fotograf på utställning
Nu frågar jag igen om detta:)
fast lite annorlunda frågor än sist tror jag
när ni är på utställning där det finns fotograf
Hur har de då lagt upp betalningen??
o vad får ni för betalningen??
kan ni berätta lite om hur det funkar hos de olika fotograferna
jag har fått tag på en till vår utställning i Sparbankshallen i Varberg. Men han har aldrig varit på ett kattutställning o fotat o jag har inte nån jätteerfarenhet av hur det har gått till heller. Jag vill att BÅDA PARTER ska vara nöjda o glada efteråt så att han kanske vill fortsätta med detta.
När allt kommer omkring så är det ju inte så ofta som våra katter är i "sitt esse" o det finns nån med kanonutrustning:)
putt
NÅN måste väl ha några erfarenheter??

Så här har det fungerat på våran klubbs utställningar.
Fotografen betalar avgift (typ monterhyra) till klubben med 2st A4-förstoringar/dag…som klubben har som pris i klubbens lotteri.
Sedan kundpriserna:
Det kostar inget att fota sina katter hos fotografen. Man får oftast kika på de tagna bilderna i en dator för att se om man gillar någon av bilderna. Gör man det, så betalar man en handpenning på ca 200kr som sedan dras av på beställningspriset. Gillar man ingen bild, så behöver man inte betala något, eller så fotar de om katten tills man blir nöjd.
En förstoring i A4 brukar kosta 200-350kr, beroende på fotograf.
Vykortsstorlek ca 70kr.
Sedan har en del så att man även får en lågupplöst kopia på den bild/er man beställer till att använda på webb/hemsidor. ca 600x700 pixlar stor(Lågupplöst innebär att den inte går att skriva ut på egen skrivare med bra resultat.)
En del fotografer erbjuder även en cd-skiva med alla foton som blev tagna. Men det har jag aldrig varit med om, så vet ej heller prisuppgift på det.
Sedan är det bra om fotograferna också får en flaska med decinfisionsmedel till att torka av bordet mellan katterna…samma som domarna har på sina bord.
Fotgrafen får om de vill komma kvällen innan och sätta upp sin fotostudio och kolla så att det finns sladdar m.m till alla uttag.
Detta är vad jag kommer på nu.
tack Bullan …suveränt
nu vill jag bara ha in några till som jämförelse:):)

Jag har bara fotat mina katter på utställning 2 gånger. Fotografen då var den berömda Richard Katris (Chanan) från USA. Han slutade inte fota katterna förrän han var nöjd. När allt var klar så fick man kika på korten i kameran först och därefter betala med VISA-kort eller dylikt kort. Under själva utställningen så gjorde han också i ordning bildspel på samtliga katter som han fotat så man kunde redan på plats se resultatet inte bara på sin egen katt utan även på andras katter. Några veckor efter utställningen så sänds e-mail med samtlig kort som är bra till den e-mailadress som man angett. Några dagar senare dyker korten också upp i pappersformat med vanliga snigelposten. För en hel fotosession av kanske 16-20 kort betalar man inte ens 400 kr, allt beror ju självklart på vad dollarn ligger på men det är megabilligt med tanke på att man får en hel session. Blir inga kort bra så behöver man inte betala.
När det gäller monterhyran har jag inte koll ens på vad min egna klubb gör. Men man kan ju inte ha fingrarna med i allt :)
/Ingela
Här i Kalmar hade vi i somras en norsk fotograf, kongro, som var väldigt duktig. Det kostade inget att få katten fotograferad, man fick kika på bilderna i hans dator och välja ut de man ville beställa.
/Lotta
/Lotta
lite till…
Han hade med en stor bur som han satte upp så att han och ägaren kunde vara där inne i den med katten under fotograferingen. Tryggt och bra. 
/Lotta
#5+#6..det låter väldigt bra tycker jag…
men med kongro så får man väl vara 1 år i förväg när man beställer honom
så han finns i "min hjärnas planering" :):)
tack alla…
det blir ingen fotograf för oss denna gången
han backade när jag delgav honom mina o era erfarenheter, tyckte att det var ideellt arbete
Han ville ha 475 kr i förskott för varje fotosession
#7 Synd - han förstår nog inte att han missar ett gyllene tillfälle att få en helt ny kundkrets! För trots allt så är det nog så att de allra flesta beställer foton efter fotograferingen - men jag tror att det är en fördel med en fotograf som är duktig på att fota katter och kan fånga det där lilla extra.
/Lotta
/Lotta

#7 Wow det var ingen dålig föskottsbetalning. Ja åtmistone ska han foto ideellt arbete Vilket kattavel och utställning mesta dels är. till rimliga priser. Förslott utan att se resultat? köpa grisen i säcken?

Det är den summan fotografer normalt sett tar…det är tom litet i underkant, då de fotar barn, familjefoton osv. Det är bara en del fotografer som fotar på utställningar då de inte kan räkna med samma intäkter som de annars kanske får.
Om någon är duktig på att fota och har studioblixtar, bakgrunder osv, så kan en sådan hobbyfotograf vara ett bra alternativ
Ett tips kan vara att höra sej för inne på foto i fokus och höra om någon dära har möjlighet att fota!?…det kanske finns någon som gjort det förr eller att de känner någon. Dock är det ju nästan ett måste att de har fotat katter förr