Perser iFokus

Perser

Etikett: 07-export-import
Läst 972 ggr
Cybercat
0

Ställa ut i Europa / Avmaskning

Hallå alla!
Visst finns det folk här som har erfarenhet av att ta katt ut ur Sverige/Norge på utställning? Jag har nämligen en stilla undran om det…

Som jag förstår det på regelverket så är det inte bara sällskapsdjurspasset (med rabies och titerkontroll - som alla mina katter har) som krävs, utan katten måste avmaskas mot rävens bandmask VARJE gång den varit utomlands, även om det bara är över helgen på show.

Har jag fel i det? Om inte, så hur sjutton löser man det? Finns det en vet på utställningen som kan utfärda intyget? Är det ngn form av dispens för utställningar?

Vore käckt att veta!

Kittentotts
0

Jag fick denna informationen via mail precis på din fråga, av en erfarenhet uppfödare:

Finns inga restrektioner alls mellan Sverige och Norge!! Bara att åka till och från Norge utan pass eller avmaskning för rävbandmask.   Norge har dock liten variation på vacc. Går att läsa på www.nrr.no  

Mvh Carina

Cybercat
0

Jo, jag vet. Frågan var alltså att ta UT katten från området Sverige/Norge =)

Marita-L
0

Jag tycker ju att det borde finnas någon som kan skriva ett intyg att katten inte har vistat i skog å mark..men det går kanske inte utan det blir avmskning varje gång..Obestämd. skall bli spännande å se vad andra säger

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

krasivis
0

#2 Jag har hört att veterinär på utställning kan intyga, om de ser att katten får avmaskningsmedlet alltså,

yadhayezibas
0

Det jag vet är att hundar iallafall måste avmaskas direkt när de kommer hem igen av en veterinär. Skulle tro att det gäller katter oxå.

Står det inte vad som gäller på jordbruksverkets sida?

Kittentotts
0

#2 Mer info från samma uppfödare som jag fick info fr innan:

Spelar heller ingen roll , eftersom du kan leverera utan restrektioner resp. hämta från Norge… Vill man hälsa på någon t.ex. när man ställer i Norge, så går det hur bra som helst…

avmaskning gäller inte till och från Norge.. Bara andra länder..

Mvh Carina

Niffi
0

Man måste höra efter med arrangerande klubb i utlandet (ej norge) om de har veterinär närvarande hela utställningen. Om man då har med sig tabletterna, avmaskningsmedlet mot dvärgbandmask och ger det under veterinärens uppsikt kan denne utfärda intyget.

Cybercat
0

Jättetack för att du frågar och svarar Carina :)
Jag märker att jag i mitt försök att förtydliga istället lyckats förvirra… Orsaken att jag nämnde Norge var att om jag bara skrivit "utomlands" tänkte jag att jag skulle få svar på vad som gäller i Norge, vilket alltså inte min fråga gäller alls. Vad jag frågar är vad som gäller om jag skall på utställning, och sedan tillbaka igen, någon annan stans än till Sverige eller Norge, typ Tyskland eller Italien.

Ingela var gullig och svarade mig på SWEPEX-listan att hon brukar ge katten en avmaskningstablett vid incheckningen och då skriver den vetten på intyget, så egentligen har jag redan fått svar.

Däremot tycker jag att det är ett OTYG! Avmaskningmedel skall man minsann inte ge i onödan, och på grund av att de här reglerna är så rigida så kan man (i princip) behöva avmaska katten en gång i veckan, utan skäl. Undrar just om det gjorts tester på om det är säkert att använda medlet så ofta…

Nu menar jag alltså INTE att jag skulle åka på en utlandsshow i veckan, utan det var bara "i princip", om någon nu skulle få för sig att göra det.

Cybercat
0

Tack Niffi! Precis det svaret fick jag alltså av Ingela också, ditt svar hade inte kommit in när jag började skriva föregående inlägg.

#3 Precis!

#4 Japp, så verkar det vara

#5 Inte tydligt nog, tyvärr, i alla fall inte för mig:). Det stod att katten behöver få ett intyg oavsett skäl den varit utomlands, men jag kunde inte riktigt förstå hur det skulle gå till när man bara är där över helgen. Att utställningsveterinären skulle lösa det… tja, täääääänkte inte på det :)

Kul, så har man lärt sig något nytt :)