blod i bajset
Hej, idag hade hon en klump i baken som var rödaktig.. Hon är bara 5 månader.. Vad kan det va ?
hon har inte borstats på 2 veckor och har inte badat på 6 veckor.. Anledningen är att min kille inte vill hjälpa till med det, och jag kan inte göra det själv.. Det var min kille som ville ha en perser men n'är hon måste göras iordning så skjuter han bara upp det hela tiden…

Oj, en perser skall ju borstas varje dag med tanke på vilka tovor som kan uppstå och faktiskt skada katten om de får gå för länge med dessa tovor.
Varför klarar du inte att göra det själv? Jag har aldrig haft hjälp med att kamma de perserkatter jag haft och min första skaffade jag när jag var 20 år…
Kan du be om hjälp av den ni köpte katten från?
Blod i avföring = kontakta veterinär!
kan det vara så att det var lite strimmor av blod på klumpen??
om hon i övrigt mår bra så tycker jag att du ska avvakta.
kan ju oxå komma sig av att hon är hård i magen
eller även om hon är lös i magen o irriterad i slemhinnor
att hon inte är borstad eller badad kan inte ha nåt med hennes bajs att göra.
varför måste ni vara 2 för att borsta henne??
hon ska vara van vid detta från början o då gör man det lätt själv
testa ska du få se
för hon ska inte känna att hon blir fasthållen för det är inte bra.
o jag tycker att du ska köpa dig en kam istället för en borste, det blir bara så statiskt av en borste.
har hon börjat få tovor???
även badningen ska du göra själv. men bada henne inte med tovor, för då får du ett helsike att få bort tovorna
Hoppas det går bra, annars återkom med fler frågor o mer info
gå gärna in på "din sida" o presentera katten oxå så vet vi lite mer när vi försöker hjälpa dig:)
Jag använder en icke-statisk kam .. och ja jag kan kamma henne själv men det var ju min killes ide att skaffa henne.. Vi har precis badat henne tillsammans, det är lättare tycker vi… Föningen går inte att va ensam på, för hon försöker slita sig hela tiden.
Nu är hon fin iallafall, tror inte blodet e något allvarligt… Hon mår ju bra. Har inte haft tid att presentera henne tyvärr.. Både pluggar å jobbar och har ett hem att sköta..

Om ni redan nu efter 2 månader känner att ni inte klarar av att ha en katt/perser eller ens har tid med den, så tycker jag att ni för kattens skull, ska leta ett nytt hem till henne…och i första hand kontakta uppfödaren!
#6 Ja precis så känner jag med, för kattungens skull.
Marita - Medarbetare på Perser i Fokus

Håller med, ta kontakt med uppfödaren. Ni bör nog vänta med att skaffa katt tills ni har tid med det.

Hejsan,
jag för min del tror att Luna menade att hon inte haft tid att presentera katten på "Min Sida"
inte att hon inte hade tid med katten.
Det är vad jag tror, och hoppas på
/Ulla

kontaka uppfödaren, om råd och hjälp.
För att svara på din fråga angående det som du tror kan vara blod: kan det ha suttit lite bajs kvar i pälsen precis vid stjärten så att det har irriterat henne? Blod i avföringen kan bero på att katten har haft mycket diarré, då kan man se ljusröda strimmor av blod utanpå avföringen, det beror på att slemhinnorna i tarmen är ansträngda. Har hon diarré är det den man måste få bukt med.
Är det mörkt blod blandat med avföringen kommer det från längre upp i magen så att säga och bör kollas upp om det återkommer.
Sen till detta med tid för kamning osv. detta är ju en del av den dagliga omvårdnanden av en perser och framför allt en mycket stor del av den sociala samvaron med er katt. Som uppfödare frågar jag alltid mina kattungeköpare om de är intresserade av att ägna den tid som behövs för att sköta perserns päls. Det ska inte kännas som ett påhäng - då har man valt fel ras!
Att sköta en långhårskatt är något man måste vara intresserad av och tycka är roligt. Katten märker snabbt om man tycker det är jobbigt och då protesterar den. Försök i stället att göra kamningen till något mysigt - ta katten i knät när ni sitter i soffan och kollar på TV till exempel och kela och kamma så ska du se att det blir en uppskattat stund både för er och katten.
Lycka till!
/Lotta
/Lotta
#6 - #8 Jag tycker att ni uttalar er mycket fördömande mot Luna1988. Istället för att uppmuntra och stödja så klubbar ni ner henne. Särskilt du Bullan. Först tänkte jag inte skriva något om detta men jag känner att jag måste. Man måste ju inte utgå ifrån det absolut sämsta…. utan bättre att ge stöd och råd som Lotta gjort här ovanför.
#9 Du skrev det som jag tänkte då jag läste inlägget allra först.
Hälsningar
Elisabet

Har jag fel, så ber jag givetvis om ursäkt! Men som sagt, det var inte alls menat som ett "påhopp" eller vad man nu ska kalla det. Jag skrev ju också att OM de redan känner att det är för mkt med en perser och all dess skötsel, så är det ju dags att göra något åt situationen, även för deras egen skull! Inte är det roligt att känna att man inte hinner med om än man vill
Att inte ha tid pga studier och jobb, gör en inte till en dålig djurmänniska…bara en människa med litet tid till övers!

Hej, jag menade inte att vara föredömande. Jag förstår om tiden inte räcker till när man studerar, jobbar samtidigt. Jag menar att det är ju bättre att ta kontakt med uppfödaren och få lite hjälp och råd. Här kommer råd här med ju, men som uppfödare hade jag varit tacksam om min köpare hade tagit kontakt med mej, så vi hade kunnat prata, och komma fram till en bra lösning. Bor uppfödaren i närheten kanske h_n kunde komma över och hjälpa till lite och ge lite råd, så har jag gjort till mina köpare om jag har haft möjlighet. Tid har ju alla lite dåligt ibland med, i dagens stressamhälle. Jag önskar Luna1988 all lycka till med sin lilla kattunge, och många härliga år med henne.
Ann-Louise.

Tänkte jag skulle hoppa över att svara på detta, men här kommer min fundering.
Ett problem är att skaffa ett djur utan att vara överens. Och det är väl det som bubblar till. Men det kan bli bra så småningom. När jag skaffade hund efter att jag flyttat hemifrån var maken inte alls med på djur. Gissa vem som nästan älskade hunden mest. Det är sorgligt att ni inte är överens och att du som inte tog får ta ansvaret. men med rutin och för både dig och katten kommer baden att gå som en dans. Detta är ingen katt fråga i sig utan en relations fråga. Att ta ansvar för det man vill ha och skaffar.
Lycka tilloch njut av det lilla livet smäbarn perioden är så kort.
Ta kotakt med uppfödaren och kolla om magen varit lite känslig och vilket foder som funkat bäst tidigare.
Rekomenderar också att kamma vid knä och tv situation för mys stund.
Vad gäller bad kan jag rekomendera bad i diskhon med färdigt vatten i och ställ ner denförsiktigt i vattnet prata lungt med katten använd kanna vatten till skölj. många reagerar på duschens fräsande om de inte är vana.
Och en mystund i handduk efterråt. Hoppa över schampo första gången använd denna teknik bara för att vänja katten vid bad och lära katten att det inte är farligt utan bara mysigt.
#9 Jag tror inte någon tolkade det så..inte jag iallafall.
#12 Istället för att uppmuntra och stödja så klubbar ni ner henne
hm… inte är det någon som fördömmer eller klubbar ner..utan man kan ge råd å stöd på olika sätt.
#13 & #14 Ni skriver det som jag också vill säga.

Ang blodet i bajset… så kan det bli så om hon ätit på några växter i hemmet också. Dels trådiga vassa fibrer i bladen som river…eller att de är skarpa i växsaften. Kolla upp så att inga växter är tuggade, och om de är det så kolla upp vad väten isåfall heter. Många växter är giftiga för katterna. Här kan säkert många svara på vilka blommor och växter som är giftiga.
Nu har jag läst allt ni skrivit och angående att lämna tillbaka henne så är det absolut inget att diskutera.. Vi älskar lilla Busan och hon är helt underbar :) Har försökt göra det så bra som möjligt för henne, bra kattsand, kattgräs, massa leksaker, klösbräda osv..
Hennes uppfödare har jag redan pratat med och jag använder fodret som Busan fick av uppfödaren.
Igår vid tven så kammade jag henne och hon spann, det är dock svårare att kamma på magen eftersom hon inte vill ligga på rygg..
Jag tackar för alla kommentarer!

Vilken liten sötnos hon är lilla Busan.
All lycka med henne nu.
//Tessan
Underbart söt !!! Ser ut som en busfröken 

Grattis hon ser jättesöt ut, en liten prinsessa som ligger med tassatna i kors.
#18..jag la in kortet åt dig här
hon ser ju ut som om har ganska lätthanterad päls just nu:)
om du varje dag, framför TV´n i soffan lägger henne på rygg i ditt knä…så ska du se att hon vänjer sig. Det är du som bestämmer:):)
lycka till med din nya raring
kom ihåg att vi finns här för dig..med alla sorters frågor.
En söt liten tjej ni har där hemma
Hon kommer att vänja sig vid pälsvården och att det blir en mysig stund. Öva med att lägga henne på ryggen i famnen för att bara kela och sen kan ni lägga till kamningen en stund också.
/Lotta
/Lotta