Om Blocket-annons..... igen
Hur kan man "välja" att inte registrera kattungar ?!
* länken borttagen av Medarbetare pga att den kan identifiera personen / Marita

Ja, jag vet inte om de här som inte registrerar är medlem i ngn klubb, men om ngn känner igen, så är det väll rapporteringskyldighet till klubben de tillhör. Mig veterligen så är det avstängning på det här som gäller, varken man är med i Sverak el IDP.
Jag vill nog kalla det här för huskattsuppfödning och det är inte godkännt i ngn klubb. För katter som inte är reggade är en huskatt vad än det är för rastillhörighet. Skickar med ngr av min klubbs regler.
§ 26. Alla honkattägare som tar kull skall ha stamnamn, undantag är första kullen.
Vid fortsatt avel erfordras dock stamnamn. Ansökan om stamnamn får ej göras av person under 18 år.
§ 27 Det är förbjudet att bedriva blandras/huskattavel.
Om detta ändå sker skall/har klubben rätt att stänga av medlem och dess hushåll.
§ 28. Uppfödare är skyldiga att registrera/stambokföra samtliga avkommor.
Med uppfödare menas alla som tar kull på raskatthona.
§ 29. Om inte uppfödare stambokför sina kattungar före tre (3) månaders ålder, utgår dubbel avgift. Alla intyg och parningsbevis skall vara hos sekreteraren senast den dagen som kattungarna är tre (3) månader. Poststämpel gäller.
Alsace Futures katteri
Sekr FBK/IDP Gunnil Winther
Så här skriver SVERAK
- Kull ska vara registrerad eller under registrering vid 10 månaders ålder, i annat fall äger uppfödarens klubb rätt att vidtaga åtgärder mot uppfödaren.
- Ansökan om registrering ska ske på av SVERAK utfärdad blankett, registreringsanmälan.
- Registrering sker antingen i SVERAKs huvudstambok (LO) eller i SVERAKs kontrollstambok (RIEX).
- En (1) kull får registreras av enskild person utan stamnamn.
- Katt registreras med namn, kön, ras och färg (enligt FIFe EMS), SVERAKs registreringsnummer samt födelsedatum.
Jag skulle tro att det ser lika ut i de flesta klubbar

Det är ju samma regler i både Sverak och idp
Och nog borde alla veta det är olagligt för oss uppfödare föda upp Huskatter, det är ju detta om inga stamtavlor finns
Om man ser sånt o vet vem det är så kan man skriva till klubben uppfödaren är med i
/ Carina

#2 det var två förrut hos sverak så det är nytt
Tror att i snrf får man inte regga någon kulll utan stamnamn
Om man reggar sig som uppfödare och föder upp blandraser har man nog missat hela poängen och det är förbjudet i båda förbunden man skriver på regler att regga allt. Skillnaden i I IDP att det ser lite olika ut i olika klubbar. Men hela poängen med stamnamn är väl rasuppfödning som innebär att regga?