Perser iFokus

Perser

Etikett01-allmänt-om-perser-exotic-standard
Läst 5234 ggr
Bigblomman
1

Röd exotic hona?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Jag undrar om det föds få röda honor? Jag vet att det vanligare med röda hanar, men då och då har jag sett att det dyker upp en och en annan röd hona. Är de mycket dyrare? Jag är nämligen så sugen på att köpa en röd exotic hona och har inte funnit någon än.

Jag har haft perser tidigare och har just nu 2 innekatter som är 6 och 8 år. Findus som är 6 år lider av idiopatisk cystit och jag är tvungen att tyvärr avliva honom. Det känns hemskt att behöva skriva det men… jag har provat allt. Han äter cystease och jag har Feliway sitter i eluttaget han även tagit clomicalm, lungande medel. Han fortsätter att kissa i möblerna och då fungerar det tyvärr inte . Findus var en stallkatt från början och det tog lång tid att få honom social, så fort något förändras runt honom blir han orolig och börjar kissa blod… Det är så tråkigt att behöva gå igenom det här…

Min andra katt Gismo är mer som en perserkatt, en livsnjutare som älskar att vara i centrum! Han kommer att behöva sällskap efter Findus bortgång. Visserligen finns jag hemma om dagarna eftersom jag är långtissjukskriven men nu är det tal om jag ska få börja arbetsträna på halvtid och då vill jag inte att han ska vara själv.

RaktajinosCattis
0

Japp en helt korrekt iaktagelse, jag är inte expert på genetik men det här vet jag .. man måste ha en röd hane och röd/sköldpaddhona för att få just röda honor. Att dom är dyrare än andra tror jag inte men det är nog väldigt många uppfödare som behåller om dom får en röd hona.

Bigblomman
0

Är det likadant med de röd/vita harlekin exotic?

KungBores
0

Jag säger som #1 (Cattis) att röda honor växer inte på träd direkt. Får man en sådan så är det väldigt sällan som man säljer honorna. Även om jag har varit korkad nog att göra det med mina senaste röda tjejer. Kontentan är att nu så har jag inga röda avelshonor hemma längre. Men nästa röda tjej stannar hos mig eftersom jag helst vill ha rödingar av båda könen i min uppfödning.
Jag kan inte svara för hur vitfläcksuppfödarna gör med sina priser just när det gäller röda katter. Men för egen del så tar jag inte mera för en röd tjej än för en tjej av annan färg.
Fast generellt tycker jag det är dåligt med rött ute på utställningarna just nu även om färgen kommit mer och mer igen. När jag började med exotic fanns det nästan bara röda katter i Sverige men det berodde på att första exoticen som kom till Sverige var röd och han fick många avkommor efter sig som också var röda eftersom de första uppfödarna använde sig av sköldpaddsfärgade honor.
/Ingela

Bigblomman
0

Jag får söka vidare, det är ingen brådska. Det skulle vara så trevligt om jag fick tag på en röd exotic honkatt och jag skulle kunna tänka mig att bli "mormor" till en massa bebisar.

Jag hade en liten uppfödning av perser för 20 år sedan men blev allergisk mot katter så jag var tvungen att avveckla uppfödningen. Katterna fick nytt hem hos mina föräldrar och blev väldigt bortskämda där.

Jag blev med katt igen för 8 år sedan då jag upptäckte att jag inte är allergisk mot korthåriga katter?!

deroba
0

Fast just exotic kissar funkar inte härhemma hos mig, där min äldste son är känslig. Däremot perser fungerar hur bra som helst. Så hälsa gärna på någon som har exotic och fråga om du får ha med dig ett örngott eller filt och stryk detta över katten. Då kan du sedan ta hem örngottet i lugn och ro och prova sedan att sova med det på natten. Även om du inte ska ha din kisse i sängen när du väl har funnit din drömkatt så kan det vara ett bra sätt att prova på. Lycka till Glad

Bigblomman
0

Åh jag har varit hemma hos personer med exotic så det är inga problem och mina bonnisar sover brevid min huvudkudde. Det är möjligt att jag tål långhår också, vem vet?

Jag var utan katt i 10 år innan min bror behövde hjälp med sin katt vid en renovering. Jag fick min astma när jag fick en rejäl förkylning för 20 år sedan mycket möjligt att den satte sig djupt i bronkiterna och det tog sin tid att läka… Himla tur för jag skulle inte kunna leva utan en eller två katter.

Annkis54
0

#5..vad bra #Deroba….det har jag inte tänkt på att man kan göra

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Bigblomman
0

Jag är så intresserad av hitta en söt liten hona som jag kan både ställa ut och avla på. Det skulle vara så kul, men det beror också på om katten är en showkatt eller inte… Det är inte alla som gillar att bli utställda eller har tålamodet att bli synade av en främmande människa.

Bigblomman
0

Findus har nu fått kommit till katthimlen där han äntligen har funnit frid i sin orolig värld.

Jag fortsätter att leta efter en röd exotic flicka, behöver dock inte vara hel röd den kan ha även vita inslag i pälsen.

Kan man ställa sig på kö hos er uppfödare? Är det någon som planera att få sådana flickor i sin kull?

Naquita
0

Jag kan få röda honor i nästa kull, men tilltänkta mamman vägrar löpa efter att ha löpt som en tok hela våren och sommaren..*muttra* ;)

Bigblomman
0

Kitty 1 Jag väntar gärna. 

feiner
0

Min Doris hade röda systrar. Jag valde mellan henne som är creme och en röd tjej för ett par år sedan. Ellinor som är uppfödaren finns på detta forum ibland.

Naquita
0

Wilma som är padda ska paras med en snygg rödtabby exot, jag hoppas att hon börjar löpa snart. hon har löpt heeela sommaren men nu duger de inte mer:(

Bigblomman
0

En padda som ska paras med en exotic katt, jag undar hur dessa bebisar kommer att se ut? Katt med paddlår?

Sorry,  jag kunde inte motstå detta lilla skämt….

Jag kollar runt på varendas exotic uppfödares hemsida om det finns några röda flickor, tyvärr är jag nog ute på fel årstid…

Annkis54
0

som du säkert har förstått så räcker det i princip med att du kollar hemsidornas hanar

F´ör om hanen inte är röd..så blir det inga röda honor

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Bigblomman
0

Jo, det har jag förstått men ibland "lånas" det ju in även röda hanar för parning. 

Jag väntar gärna och vill gärna ha en utställningskatt… men som sagt vem vet vem man förälskar sig i när man får se de små liven?!

SussiF
0

#12 Jaha, då har du en av Lady's systrar då :-) Då är vi på sätt och vis släkt *S*

Chargheleam's Lady in Red

Bigblomman
0

#17 Helt underbar tjej du har där!

Kittentotts
0

Jag har haft en röd exo hona 1 gång

Nu lär jag inga få då hanen är Svart tabby som jag kommer andvända i fortsättningen, en hane jag köpt in, men här är den lilla jag fick, tycker hon är så söt:

Här är min lilla tjej som är född 080805

Hon ska stanna hos oss, och är röd/vit:

/ Carina

SussiF
0

Tackar :-)

Hon hade en kull tidigare i år och jag hade hoppats på rödtabby tjejer…… det bidde två rödtabby exotkillar ! Det är ganska typiskt. Ska väl para henne igen nästa år någon gång och hoppas även då på röda tjejer. Skam den som ger sig !

Bigblomman
0

Röd och vit exotic flicka skulle jag också kunna tänka mig… Harlekin heter den färgen tror jag efter vad jag läst på en del uppfödares hemsidor eller är jag ute och cyklar??? Det är många år sedan jag var med på utställning och det har ju hänt en hel del under de 20 åren jag varit borta från denna värld.

#19 De är ju hur söta som helst, se upp så jag inte kommer förbi och kattnappar dem!

RaktajinosCattis
0

#19 hejsan Kusinen! :) OT nu när du blivit "Sverakfolk" så får du omskola dig och säga bruntabby :D

/Cattis

Kittentotts
0

#22 jag har säkert skrivit felSkrattandeSå hette det då jag hade en i denna färgen 2002

Ska allt lära mig jag också

/ Carina

Naquita
0

haha jättekul;)

Nej, jag hoppas ju hon ger med sig snart o löper, kan bli spännande kombination med alla de möjliga färger, mönster o med/utav silver:)

Bigblomman
0

Jag måste nog köpa katt tidigare än jag trott! Jag ser nu att Gizmo saknar en artfrände till sällskap…

Jag läste i en artikel att EN av tio röda kattungar är honor och resten hanar… det ser lite mörkt ut med andra ord…

Bigblomman
0

Jag var till Stockholm igår och hämtade denna sötis 13 veckor:

Izabellas mamma är en gråblå hushatt och pappan en birma. Gizmo min andra katt är helt förälskad i henne! Natten som gått har båda sovit hos mig och de är så fina tillsammans. Det har gått så bra, helt över förväntan. Hon kissar och bajsar på lådan och har en god aptit! Även fått sin första vaccinations spruta och blivit kollad av veterinär.

Jag är fortfarande intresserad av en röd exotichona till avel och utställning trots att jag köpt detta lilla yrväder!

SussiF
0

Grattis till lilltjejen ! Hon ser härlig ut :-)

Marita-L
0

Grattis till lill tjejen… jätte söt

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Annkis54
0

grattis till henne
o jag pm dig om uppfödaren jag pratade om

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

SussiF
0

Hm… Du Bigblomman…… Vad tror du om en tjej från Polen? Jag kan höra med uppfödaren där, ska dit och äntligen hämta min i nästa månad. Hon har en rödvit harlequin tös till salu som heter Freya…… Vad säger du?

Jag tycker hon är sööööööööööööt !!

Bigblomman
0

Det låter väldigt intressant. Jag skickar ett PM till dig om detta, Sussi F.

Igår kväll när jag ut från duschen fick jag se en liten dam halta ut från köket!!! Izabella, 14 veckor gammal, höll den vänstra frambenet högt upp och tassen bara hängde. Jag trodde först att hon har nog sträckt sig när hon försökt att ta sig upp diskbänken och ramlat ned igen… men det blev bara värre och värre. Hon riktig visade hur ont hon hade det, hoppade runt på tre ben och jamade ynkligt, och hade inget jag kunde ge henne så hon fick slippa värken. Hon har sovit i min dotters fotände i min soffa under natten och så fort min dotter ändrade ställning i sömnen gnydde den stackars lilla flickan. Jag fick inte en blund i ögonen.

Jag fick ringa runt tidigt imorse innan jag hittade en veterinär som kunde ta emot oss. Ultuna djursjukhus hade inga tider utan bara jourtider dvs en väntan på 6 - 8 timmar innan man får träffa en veterinär. Veterinären trodde när han kände på Iza´s frambenen att hon eventuellt hade brutit något. Efter en röntgenbild så visade det sig att hon bara skadat mjukdelarna i benet! Hela kalaset gick på 1500:-! Nu är jag pank! Jag ringde Folksam i morse för att försöka påskynda de pengar jag ska få ut från min avlidnas katt veternärvårdsförsäkring men det tar tid. Jag har väntat i 5 veckor nu!

KungBores
0

Att kattungar skadar mjukdelar är inte helt ovanligt. Ofta gör det ju väldigt ont men genom att de inte belastar den aktuella tassen så läker det ut. Oftast tar det bara några dagar innan de är bra igen.
/Ingela

krasivis
0

Det kan ta lång tid också. Lina skadade sig som kattunge. Hon sträckte ligament i benet. Hon blev ordinerad burvila i flera veckor och sedan skulle hon ta det lugnt ytterligare fjorton dagar. Inte så lätt för en kattunge kan jag säga. Men, veterinären sade att det var viktigt med vila för att det inte skulle läkas fel.

Bigblomman
0

Jag är kanske en "hönsmamma" och hon hade så ont. Jag tyckte det var i alla fall bäst att en vet. såg på Izabellas skada. 

Nu på morgonen skuttar hon omkring som vanligt och stödjer på benet nästan fullt ut!

Jag ska till veterinär igen idag med min andra katt Gizmo som helt plötsligt sent igår kväll fick en enorm klåda runt huvudet och börja fälla päls som en galning. Nu har han kala fläckar på ryggraden och i nacken! Han har inte ätit något annat än det han brukar, royal canin indoors34… Jag har ingen aning vad i hela friden som har hänt honom?! Hoppas jag får svar av veterinär!

SussiF
0

Här kommer en lite nyare bild av Freya, hon är född 16/5 -08

Bigblomman
0

Jisses, vad söt hon är! Helt bedårande, hjärtat smälter direkt!

Om inte min katt Gizmo var så sjuk så skulle jag köpa henne… Ingen mer katt innan vi vet vad det är han lider av.

Annkis54
0

#36..vad sa vetten idag om Gizmo??

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Bigblomman
0

Veterinären trodde det kunde vara rävskabb med den bakgrunds historen jag gav henne (se nedan)! Medicinen heter stronghold som skall droppas i nacken och efter två dygn skall jag bada Gizmo i epi-soothe. Detta skall upprepas med 2 veckors mellanrum 2 gånger till. Jag har också fått en gel som skall smörjas in i ett tunt lager på de kala fläckarna efter att gjort rent dem med asollösning. Jag är nu tvungen att sanera det mesta i min lägenhet. Idag kommer det bara vara städ och tvätt som gäller. Jag ska även spruta på Virkon S på alla socklar och katterna får inte vistas i det rummet som blir besrputat på 2 dygn. 

Jag har varit dagmatte till en boxertik som ägaren sa hade foderallergi. Efter 1 1/2 månad i mitten på juli kom hon och sa att hennes hund nu fått diagnosen rävskabb och fick behandling för det. Hunden är importerad från Spanien och har haft denna klåda i ett år. Ägaren har inte gått till legitemerad veterinär utan till en kompis som studerar till vet!  Hon har fått medicin utskriven av en veterinär som inte är verksam längre som hennes mamma känner genom sitt arbete som apotekare. Detta fick jag reda på i slutet av augusti. Jag har haft hunden hos mig i stort sett varje dag under 4 månader men sa upp detta med omedelbarverkan igår efter att fått reda på att min "gris" kan ha smittats av hunden. Jag har ingen aning hur det gått till eftersom hunden har fått sina 3 behandlingar enligt ägaren och skall vara smittfri. Jag har ingen aning hur lång inkubationstiden är på rävskabb eller om man kan ha den latent i kroppen. Hunden och min katt har haft en väldigt nära relation, de har sovit tillsammans och hunden slickat på min katt vid ett flertal tillfällen.

Det är mycket ovanligt att en katt får rävskabb och min Gizmo är en innekatt med undantag för promenader i koppel varje dag i bostadområdet.

Bigblomman
0

Gizmo mår lite bättre idag.

Jag var till en annan veterinär idag får att få råd om vad min lilla gris har fått för något eftersom den behandlande veterinären inte sett rävskabb på katt tidigare. Det hade den andre veterinären gjort och han blev misstänksam så på fredag eller måndag ska jag dit och Gizmo får ge ett blodprov. Jag hoppas för guds skull att han inte fått leishmaniasis. Det är en sjukdom som är mycket vanlig bland hundar från Spanien och den smittar även till människor. Ägare är pliktskyldiga att testa sitt djur för denna sjukdom. Det finns inget botemedel och oftast får man avliva det djur som blivit smittad av sandflugan!

Håll tummarna!

Marita-L
0

Usch vad jobbigt Rynkar på näsan Håller fingrar å tår att allt går bra.

Crystal Pearl´s

Cybercat
0

Nej men vad förfärligt för dig! Alla tummar hållna att det inte är rävskabb, men det låter ju onekligen illa…

Annkis54
0

jag håller alla tummar för er att det ska bli bra…oavsett vad som är orsaken bakom.

Måste vara ett litet helsike när man måste sanera allt. Jag skulle nog bli manisk

som sagt…håller tummarna

o SEN …..när allt är klart…o ev karantän är avklarad… kommer din röda hona att dyka upp:)

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Bigblomman
0

Tack så mycket för era värmande ord!

Jag hoppas verkligen det är en botbar sjukdom min "gris" har fått. Inkubationstiden för rävskabb kan vara upp till 4 månader och för leishmanaisis ända till ett år innan det visar sig.

Jag har en enorm tvätt att ta reda på imorgon! Jag har städat överallt, nästan så jag tagit fram tandborsten för alla små vråer. Tack gode gud att jag har avtagbara klädslar till min stora soffa. Det hade inte varit roligt att skumtvätta den för hand. Jag har alltid varit manisk med städningen både på gott och ont. Dels för att jag har fibromyalgi och det tar tid för mig att städa eftersom jag är tvungen att ta pauser när jag får ont, dels är det ingen som tror att min katter hårar?! Fast när de gosat med pälsklingarna så står de i hallen, när de ska gå, i kö för att rolla av alla katthåren från kläderna… Man ska absolut inte ha svarta kläder på sig när man går hem till någon med ljusa katter ;D

Marita-L
0

#43 .. Rävskabb lever inte så länge utanför kroppen. När Stronghold går in i blodet så paralyserars skabb djuren å till slut dör.

Klistrar in lite fakta här.

Kortlivade men produktiva Skabbdjuren lever bara 2-4 veckor i huden med de sörjer väl för släktets fortbestånd genom att honorna lägger 3-4 ägg om dagen under sin levnad. Från ägg till vuxet kvalster tar bara två veckor. Ändå tar det flera veckor eller månader innan hunden som smittats utvecklar symtom. Hur snabbt hunden får symtom beror på smittdos och hur stor hundens egen motståndskraft är. Skabbdjuren överlever inte länge utanför kroppen. Under experimentella förhållanden har man lyckats hålla liv i dem i drygt två veckor. I inomhusklimat är det troligt att de dör inom ett par dygn. Det är därför inte nödvändigt med någon sanering inomhus i samband med att hunden behandlas. Hundkojan och bilburen kanske det ändå är säkrast att sanera med t.ex. Tiguspray®.

Hoppas han snart blir frisk…

Och ta det lugnt du behöver inte sanera hela huset =)))

/ Marita

Crystal Pearl´s

Kittentotts
0

#43 Tråkigt läsa det du skriver om vad du råkat ut för med katten

Jag som du har städmani tror att jag städat ihjäl mig med pincett el något i hörnen för känna mig bra inombords

Hoppas allt går bra för dig med katten och sanering

Visst är det skönt med soffklädslar som går ta av, så har vi med, nu för tiden köper vi in enbart sådant som går tvätta, sen har vi tvättstuga i området med stora maskiner, även hemma förstås

#44 Bra artikel Marita. Men jag undrar om jag klarat ta till mig den gällande städning och tro på allt är borta, jag hoppas Bigblomman klarar det iallafall. Vicon som finns hos granngården tar bort allt, jättebra ha hemma

/ Carina

Bigblomman
0

Eftersom jag inte har en aning om vad min "gris" har fått så tyckte jag att det var lika bra att ta en storstädning/sanering. Jag har torkat av golven och sedan sprayat med Virkon S utblandat med vatten på alla trösklar och trälister. Jag får ta ett rum i taget med Virkon S eftersom djur får inte vistas i det rum som blivit sprayat på 2 dygn enligt veterinär. Jag har haft hela tvättstugan för mig själv på morgonen, men hjälp vad tvätt jag hade! Nu hänger allt i torktumlare och torkrum. Alla mattor, gardiner, överkast, soff överdrag mm är nu rent. De handdukar/liggunderlag jag använt till hunden har jag haft lite Virkon S med i tvättpulvret enligt veterinär.

Gizmo är mycket piggare idag han har busat med Iza på morgonen, varit ute på balkongen och "mumsat" fåglar!

Annkis54
0

Gott att du ser bättring

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

KungBores
0

#46 Appropå Virkon S så kan du ha katterna i samma rum där du sprutar Virkon samma dag. På utställningar så tvättar man ofta burar och bord med detta medel utan några som helst problem för katterna.
Dessutom använder man sig av detta när man har ringorm för att sanera och då är katterna om man gör enligt konstens alla regler i ett rum där man dagligen tvättar med Virkon S.
/Ingela

Bigblomman
0

#48 Tack så mycket!

Då behöver mina pälsklingarna inte stå och titta på mig genom glasdörren längre när jag ligger och snarkar? ;) utan kan komma in och hoppa på mig som vanligt eller som Gizmo brukar göra ställa sig på min bröstkorg och stirra på mig! Jag brukar vakna av att jag har jobbigt med min andning…

Bigblomman
0

I morgon, måndag kl 14, fick jag tid för blodprovstagning för Gizmo. Jag hoppas innerligt han har något som är botbart! Han fäller enormt mycket päls forfarande och jag är tvungen att dra med gummiskrapan varje morgon och kväll så han inte får i sig för mycket hår. Om det inte går att stoppa kommer han se ut som en sphynx snart!

Marita-L
0

håller tummarna !

Crystal Pearl´s

SussiF
0

Hoppas allt går bra!

Bigblomman
0

Jag har varit hos veterinär med min "gris" i 4 timmar har de röntgat honom och tagit blodprover. De konstaterade att han inte har varje sig rävskabb eller leishmanoisis.

Gizmo har vätska i buken( därav den stora viktökningen under den sista månaden) och levervärdena är skyhöga men andra blodprover visar helt okey svar. Jag ska tillbaka med honom på onsdag för fortsatt utredning, de har ingen aning vad som kan ha utlöst allt detta. Veterinärerna är förbryllande över provsvaren… Jag fick medicin mot levervärderna med mig som jag ska ge "grisen". Tyvärr ser inte prognosen så bra ut men de ska gör allt för att få honom må bra igen. Tack gode gud, att jag har honom försäkrad! Det kommer att kosta en hel men jag vill verkligen ha reda på vad han har fått för något, så det inte är något smittsamt som den lilla kattflickan, Izabella, vi fått hem nyss kan få!

Marita-L
0

usch stackars er å Gizmo… Hos vilken veterinär går du hos? Privat el. Sjukhus?

Håller tummarna

Crystal Pearl´s

Bigblomman
0

Den första veterinären som ställde diagnosen rävskabb finns i Ekeby här i Uppsala, Ann Hammarberg. Den praktiken har tyvärr inte de resurser som den veterinär vi var med Izabella till i Svartbäcken, Niklas Hellström. Hos Niklas Hellström är de flera veterinärer som kan bolla ideer med varandra och de är inte rädda för att ringa till andra kollegor för att be om hjälp. Jag hade två veterinärer som undersökte Gizmo och även hjälpte varandra med provtagning. Jag som är undersköterska i botten fick vara med och assistera vilket kändes mycket bra, även vid röntgen. De ville inte göra mer i går efter som de behövde bolla ideerna mellan varandra för att komma på hur de ska gå vidare med min sjuka gris. De har även tagit ett FIP-prov som är ivägskickat.

Bigblomman
0

Igår kväll ringde vet. Niklas och sa att allt tyder på att Gizmo tyvärr har FIP. Jag ska dit i morgon kl 11.00, Niklas ska ta ytterligare ett blodprov för att veta säkert. FIP kan egentligen bara fastställas först efter en obduktion… För 20 år sedan var jag tvungen att låta min fina svarta perserhona, Wictor´s Ophelia, somna in pga FIP. Hon var bara 4 år. Då fanns det inte riktig lika mycket dokumenterat över hur det smittar. Ophelia fick en dotter som levde i 14 år utan att blivit smittad så det finns hopp om att den lilla flickan vi har nyss fått hem klarar sig från denna hemska sjukdom.

Gizmo är den mest personligaste katt jag någonsin haft. Han har drillat mig hårt under åren för att få mig att förstå. Han hämtar mig när han vill ha något utfört. Han sätter sig framför mig och jamar och sedan går han före mig och visar vad det är han vill att jag ska göra om han vill ha godis, om maten är slut i skålen, vattnet ska sättas på så han dricka direkt ur kranen på diskbänken. När han vill gå ut sitter han på pallen vid ytterdörren och jamar tills jag sätter på honom selen! Han sitter med oss vid matbordet när vi äter på en egen stol och får lite smakprov… Han är en mycket speciell katt som älskar människor och få uppmärksamhet. Han pratar (jamar) med alla vi möter när vi är ute och går.

krasivis
0

#56 Jag förstår att Gizmo är en underbar katt som du älskar. Jag hoppas av hela mitt hjärta att han ska bli frisk. Jag tycker synd om dig som måste gå igenom det här. Kram Bettan.

Marita-L
0

å vad tråkigt att höra men jag hoppas ändå att han skall bli frisk för man blir ju så ledsen.

Håller tummarna hårt att det inte är FIP.. kram Marita

Crystal Pearl´s

KungBores
0

#53 Redan när du skriver att Gizmo har vätska i buken är min tanke FIP. Tyvärr går detta inte att bota och det bästa för Gizmo är att han får somna in. Jag vet att det låter hårt men tyvärr är liet så ibland.
Din nya lilla katt behöver inte bli sjuk. Däremot bör du vänta ett bra tag på att ta in en ny katt i ditt hem.
/Ingela

Annkis54
0

Bigblomma…jag lider med dig
men….det är väldigt olika vad veterinärer o uppfödare anser om FIP.
jag har läst igenom tråden för att kolla vad du har skrivit om Gizmo o det låter väldigt konstiga symtom för att vara FIP
o du skriver "Gizmo är den mest personligaste katt jag någonsin haft. Han har drillat mig hårt under åren för att få mig att förstå."
då måste han väl iaf vara några år gammal…
o har det varit nån form av stress i hans liv nyligen???

som sagt var vi har olika uppfattningar om detta med FIP o coronavirus….men inte behöver man sätta sig i karantän,
Anser inte jag i alla fall.
Jag har oxå har katter från mitt katteri som har dött i FIP…o att jag har/har haft coronavirus i mitt katteri det vet jag.
Men 95% av oss har det.
Hoppas nu att det kanske inte är det med Gizmo
o att din lilla skulle bli sjuk för att Gizmo ev har FIP..nääää
lugn o fin…
Du har haft otur nu med 2 sjuka katter på så kort tid
Kramar från oss

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Bigblomman
0

Tack för att ni finns! Detta har varit och är en mycket jobbig process och speciellt för min 14 åriga dotter som har sett både Findus och Gizmo som sin brorsor! Speciellt Gizmo som har varit inne på hennes rum och öppnat lådor och stulit med sig saker. Alltid varit med när min dotter fått presenter då han också skulle ha samma sak.

Gizmo blir 8 år den 6 november. Jag ser att han inte mår bra. idag har han i stort bara sovit i sin bur i hallen, han har varit ur den och druckit och ätit lite. Han har inte ätit ordentligt under en månads tid.

Allt började när jag satte Feliway i eluttaget för att hjälpa den andra katten med sin idiopatiska cystit. Efter en vecka så blev Gizmo apatisk, låg mest och sov. Tre veckor senare fick Findus somna in, en traumtisk händelse för Gizmo… Då tar jag också ur Feliway från eluttaget. Två veckor senare tappar Gizmo pälsen. Jag vet att katter kan tappa päls vid stress men denna katt har aldrig varit stressad tidigare utan en cool katt som älskar att stå i centrum. Han älskar när det är mycket folk runt omkring honom som bara ägnar sin uppmärksamhet och kanske har lite godis med sig. han gör allt för en liten godisbit. Jamar på kommando, sitter fint, ligger, går runt och ställer sig på bakbenen. En liten cirkuskatt med andra ord.

Min första katt Ophelia fick FIP men hennes dotter Sara fick inte den sjukdomen och var inte bärare heller på den. De levde tillsammans tills FIPen bröt ut då var Ophelia 4 år och Sara 1 år. Sara blev 14 år gammal.
   Tyvärr är det ingen sjukdom man egentligen kan skydda sig mot annat än genom vaccination eftersom det sprids via avföringen… mina katter kommer att få gå ut i koppel trots allt men de kommer att vara vaccinerade mot FIP så de har större chans att klara sig…

Är det så att veterinären i morgon tycker att Gizmo ska få komma till katthimlen så får han somna in, jag vill inte se honom lida.

Marita-L
0

Vi finns här för dig om du behöver skriva av dig om allt i morgon med och dagarna efter det. En nos puss till Gizmo

Kram Marita

Crystal Pearl´s

Bigblomman
0

Tack alla för erat stöd!

Min älskade lilla Gizmo har fått somna in idag. Veterinären tyckte det var bäst att han fick komma till katthimlen. Nu leker han med Findus. Allt tyder på att Gizmo hade FIP, tyvärr. Jag ska dit på måndag och ta blodprov på Izabella.

Oj vad jobbigt det är… Han har betytt så mycket för oss, en underbar personlighet och min dotter har betraktat honom som sin bror.

krasivis
0

#63 Så ledsamt, men han har det bra nu. Kram Elisabet.

Marita-L
0

Kram Marita

Crystal Pearl´s

SussiF
0

Tröstkramar !!

Jag vet hur det känns, har nyligen själv drabbats av samma….

Bigblomman
0

Tack Elisabeth, Marita och Sussi!

Veterinären ringde och han hade öppnat Gizmo, jag hade godkänt det eftersom jag vill veta säkert att det var FIP han led av med tanke på smittan. Gizmo hade en svår bukhinneinflammation vilket betyder FIP. Jag har ingen aning om hur i hela friden han blivit smittad. Om han varit bärare själv av viruset sedan födelsen eller om han fått det av sin kompis Findus. Ingen av dem var utekatter utan gick i koppel när de var ute. De har träffat och hälsat på flera katter ute… Man blir alldeles snurrig i huvudet av att tänka på det.

Jag har läst på SVA:s hemsida om FIP att när en katt har sjukdomen så smittar den inte utan den smittar när den inte har några symtom utan är bärare av viruset via avföringen. Jag hoppas verkligen att inte lillflisan har några antikroppar mot FIP…

Marita-L
0

Ja du har läst helt riktigt FIP smittar inte utan det är Corona viruset som smittar. Nästan alla katter har lite corona några mer några mindre.

Det vanligaste är att när katten blir utsatt för coronaviruset så passerar det kroppen å ut i avföringen och katten mår hur bra som hellst utan att bli sjuk.

Men ibland om kattens immunförsvar är dåligt så sker inte genom gången av corona viruset lika bra utan katten utvecklar sjukdomen FIP.. och detta är endast en liten del av alla katter..
ca 10 %

Så hur sedan FIP utvecklas är också beroende på vilket immunförsvar katten har..

Torr FIP som tar lång tid att utvecklas är = dåligt men inte så dåligt immunförsvar.

Våt FIP = jätte dåligt immun försvar det tar ca 4 veckor från att katten har utsatts för corona viruset tills att katten insjuknar i våt FIP..

Viktigt att tänka på är att inte utsätta resterande katter i hemmet för stress.. så ingen idè att åka iväg å ta tester nu för du har säkert en nivå titrar av corona virus hemma hos dig just nu…

Utan ta det lugnt.. håll bara toalådorna rena å byt sand ofta.

Om du vill testa så vänta ca 6 månader från dagens datum.

Tänk på att stress är FIP bästa vän !

Kramar Marita

Ps. En utekatt räknas som en minimal risk för den har nästan aldrig några titrar för den går oftast inte på lådan utan överallt ute å då gräver å begraver sitt.

Crystal Pearl´s

Bigblomman
0

Jag har ingen aning hur i hela friden Gizmo kunnat fått coronaviruset, det är praktiskt taget omöjligt att veta säkert. Jag läste mer och det är inte bara genom avföring utan även när de pussar på varandra som smittan kan överföras… Ovanligt att äldre katter insjuknar i FIP, det är mest yngre katter som blir sjuka.

Jag har redan tid för provtagning av Izabella på måndag kl.13.00 som förresten hänger just nu i vardagsrumsgardinen!!!

Vi kommer inte att skaffa en till katt förän i slutet av nästa månad då borde vårat hem vara sanerat från smitta. Om jag lyckats reparera mitt ekonomiska stora hål som blivit nu på ett litet tag efter utredningar av båda katterna (- 6.000:-) så lutar det mot en exotic röd hane… Ja, ni läste rätt en hane!

Trots allt det svåra när de blir sjuka och måste avlivas, trots alla de svåra känslor som kommer så berikar de mitt liv så mycket att det uppväger allt att få ha ett liv så nära inpå en.

Nu undrar jag om någon bor nära Uppsala som vill ha 6.5 kilo RC indoor27? I annat fall skänker jag den till kattsamvetet här i Uppsala. Det finns kvar från en 10 kilos säck som jag öppnade för 2 månader sedan, den säcken har inte varit i kontakt med katterna.

Bigblomman
0

Saknar min älskade Gizmo så mycket, det är så tomt utan honom. Ingen som kommer upp i soffan på kvällarna och vill ligga i knät. Han kunde ligga i timmar på rygg och bli kliad på magen. En riktig gosekatt. Ingen som hämtar mig för att vrida på kranvattnet i köket eller hjälpa honom upp i linneskåpet på tredje hyllan där han hade sin etagevåning… Ingen som vill att vi ska bygga koja så han får sitta i den och äta lite av sin mat. Så förbaskat tomt…

krasivis
0

Bigblomma                           och omkramar! Sorgen måste få ta sin tid. 

/Elisabet

Bigblomman
0

Tack!

En olycka kommer sällan ensam är ett hemskt ordspråk men i mitt fall stämmer det in…Tyvärr, är det inte första katten som saknas av mig. Min andra katt Findus var jag tvungen att avliva pga idiopatisk cystit för en månad sedan. Det var också en stor sorg att det inte fanns något som kunde bota honom.

Jag fortfarande tänka på min allra första katt "Lina" och sakna henne, en svart perser som fick FIP och blev bara 4 år, det var för 20 år sedan! Hon var som en hund till sättet.

Bigblomman
0

Kattfodret har kommit till användning, en mycker förvånad granne fick den till sina katter!

Roligt att få göra någon glad mitt i allt elände.

krasivis
0

Ibland kan det bara bli sådär…. inte mycket att göra åt. Om du vill så får du gärna PM:a till mig! Kram Elisabet www.krasivis.se

Bigblomman
0

Tack så mycket för allt stöd.

Jag har kollat in din fina hemsida Elisabeth.
Oh vilka fina katter och hundar du har. Skrev lite i din gästbok…

Jag avslutar denna tråd nu eftersom den blev så sorglig. Jag återkommer med en ny tråd senare i jakt på en söt exotic  kattunge så fort all sorg och saknad har lagt sig till ro och viruset förvunnit från mitt hem.

Annkis54
0

jag låser tråden åt dig då Bigblomma så ingen kan skriva i den utan vi väntar till din nästa
kram

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

Inlägget är låst för nya kommentarer