)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Annkis54
0

men….det finns ju en tråd här med chillor till salu
Chilla/Silverbarn till salu
är det för långt emellan er??

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Elega
0

Åh jag såg den tråden.. Men jag är intresserad av en chinchilla hona och hon hade bara en silverhona. Tråkigt..

heliotropes
0

#9 Ps.Det kommer nog någon Chillafröken framöverGladDen som väntar på något gott….Flört

Elega
0

Ja, den som väntar på något gott :P Planerar ju att börja jobba natt nu.. Har varit sjukskriven en tid, då passar det ju att ta en katt i princip när som helst eftersom sambon jobbar dag och då är det alltid någon hemma. Ska bara få ihop tillräckligt med cash, det är ju inte billigt att införskaffa en raskatt! Men dem är ju så underbara.

Som tur är det ju att jag redan har två katter och inte får mycket fler utgifter än för själva katten så det bör ju ordna sig till det bästa när den perfekta kattungen dyker upp ^^

pippiflickan
0

Hej! Den bild du lagt in den 11:e kl 00:22 föreställer Aros från Agoros Silverperser. Jag kommer att bli hans nya matte om 2 veckor och är jättelycklig över att äntligen få en "långnost" chinchilla perser. Eventuellt kommer jag att skaffa en kull efter Aros men det lär dröja ett tag eftersom han ännu bara är 3 månader :-).

Elega
0

Jaha vad roligt :D ja, jag hittade bilden på blocket! Säg gärna till när du tar en kull på honom, jag väntar gärna länge på den perfekta katten. Jag har inte bråttom :)

pippiflickan
0

Ja, vi får se vad som händer :-). Han är en silver shaded men utvecklas ev till en svart silver shaded enligt nuvarande ägare. Skicka mig gärna ett mail för att på så sätt hålla kontakten! pippiflickan@hotmail.com

Erna
0

Hej!

Gå in på Nordens största hemsida för grönögda silver och golden,

www.silvernews.se

Där kan du gå igenom alla uppfödarnas hemsidor.

Tyvärr är det ganska ont om chinchillauppfödare, eftersom just chinchilla verkar bli mer långnäst än shaded silver. Spelar det så stor roll om det är en ljus shaded silver eller chinchilla? Ofta finns det gränsfall. Som sades tidigare, så går det inte att tävla framgångsrikt med en långnäst perser, oavsett färg.

Du får börja med att sätta upp ett mål och vad du tycker är viktigast. Tänk också på att inte säga till nyblivna okunniga köpare att den långnästa kattungen kan tävlas.

Det är också stora prisskillnader på vilken typ de har. Allt mellan 5.000 till 15.000.

Jag själv delar upp i 4 kategorier, 1) Sällskap med längre nos, 2) avel som kan tävlas men inte ta mer än några cert, 3) utställningskvalitet som har möjlighet att bli BIV och kanske NOM, 4) sist Toppshow, som håller för NOM och kanske högre. De senaste finns knappt att köpa, utan brukar stanna hos uppfödaren och är extremt få. De dyraste brukar gå på export, då det sällan finns köpare i Sverige.

MVH Erna Dahlhjelm

Ordf/Webbis  Silver News
www.silvernews.se

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se