Perser iFokus

Perser

Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 1863 ggr
feiner
0

RC reaktion eller?

Har problem hemma med foderkräkningar hos en av mina katter. Det ligger ofta obehandlad mat och vätska som kräkts upp och ibland brunvattniga pölar.

Vi bytte foder i somras efter en katt var sjuk till mat för känsliga magar, först Hills från veterinären och sedan RC. Nu har vi de senare månaderna gåt tillbaka till RCIndoor.

Då har dessa kräkningarna kommit. Det är inte samma katt som var sjuk som kräks nu.

Har ni erfarenheten av RC  foder, tips att komma med?

Kräkningarna är sporadiska, någon gång i veckan eller varannan vecka.

I övrigt verkar de må bra. Bajset ser även det ok ut.

Marita-L
0

Hej feiner.. läs tråden Foder höjningar där står det liteGlad

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

stina63
0

De har hänt mig också med min förra katt curre. Han kräkte upp då och då. Tog honom till djursjukhuset och fick reda på att han hade njursvikt och hans kräkning var magkatarr. Samma beskrivning kräkte curre ochså som du har skrivet om ovan. Han åt RC foder som han älskade.
Jag använder samma foder till dom katter som jag har nu. Och dom kräker inte.

tina

feiner
0

#2 Vilket foder ger du dina katter idag. Har också funderat på om de uppleder fodret för starkt. Men det lät inte bra med din katt, vad kommer njursvikt ifrån, något de ätit/druckit? Behandlas det och försvinner likt katarren? Många frågor blev det. Men tack för svaren.

stina63
0

*3 Jag använde RC fit 32 och han åt bara de.. åt ingen anna mat eller blötmat. Idag använder jag till pågarna Rc sensible 33.

Tja var det kommer ifrån vet jag inte. Han var en hittekatt och dom sista åren hade han problem med exem. Bara de att jag var hos djursjukhuset minst 3 gånger om året för hans exem.  Magkatarr kan dom säkert också behandla

Njursvikt kan behandlas. Dom får medicin och en särskild blötmats som dom får äta..Men han hade detta så länge utan att jag eller veterinären visste om de. Och jag var ändå hos dom fler tals gånger om året med honom. Han visade inga symtom mer än kräkning och de tog jag som om det var normalt för katter att kräka upp mellanåt. Men nu vet jag bättre. Han hade normal vikt och gick inte ner i vikt. Sen hade han exem som också är en symtom Men de trodde veten och jag att det var fisk. För han fick exemen när han åt fisk. Så han fick kortison för exemen.

Hoppas att du har fått lite svar på dina frågor. Låter konstig att jag inte har märkt att han var dålig Men han var som vanligt en glad go lekfull katt som busade och åt mat. Och jag tänker ofta på de Hur jag har kunnat missa detta.

idag skulle jag åkt direkt till sjukhuset med mina katter som jag har nu om dom börjar kräka upp.

Kittentotts
0

Detta är ju något många upplever med Rc numera

Att de kräks och dålig viktuppgång mm

Pratade igår med vår butik där foderinköpet görs

Hon berättade att ett av fodren innehåller idag vete, just detta foder är det många som reagerat på

Vi har en tjej som kräkts mkt här hemma sista halvåret, och den kräkningen ser ut som du beskriver

För övrigt är hon frisk o leker, men just detta har gjort vi nu gått över t annat foder

Vi provar nu Lupus som visat sig vara populärt här

Har även haft James Wellbelowed, men detta äter de inte alls som Lupus

Rabatten på lupus för oss uppfödare är 15% och 11e förpackningen gratis

Du har även rabatt med 15 % på 3,5 lit dunk med Espree hos dem

/ Carina

feiner
0

Läste det andra inlägget ni tipsade om och gick efter det till zooaffären och köpte IAMs. Nu kör jag RC indoor och sensitive blandat i en skål och IAMs i den andra. Mina två tjejer har redan knaprat på det nya. Herrn har testat men gick över till RC skålen. Ska se hur deras magar verkar nu frampå och sedan fasa ur RC användandet. Mycket tyder på att det är fodret. Jag har flera tillfällen försökt ta bort sensitive och kräkningar har uppstått har inte kopplat det förut bara då det inte händer så ofta. Men sensitive är högenergikost verkar det som så det vill jag inte ge i längre utsträckning. Nu prövas det och ingen protseterar än så länge iallafall. Håll tummarna.

Annkis54
0

#6..hoppas nu inte att du får en magreaktion för att de får fri tillgång till IAMS

det hade jag inte vågat:)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Kittentotts
0

Mina har fri tillgång till nya fodret, har faktiskt gett dem annat imellanåt, men jag har aldrig haft reaktion pga de ätit annat

Brukar era få det? Undrar då jag inte märkt av det, men hört många som sagt detta innan i o f sig, ofast då man fått prover på utställning så har de lämnat detta t hemlösa katter, men mina älskar nyheterna de får med hem

Vi har ju alltid utdelning av mjukmat morgon o kväll också

Just nu kör jag ID mat innan de små vaccineras, gör jag även efter, och brukar så göra även då de börjar äta själva i början, så mkt näring i den maten

/ Carina

feiner
0

Inte märkt några knasiga magar här hemma ännu ett dygn senare. Skålarna visar att de ätit av båda sorterna. Ja, tidigt att säga något men hoppas på det bästa. Verkar vara många som fått besvär av foder när man läser inläggen i forumet.

Cybercat
0

Håller med #7 -hade aldrig vågat lämna fri tillgång till IAMS efter flera katastrofala försök.

Jag vet inte vad det är med den maten, men magarna bara krashar, oavsett hur försiktigt man går över. Har också erfarenhet av foderkräkningar på RC, men åtmistånde är avföringen hård, i valet och kvalet på en långhårskatt vet åtminstånde jag vad jag väljer då :)

Funderar allvarligt på att prova Orijen - jag har hört en hel del bra om det fodret och det skall tydligen vara kanon för känsliga magar. Inte för att jag har några sådana här, men "forwarned is forarmed", som det heter =)

Någon som har erfarenhet av Orijen?

Trini
0

Hej hej,

Våra katter kräktes mycket då vi använde RC. Men då hade vi persian. Vi provade och bytte till Eukanuba då det är mer köttinnehåll i det och det funkar kanon!!

Katterna har aldrig spytt mindre, ocn nu är de ändå inne i en ordentlig fällningsperiod.

Jag tror att RC har lite för mycket fibrer, de tillsätter ju också psylliumfrön just för hårbollsreduktion, men jag tror att det har motsatt effekt, att de kräks mer faktiskt. Det blir för mycket fibrer för deras magar tror jag.

Katterna mår jättebra på Eukanuban, de ville inte äta ordentligt de första dagarna vid bytet, men nu äter de med god aptit.

Hoppas det löser sig!

//Trini

Trini
0

# 10, ang Orijen, du får fram massa info och erfarenheter om du söker via google tex. Många har också mycket dåliga erfarenheter nämligen :( Jag skulle inte våga prova detta på mina missar.

Rosie45
0

Har idag haft kontakt med RC om varför katterna kräks så ofta,

Jag talade om att jag har gett mina vuxna katter RC33 för att dom äter bra av den och går bra upp ivikt. Samtidigt har jag haft kitten36

och persian kitten, så jag visste inte vilken mat som dom kräktes upp. Då fick jag förklarat att RC33 tycker dom så mkt om att dom

hetsäter denna mat, därför kommer bitarna upp hela.

Nu ska jag prova RC hair and skin.

Kollade också om kattvällingen är fri från gift, den är ok,

Alla produkter tillverkas i Frankrike,

Rosie

feiner
0

Har nu i några dagar haft en skål med RC och en IAMS och de tre äter från båda som jag tidigare nämnt. Ingen har kräkts och det som ligger i kattlådan ser helt ok ut så magarna verkar tåla det. Så jag hoppas det håller i sig. Ser hoppfullt ut med IAMS.

Annkis54
0

#10, vi fick generöst med prover på Orijen nu på vår utställning…så jag ska testa den..o en massa andra:)
så jag återkommer med svaret
testade precept igår men ingen var överförtjust.
De åt upp den men lite slött bara för nyhetens behag.
jag slänger ut "en näve" till 10 katter..så att det blir väldigt försiktigt.
kan ta o testa Orijen imorgon så får vi se vad de säger om den

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se