Royal Canin Queen - avel
Flyttar över detta från tråden om prishöjningar till en egen fråga. (Har redigerat dessa inlägg lite och plockat bort det som handlar om foderhöjningar) /Ida
08-10-13
16:39
Ni som har använt Queen hur har era kattkullar sett ut sedan ni gick över på fodret????? Har ni samma antal? Är kullarna gämna i storlek?
Hur många bebisar överlever eller dör?
Har ni koll på hur det var innan?. Ngr frågor jag undrar och har funderingar över.
Är hemskt intresserad av seriösa genomtänkta svar ! Vill gärna att uppfödare som svarar i den här frågan tänker till innan, inga lösryckta kommentarer då jag har allvarliga funderingar kring det här fodret. Nu blev det långt och jag ber om ursäkt för det hela, ni ska få mina funderingar när jag har fått ngr svar. För jag vill inte att min åsikt ska färga er bild och jag kan ha fel i mina funderingar och tankar kring det här ämnet.
Tack på förhand Alsace Futures katteri
08-10-13
17:00
Jag har gett Queen till två honor när de var dräktiga. Den ena honan fick 2 välskapta ungar utan fel på. Den andra honan fick 4 bebisar varav 2 av dom avlidit pga hjärnmissbildning. Dock har vi inte gjort någon obduktion för veterinären var så säker på att det var missbildning i hjärnan som orsakade deras defekter. Om det har med maten att göra vet jag inte. MEN samma honor hade varsin kull förra året och då fick de inte Queen och då var alla friska och fina.
Fodret är den enda skillnaden under deras dräktigheter iallafall.
Vi har ju bara haft två kullar (samma hona) och hon har fått Queen båda gångerna och mått jättebra på det.
Första kullen var tre kattungar, normala vikter. Den sista kattungen stack fosterblåsan ut hela natten utan att hon hade värkar. Jourveterinären ville ej att vi skulle komma in med henne under natten. Dagen efter skulle hon snittas men födde kattungen hos vet. då jag lämnat in henne där för snittet. Det var ingen där när hon födde men när de upptäckte det var den död. Om den var död för att den suttit fast hela natten eller om hon inte fick värkar eftersom den redan var död är ju svårt att veta. Jag fick aldrig se den kattungen. Den andra kattungen var svag tidigt och verkade inte ha någon bra sugreflex. Den repade sig ganska bra efter uppvätskning, stödmatning och med antibiotikabeh. men när kuren var slut blev hon dålig igen och det hjälpte inte att börja om. Hon blev 3 v. Den sista kattungen klarade sig och var pigg och kry hela tiden.
Andra kullen var också tre kattungar där alla mått bra hela tiden. Normala födelsevikter. En av kattungarna fick feberpäls efter någon vecka men ingenting annat konstigt.
Jag kom på en skillnad till på kullarna: Jag hade en annan hane som pappa till den kullen som var defekt. Så två olikheter finns där. Har kanske inte med vare sig hanen eller maten att göra….. You'll never know…
jag har inte testat Queen ordentligt, mina katter gillade inte det…så jag har inget att komma med:)