Perser iFokus

Perser

Etikett09-hälsa-beteenden
Läst 823 ggr
LinaK
2008-09-29 20:17
0

Åksjuk

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej på er!
Har ett "litet" problem. Detta var inte något problem från början, men efter att vi kastrerade Minou så började hon bli åksjuk. Jag har föräldrar som bor 25 mil bort, och vi brukar åka dit nästan varje månad. Förra gången vi åkte dit blev hon åksjuk (dregglar som sjutton, det är väldigt slemmigt, och så blir hon helt slö) Då trodde jag att det var en engångs grej, men nu när vi åkte upp i Torsdags var det samma visa igen. Så på fredags morgonen ringde jag till veterinären för att höra om det fanns några åksjuketabletter och det fanns det ju. Fick ett recept på Maropitant (som är för hundar). Men denna medicin ska ju hjälpa så att katten inte kräks, men detta var ju inte vårat problem. Och det sa jag till vetten, men detta skulle hjälpa iaf. Men det gjorde det ju såklart inte. Blev nästan värre när vi åkte hemmåt.

Har ni tips eller råd till mig? Vet ni om det finns några andra tabletter man kan få¨på recept än det vi fick?

Jag vill ju så gärna ha med mig tösen till mina föräldrar, hon älskar att vara där när vi väl är där.
Hoppas ni orkar läsa inlägget för såg nu att det blev lite långt Skäms

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Bullan
2008-09-29 22:11
0

Hur länge brukar ni vara borta då ni hälsar på dina föräldrar? Om det bara är 1-2 nätter, så kanske det är bättre att  hon får vara kvar hemma? Stressen som blir av att hon ska bli så åksjuk är onödig om det inte finns något annat alternativ.

Kanske du har någon som kan åka förbi och se till att hon har det bra? Om än hon inte gillar att vara ensam, så är det nog ett bättre alternativ än att utsätta henne för lugnande och två bilresor på en enda helg. Är det så att ni är borta längre tid än så, så finns det starkare åksjukepiller, men då blir de väldigt trötta i flera timmar. Men det är inget jag skulle ge mina katter 2gånger/månad. Då skulle jag nog se mej om efter någon som kan passa katten istället.

Hoppas att det löser sej!

*Tänk på att det du säger om andra sist och slutligen säger allra mest om dig själv!*

Marita-L
2008-09-29 23:10
0

Postafen som finns för oss människor men eftersom mängden varierar så är det jätte viktigt att rådfråga veterinären.

Hoppas det löser sig för er.

/ Marita

Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Crystal Pearl´s

Bigblomman
2008-09-30 07:16
0

Jag har en åksjuk katt och han mår jättebra av en halv tablett Postafen men som sagt rådfråga veterinären hur mycket din katt skall ha!

simzonites
2008-09-30 16:31
0

Det finns andra alternativ till åksjuketabletter till exempel homeopatmedel, då slipper man biverkningarna med dåsighet osv. Skrattande

/Lotta

/Lotta

Lovebuffen
2008-09-30 16:52
0

www.katter.nu finns det en tråd om just detta. Det var någon vars katt var åksjuk och som när de köpt ett säkerhetsbälte för katter eller om det var för kattlådan, och spände fast sin katt i bilen så att lådan inte ruckades vid körningen, så slutade katten att vara åksjuk. Kanske något för er också?