DNA test ang. färg
Min "japan":) är ju svårbedömd färgmässigt:)
tog därför ett DNA test o skickade till Animal DNA Australien.
Specificerade att det jag ville veta var om han var svart eller blå. Han är en ?silvertabby o vit harlekin.
fick mail tillbaka att de i så fall behövde ta 2 tester för att kunna avgöra detta.
_To determine between black and blue I will need to perform two tests, the Chocolate/Cinnamon test and the dilute test.
_Fine, sa jag.
fick sen svaret:
The results indicate the cat Ann Kriellas Black Pudding is black in colour.
It carries the chocolate gene and the dilute gene.
tolkade det som att han var svart….
men börjar nu fundera eftersom han är så tyyyyydligt blå..åtminstone i mina ögon.
Men jag kan inte silverfärgerna.
Börjar ju då fundera lite över vad ordet "indicate" egentligen betyder, indikera, tyda på…men det är ju inte säkerställt i så fall?????
kolla papperskopiorna som jag har fått..o de pratar bara om dilution D/d
o chocolate/cinnamon B/b
är det nån som förstår bättre än mig???
tyder D/d och B/b på nåt vis att han är svart…
Om han hade varit blå…hade D/d o B/b varit annorlunda då?? en djungel det här
har tagit färgbedömning på honom till utställningen

Bra fråga!
I mina ögon är han blåsilver med nåt mönster.
Men oavsett så är han så otroligt fin!!!
#2..inte helt klart svarta:):)
ingen som vet vad just "indicate" menas??
tack #1…ja han är fin:)
#2..oj…tänk om du kunde förklara steg för steg hur man gör då??
om han är svart.
betyder det då att han är en mycket dålig svart..eller är det bara så att jag inte kan detta med silverfärger???
En del svarta kan se blåa ut för att just svärtan är dålig.. att se på trampdyner är ju bra..se om du kan fota en… men det kan ju vara svårt att se om han är vitfläck å har rosa
Fullfärg DD å Dilution är dd
Så står det Dd är han fullfärg men dilutionsbärare
Små trampdynor…=))
Blåsilver
Svartsilver =))
Liten små fot..=)) Svartsilver
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
Jag leker mycket och testar olika i red.programmen och märkt att man kan se färger och dolda spökmönster bättre än man ser med blotta ögat,bäst ser man och lär sig om man testar lite på olikfärgade säkra katter,jag kör mest med justeringar av just ljus och kontrast.
Jag är inte helt hundra säker på din katt,det är bara det jag kan se och uppfatta,så ser han svart ut i mina ögon. Svartsilverkatter kan lätt tas för att vara blåa.
Här är är föresten en svartsilver"fossing" och en blå silver"fossing".
Är "fossingen" vita blir de rosa.

Hej Annkis chokladen kan förstöra svärtan . Min erfarenhet är att svart inte blir svart förrän de bytt baby pälsen. den kan bli både åt det gråa hållet och det bruna silver gör ju också färgen mjukare.
Så din sötnos är nog svart. Men han är så mumsig Dd full color carrier brown(choklad). Fick samma svar på Borre som visade sig vara svart testdade inte för dilution då han har en blå pappa

Jag som läst juridik skulle nog säga att de är inte helt 100 på att han är svart, men det är vad jag tolkar indicate ( visar på) till…
Det är en helt bedårande pojke du har där!!!

Nu har ju flera andra svarat men jag passar ändå på att ta ett mer specifikt svar på just den sista biten av frågan:
"tyder D/d och B/b på nåt vis att han är svart… Om han hade varit blå…hade D/d o B/b varit annorlunda då??"
Ja, det hade de.
Stor bokstav i genetiska beteckningar, oavsett vilken bokstav det handlar om, står för den dominanta formen av genen, liten bokstav är recessiv (dvs måste finnas i dubbel upplaga för att synas).
Bokstävena B och b är för choklad och D och d för dilution. Alltså:
B/B = fullfärgad (inte chokladbärare)
B/b = fullfärgad (chokladbärare)
b/b = choklad
D/D = fullfärgad (inte dilutionsbärare)
D/d = fullfärgad (dilutionsbärare)
d/d = diluterad
Din "japan" är B/b och D/d vilket betyder att han BÄR på choklad och dilution, men inte visar någon av dem.
Summa sumarum, inget "tro", han är 100% HELT säkert svart.
Hoppas det hjälpte =)
/Emma

Kan ju tillägga hur det funkar med mönster/färger der det är den dominanta delen man är "ute efter" att kolla upp, som tabby (bokstaven A) som man också kan DNA-testa. Där blir det istället så här:
A/A - Tabby (bär inte solid)
A/a - Tabby (bär solid)
a/a - Solid

tack alla för era svar
jag tror då att svaret jag fick betyder att han ÄR svart
här kommer några kort som jag tog idag
o den trampdynan tycker jag ser ut som den Marita visar ovan…den som är svart
sen så tog jag ett kort på huvudet bakifrån
Svart
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus
HAN ÄR SVART Annki.
Kommer bli roligt att se honom i verkligheten i Varberg.
Tjenare Baboos…
ska bli kul att se dig oxå
Anki, jag tror att han är Sv.silveragouti, jag har en hane som har den färgen han finns på min hemsida han heter Mr Magoo
Rosie
då funkar inte den kollen