Perser iFokus

Perser

Etikett02-allmänt-kattprat
Läst 786 ggr
monica75
2008-10-12 12:53
0

mogna hanar

Godmorgon allihop!

Här i Gävle skiner solen och det är skönt ute.

Har en fundering angående mina hanar. Flippy är 1½ år och Jippsee är 1 år o 3 mån. Min plan var ju att para Flippy med Jazmine som jag tragiskt nog fick avliva i aug. Mina småtjejer här hemma är ju bara 5 resp 4 mån. Det är absolut inga problem att ha katterna tillsammans men min fråga är denna..

Eftersom båda killarna är könsmogna och har varit det ett bra tag,, vad bör jag göra, ska jag vänta tills tjejerna blir det oxå eller bör jag höra mig runt om någon är intresserad av att avla på mina hanar?

Förmodar kanske att det inte "skadar" mina hanar på nåt vis att gå runt och tråna men vad vet jag..

Jag började ju i fel ände o skaffade 2 hanar men jag skulle ju inte ha nån slags uppfödning  Skäms

Men nu är jag där jag är och jag hoppas nån kan säga några kloka ord.

Ha det gott //Monica

Annkis54
2008-10-12 13:00
0

svaret tycker jag beror på hur Flippy o Jippsee mår.
Om de verkar må bra o är lugna o fina så ser jag ingen anledning till att du ska skaffa flickor åt dem.

Bor dem ihop?? eller har du dem separerade??
Jag tror att risken finns att du "väcker den björn som sover".
o att du även riskerar ett rangbråk mellan dem.

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

monica75
2008-10-12 13:05
0

Dom är lösa i lägenheten allihop, har inte sett nån anledning till att stänga i nån av dom.

Killarna mår prima, det är väl Flippy som kan gå runt o jama lite ibland.

"Väcka den björn som sover" menar du om jag tar in honor o parar eller…

manbukten
2008-10-12 13:23
0

Jättesvårt att ge ett ända svar på detta. En del hanar är jättenöjda med lite parningar och andra vill ha mycket. En del behöver träning innan färdighet och en del är klockrena. En del blir gapiga av parning och vill ha mer och en del går ner i varv. Men en sak är säker någon form av avskärmning måste du göra när tjejrna är färdiga. Just under löp för att veta vem som är pappa till vem. Så ge dig svart eller vitt här går hellt tänkelt inte.

Lycka till i dina funderingar

Annkis54
2008-10-12 14:50
0

#2. nej. det finns DEFINITIVT inte nån anledning att stänga in nån av dem om de går bra ihop. Det du har just nu är ju drömmen för många av oss.
Att kunna ha två fertila hanar tillsammans utan att hemmet blir sönderpinkat eller att de slåss:)
jo, jag menar "väcka den björn som sover" att om en av de eller båda får börja para så kan du även väcka parningsinstikten/revirinstinkten/jag-bestämmer-instinkten
ja, du förstår nog vad jag menar nu.
Oavsett om du tar in honor o parar eller om hanen/hanarna åker bort o parar…så sker ju en förändring hos den/dem som har fått para. De stiger antagligen automatiskt i rang o det är inte säkert att deras sämja håller då.
Jag skulle nog vara väldigt försiktig o rädd om, att de är kompisar. Men som sagt var….det beror ju på hur de mår. O det kan ju ändra sig "imorgon". För "helt naturligt o självklart" är det ju inte att 2 hanar kan gå ihóp o vara vänner.
si övrigt så instämmer jag i det manbukten skriver.
Du får förhoppningsvis fler svar
vore ju intressant o se hur många det är som har flera hanar fertila o som inte är separerade från varann

Perser o Exotic vitfläck
www.annkriellas.se

manbukten
2008-10-12 15:30
0

#4 Du har hellt rätt att  det inte är självklart attt hanarna trivs med varandra. men tilläggas skall då sägas att förutsättningen ökar om det växer  upp tillsammans. Men det handlar också om hur driven dom är i sin sexdrift. Ju mer drift ju mer störning och dessutom känner det inte varandra och har ordnat rangordningen från början desto svårare Som i sig inte har något med fertiliteten att göra.

Jag har mina ihop och efter parning och separation några dagar går det jätte bra ändå. Har parningsrum (inte bara parningrum utan temporärt iordnings ställt.

Det hellt avgörande för att lyckas är att det växer upp tillsammans.

Men ibland lyckas även andra förhållanden pga. deras individuallitet

Och den finns en motsatt effekt som kan inträffa och det att en hane står tillbaka för ledaren.

Och ett tips är att om man ska separera dom från honorna under kraftiga löpperioder eller innan p-piller verkan. Ha hanarna då tillsammans

manbukten
2008-10-12 16:07
0

Jo en jättegod vän till mig har två hanar tillsammans som haft tjejer hos sig och det har gått jättebra. allt är som vanligt då honan åkt hem. men hon är inte med här.

monica75
2008-10-12 21:03
0

Hej o tack för alla svar.

#3 Jo när den tiden kommer o det skall paras här hemma så kommer de att få va instängda.

Flippy den äldre av dem har högst rang av dem (tror jag) men de är uppvuxna ihop o allt fungerar jättebra så man vill ju gärna tro att det inte kommer att bli nå problem i framtiden heller men det visar ju sig o då får jag lösa det då. Det här är 2 väldigt lugna o fina hanar.

//Monica