Perser iFokus

Perser

Etikett01-allmänt-om-perser-exotic-standard
Läst 638 ggr
firefly
0

Vad kallas detta?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej hej, har läst runt lite här men inte skrivit något än :)

I augusti fick jag hem en exotichona, blå smoke om jag inte har helt fel. Men hon har lite ljust röda (heter det creme?) fläckar i ansiktet, även lite på en tass och väldigt lite på resten av kroppen. Finns det nåt speciellt namn för den slags teckningen?

Bifogar en bild tagen igår natt, där ma tydligt ser fläckarna i ansiktet.

Förresten, vet ni om det går att fixa de rinniga ögonen hos en veterinär? Har hört att det är ganska vanligt på perser/exotic men vet inte om det går att få bort. Ska ringa vet på måndag och höra med dem :)

Bullan
0

Ja, nog har hon röda stråk alltid, så en blåsköldpaddssmoke skulle jag tro den korrekta färgen heter.

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Bart
0

Blåsköldpadda är hon.Om hon dessutom är smoke kan jag inte se på den bilden.Vad är hon reggad som?Rinniga ögon….om du söker här på forumet finns det massor av tips.Det beror helt på orsaken till rinnigheten vad man kan göra åt det.Är det en infektion kan veterinären behöva skriva ut salva/droppar.Är det trånga tårkanaler går det att spola eller operera,men som oftast räcker det med att torka ögonen på katten.

firefly
0

Tack för svaren!

Troligtvis är det trånga tårkanaler, hon har haft det sedan hon var liten och hon har inte ont av det. Torkar gör jag flera gånger om dagen, dock så tog jag denna bilden när hon väckte mig mitt i natten med en puss på näsan :)

Hon är inte reggad eftersom hon är ett resultat av en tjuvparning.

Tack igen för svaren :)